2-1-7- نقشه استراتژی

شاخص های موجود در چهار منظر کارت امتیازی متوازن توسط زنجیره های علی و معلولی به صورت سلسله مراتبی با یکدیگر ارتباط دارند. برای مثال سود سرمایه گذاری می تواند شاخصی در منظر مالی باشد. تعیین کننده این شاخص مالی می تواند فروش های مکرر و توسعه یافته به مشتریان فعلی باشد که در نتیجه بالای وفاداری مشتری ایجاد می شود. وفاداری مشتری، در منظر مشتری کارت امتیازی وارد می شود. ولی سازمان چگونه وفاداری مشتری را به دست می آورد؟ تحلیل اولویت های مشتری ممکن است مشخص کند که تحویل به موقع، ارزش بالایی برای مشتری دارد؛ بنابراین تحویل به موقع بهبود یافته برای دست یابی به وفاداری مشتری، در منظر مشتری کارت امتیازی متوازن جا می گیرند. این فرآیند با پرسش اینکه کدام فرآیندهای داخلی سازمان باید برای دست یابی به تحویل به موقع بهبود داده شوند، ادامه می یابد. برای دست یابی به کوتاه ترین زمان برای تحویل به مشتری، ممکن است کسب و کار به سرعت بیشتر و کیفیت بالاتر در فرآیندهای عملیاتی نیازمند باشد که هر دو منظر فرآیندهای داخلی، کارت امتیازی آورده می شوند. کاپلان و نورتون (1996) عنوان نمودند سازمان کیفیت و زمان سیکل فرآیندهای داخلی خود را با آموزش و بهبود مهارت کارکنان عملیاتی (موردی که در منظر یادگیری و رشد کارت امتیازی آورده می شود) بهبود می دهد. بدین ترتیب، یک زنجیره کامل از ارتباطات علی و معلولی به صورت یک بردارستونی ازچهارمنظر کارت امتیازی متوازن ایجاد می شود. نقشه استراتژی چارچوب بصری برای یکپارچگی هدف های سازمان در چهار منظر کارت امتیازی متوازن ارائه می دهد. همچنین نقشه استراتژی روابط علی و معلولی را ترسیم می کند که نتایج مورد انتظار منظرهای مشتری و مالی را به عملکرد مطلوب فرآیندهای مهم داخلی(مدیریت عملیاتی، مدیریت مشتری، نوآوری و فرآیندهای قانونی و اجتماعی) مرتبط می سازد. این فرآیندهای حیاتی، ارزش قابل ارتقاء سازمان به مشتریان هدف را خلق و ارائه می دهند. در ضمن، هدف های بهره وری سازمان را در منظر مالی ارتقاء می بخشند. به علاوه، نقشه استراتژی قابلیت های خاص دارایی های نامشهود سازمان (سرمایه های انسانی، اطلاعاتی، سازمانی) را شناسایی می کند که برای عملکرد مورد انتظار در فرآیندهای عمده داخلی ضروری هستند. 2-2- بخش دوم: پیشینه پژوهش

