پایان نامه رایگان با موضوع اصول موضوعه، وضعیت تأهل |
روش شناسی، مطالعه منظم، منطقی و اصولی است که جستجوی علمی را راهبری می کند. از این دیدگاه روش شناسی به عنوان شاخهای از منطق و یا حتی فلسفه قلمداد میشود. در دیدگاهی دیگر «روش شناسی با روشهای پژوهش تجربی نظیر آمار، موردکاوی، مصاحبه و غیره سروکار ندارد، بلکه توجه اصلی آن به زمینه های کلی برای معتبرسازی کار علمی است. پس روش شناسی دقیقاً نه یک رشته فلسفی و نه رشتهای علمی است» و در نهایت، بعضی روش شناسی را مبحثی نظری و غیر علمی میدانند که با تعلق، منطق و فلسفه مرتبط است. اگر از دیدگاههای مختلف بگذریم، روششناسی (فارغ از ابعاد فلسفی آن) به مجموعه ای به هم پیوسته از قواعد، اصول و شیوه های معمول در یک رشته از دانش اطلاق میشود (خاکی، 1388، ص 140). 3-2) روش تحقیق روش تحقیق علمی، فرآیند جستجوی منظور برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است (بازرگان و همکاران،1376، ص24). به عبارت دیگر روش علمی، شکل خاص و نظامداری از جستجو است که همواره به دنبال حقیقت است، حقیقتی که از طریق بررسیهای منطقی معین میشود. چون آرمان علم، دستیابی به روابط درونی نظامدار بین واقعیتها با بهره گرفتن از روش «شک نظامدار» است، روش علمی نیز باید همین ایدهآل را از طریق آزمایش، مشاهده، بحث و تفسیرهای بر پایهی اصول موضوعه[11]قابل قبول (و ترکیبی از این عوامل) و روابط بین پدیده ها کشف کند (خاکی، 1388، ص 143). تحقیق به دو منظور متفاوت انجام میگیرد. نخست مشکلاتی که در حال حاضر در شرکتها وجود دارد و دوم، افزودن به مجموعهی دانش بشری در زمینه خاصی که مورد علاقه محقق است. هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافتهها برای حل مسائل موجود در سازمان تحقیق صورت میگیرد، آن را تحقیق کاربردی مینامند. اما وقتی اساساً برای بهبود درک مسائل بخصوصی که به طور معمول در محیطهای سازمانی روی می دهند و نیز چگونگی حل آنها تحقیق میشود، آن تحقیق بنیادی یا پایهای است که تحقیق محض نیز نامیده می شود. این تحقیق از نظر ماهیت و اهداف، از نوع کاربردی میباشد و از نظر جمعآوری داده ها و اطلاعات لازم از طریق مطالعات و طراحی و توزیع پرسشنامه برای آزمون فرضیه ها انجام خواهد شد. 3-3) متغیرهای پژوهش متغیر یک مفهوم است که بیش از دو یا چند ارزش یا عدد به آن اختصاص داده میشود. ویژگیهایی را که پژوهشگر مشاهده یا اندازه گیری می کند، متغیر نامیده میشود (دلاور،1391، ص37). به طور کلی متغیرهای خروجی سامانههای تحت مطالعه به دو دستهی عمدهی کیفی و کمی تفکیک میشوند. متغیر کیفی: این متغیر که متغیر اسمی یا مقولهای (طبقهای یا رستهای) نیز نامیده میشود، صفتی است که به رستهها یا گروههای مختلف تقسیمبندی شده و فاقد واحد است. برای متغیر کیفی فقط دو مقیاس اسمی و ترتیبی می تواند بکار گرفته شود. کاربرد مقیاس اسمی در متغیر کیفی، آن را به متغیر مقولهای یا اسمی تبدیل می کند که بین ارزشهای مجزای آن در گروههای آزمودنی هیچگونه ترتیبی وجود نداشته و در نتیجه میتوان آنرا متغیر مقولهای نامرتب خواند که متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل، رنگ چشم و …از آن جمله هستند. متغیر کمی: این متغیر، صفتی است که قابل اندازه گیری بوده و در نتیجه دارای واحد اندازه گیری است. برای متغیر کمی، سه مقیاس ترتیبی، فاصلهای و نسبی میتوانند بکار گرفته شوند. در این متغیر، ارزشهای هریک از آزمودنیها با یکدیگر مقایسه میشوند و به ترتیب معینی مثلاً از بهترین تا بدترین یا از بزرگترین تا کوچکترین به آنها رتبه داده میشود (بامنی مقدم،1390، ص7). طبقه بندی متغیرها متغیرها را میتوان به شکلهای مختلف و بر اساس معیارهای متفاوت دستهبندی کرد. در برخی از این دستهبندیها، گاه همپوشانیهایی مشاهده میشود که به علت عدم امکان تفکیک مطلق انواع متغیرها از همدیگر و ایجاد مرزهای مشخص بین طبقه بندیها ایجاد میشود. الف) متغیر وابسته[12]. متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییرپذیری در آن است. به عبارت دیگر یک متغیر اصلی است که در قالب یک مسأله برای تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد. محقق به تعیین مقدار و اندازه گیری این متغیر و متغیرهای دیگری که روی این متغیر تأثیر میگذارد علاقمند است.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 08:07:00 ب.ظ ]
|