2-2-1- تحقیقات داخلی

تحقیقات انجام شده توسط بابایی در سال 1385 با موضوع طراحی و پیاده سازی یک سیستم اندازه گیری عملکرد با بهره گرفتن از روش کارت امتیازی متوازن و نتیجه هدف گرا، نتایج بدست آمده در پایان نامه این است که روش ارزیابی سنتی این امکان را برای آنان فراهم می سازد. تا علاوه بر جنبه ی مالی از دیدگاه های متنوع دیگر به عملکرد سازمان بنگرد روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد که از دل چشم انداز و استراتژی شرکت استخراج می شود با تعیین عوامل حیاتی موفقیت شرکت که منعکس کننده مهمترین جنبه های کسب و کار سازمان است. به مدیران کمک می کند تا با تعیین شاخص های سنجش کمی به حمایت از اجرای استراتژی  و برنامه های راهبردی خود بپردازد. تحقیق انجام شده توسط شاه مرادی درسال 1383 که با عنوان ارزیابی عملکرد واحد های تابعه یک مجتمع صنعتی با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن صورت پذیرفت. ضمن مطالعه و مقایسه کامل روش ارزیابی سنتی و روش کارت امتیازی متوازن و شناسایی و رتبه بندی مهمترین فاکتور های اصلی موفقیت سازمان “نمودار عنکبوتی” برای اینکه سازمان بتواند موقعیتهای بهبود را شناسایی کند طراحی گردیده است از روی این نمودار می توان فواصل بین شاخص های کلیدی یعنی فاصله موجود را نسبت به ایده آل نشان داد. یافته دیگر در این پژوهش مشخص شده بود این است که در بعضی موارد مساله توازن کارت امتیازی را نادیده گرفت چرا که هدف اصلی از اجرای یک سیستم سنجش عملکرد موفقیت سازمان در اجرای استراتژی خود می باشد تحقیق انجام شده توسط ساجدی نژاد، در سال 1385  با موضوع سیستم ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن مورد کاوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در پایان نامه سعی شده است تا با بهره گیری از استراتژیک مرتبط با ادبیات موضوع و اهدافی را که دنبال نموده است شامل تعیین چشم اندازها استراتژی ها و بیانیه هایی که روش ارزیابی عملکرد موازن بر آنها تکیه دارد و تعیین مدلی برای تعیین عملکرد هر سطح با توجه به شاخص های تاثیرگذار بر آن بوده است. از آنجایی که یکی از اصیل ترین وظایف مرکز تحقیقاتی، انجام پروژه ها است سازمان باید قدرت ارزیابی این پروژه ها را نیز داشته باشد این قدرت باعث می شود تا بتواند پروژه های خود را قیمت گذاری کند و یا در دادن پاداش – تعیین سطح عملکرد محققان توانا باشد. در زمینه تحقیقات انجام گرفته در ارتباط با موضوع پژوهش حاضر در ایران علیرغم تلاش محقق و جستجو به طرق مختلف از جمله مراجعه حضوری، تماس تلفنی و مشاهده منابع کتابخانه ای موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان جستجو در سایت های اینترنتی از جمله سایت های: مرکز تحقیقات مخابرات ایران، انجمن شرکتهای انفورماتیک، رمز: تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده روابط بین الملل، سایت همکاران سیستم  تعداد معدودی تحقیقات داخلی مرتبط بدست آمد. و از میان آنها پژوهشهای مندرج در ذیل که به بخشهایی از وجوه مرتبط با موضوع این تحقیق پرداخته اند انتخاب و گزیده ای از انها به شرح زیر است. تحقیق انجام شده  توسط حسن زاده درسال 1384 با موضوع بررسی مقایسه عملکرد شرکت بوتان قبل و بعد از اجرای طرح اتوماسیون. اهداف کلی این تحقیق 1-مطالعه و بیان نگرش ها و نظریه های گوناگون در خصوص اتوماسیون. 2- تطبیق اطلاعات بدست آمده با مستندات، مدارک و شواهد موجود محیطی3- مقایسه عملکرد شرکت قبل و بعد از اتوماسیون 4- بررسی تاثیر اتوماسیون بر عملکرد شرکت. نتیجه حاصل از تحقیق به ما نشان می دهد که بین دو متغیر اتوماسیون و عملکرد رابطه مثبت وجود داشته است و اتوماسیون موجب بهبود عملکرد شرکت شده است. تحقیق انجام شده توسط جمشیدی درسال 1375 باموضوع تأثیر آموزش استفاده از بانکهای اطلاعاتی کامپیوتر بر ضریب دقت و بازیابی اطلاعات در زمان جستجو (فرضیات) ـ آموزش استفاده از بانکهای اطلاعاتی به استفاده کنندگان رابطه نسبی با پایین آوردن زمان جستجو دارد. ـ آموزش استفاده از بانکهای اطلاعاتی کامپیوتری به استفاده کنندگان رابطه نسبی با بالابردن ضریب دقت اطلاعاتی بازیابی شده دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...