استاد راهنما
 

دکترسید عسگری حسینی مقدم
 

 
 

استاد مشاور
 

دکتر سید مهدی احمدی
 

 
 

بهار 1394
 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

چکیده 1
فصل اول-کلیات تحقیق 2
1-مقدّمه. 3
2-بیان مساله. 5
3-اهداف تحقیق 5
4-سوالات تحقیق 6
5-فرضیه ها 6
6-سوابق تحقیق 7
7-موانع تحقیق 7
8-روش تحقیق 8
فصل دوم-تعاریف و مفاهیم. 9
مبحث اول-مفهوم جرم. 10
گفتار اول-مفهوم لغوی جرم. 10
گفتار دوم-مفهوم اصطلاحی جرم. 10
مبحث دوم-مفهوم مجازات. 14
گفتار اول-مفهوم لغوی 14
گفتار  دوم-مفهوم اصطلاحی 14
مبحث سوم-مفهوم محاربه. 15
گفتار اول- مفهوم لغوی محاربه. 15
گفتار دوم-مفهوم اصطلاحی محاربه. 17
مبحث چهارم  مفهوم افساد فی‌الارض 18
گفتار اول-مفهوم لغوی و اصطلاحی افساد. 19
گفتار دوم-مفهوم اصطلاحی افساد. 20
مبحث پنجم-مفهوم بغی 21
گفتار اول-مفهوم لغوی 22
گفتار دوم-مفهوم اصطلاحی 23
فصل سوم-بررسی فقهی و حقوقی محاربه، بغی و افساد فی الارض 26
مبحث اول-محاربه و بغی و افساد فی الارض از منظر فقها 27
9-بررسی فقهی بغی 39
10-بررسی فقهی محاربه. 40
مبحث دوم- بررسی حقوقی محاربه و افساد فی الارض و بغی 45
گفتار اول- جرم‌انگاری افساد فی‌الارض 52
گفتار دوم- مجازات محاربه. 64
گفتار سوم- رکن مادّی محاربه. 65
بتد اول- عمل مرتکب. 65
بند دوم- موضوع جرم. 66
بند سوم- وسیله جرم. 70
بند چهارم- نتیجه جرم. 73
بند پنجم- رابطه علیت. 74
گفتار چهارم- رکن روانی محاربه. 74
بند اول-سوءنیت عام. 74
گفتار پنجم-شرکت در جرم محاربه و افساد فی الارض در قانون جدید. 76
گفتار ششم- معاونت در جرم محاربه و افساد فی الارض در قانون جدید. 78
گفتار هفتم- تعدد جرم محاربه و افساد فی الارض در قانون جدید. 80
گفتار هشتم- موقعیت محاربه و افساد فی الارض از نظر مطلق و مقید بودن در قانون جدید. 81
گفتار نهم-تخفیف مجازات جرم محاربه و افساد فی الارض در قانون جدید. 81
گفتار دهم-تعویق صدور حکم جرم محاربه و افساد فی الارض در قانون جدید. 84
گفتار یازدهم–توبه مجرم در جرم محاربه و افساد فی الارض در قانون جدید. 85
گفتار دوازدهم-عفو جرم محاربه و افساد فی الارض در قانون جدید. 87
نتیجه گیری و پیشنهادات. 90
فهرست منابع. 113
 
چکیده
مبنای جرم‌انگاری محاربه و افساد فی الارض و بغی در حقوق کیفری ایران، آیه 33 سوره مائده است. یکی از جرایمی که در شریعت مقدس اسلام مورد عنایت وتوجه شارع بوده ، بغی و یا جرم سیاسی است به‌رغم اینکه در این آیه، هم به محاربه و هم به افساد فی‌الارض اشاره شده است، امّا اغلب مفسّرین و قاطبه فقها معتقدند که آیه مذکور صرفاً در مقام جرم‌انگاری «محاربه» است و نمی توان از این آیه، جرم‌انگاری «افساد فی‌الارض» را استنباط کرد. با این حال مقنّن با برداشت سطحی از این آیه در موارد زیادی به جرم‌انگاری «افساد فی‌الارض» اقدام کرده که این مقاله در مقام تعریف محاربه این موارد را نیز نقد کرده و سپس ارکان مادی و روانی محاربه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
واژگان کلیدی:جرم،مجازات،بغی،محاربه،افساد فی الارض.
 
فصل اول-کلیات تحقیق
 
1-مقدّمه
جرم دانستن محاربه منطبق بر مبانی جرم‌انگاری است. عمل محارب باعث صدمه به مردم و ایجاد ترس و وحشت در آنها می شود. مضافاً تردیدی در شایسته سرزنش جزایی بودن محارب نیست. بر این اساس خداوند متعال در آیه 33 سوره مائده مجازات های سنگینی را برای محاربه وضع کرده است؛ امّا ظاهر این آیه که در بردارنده دو عنوان «محاربه» و «افساد فی‌الارض» است،‌ در طول تاریخ اسلام همواره مورد سوء استفاده حاکمان قرار گرفته و به استناد آن مخالفان سیاسی خود را سرکوب کرده‌اند. از جمله بنی‌امیه از این آیه علیه مخالفان سیاسی خویش استفاده می‌کرد. «حجّاج بن یوسف، حاکم اموی، در دفاع از اعمال بی رحمانه خود علیه شورشیان و یاغیان به آیه محاربه استناد می‌کرد. کشتن حجر بن عدی الکندی توسّط معاویه و طرفدارانش در سال 51 هجری و کشتن حسین بن علی (ع) و بسیاری از خانواده پیامبر (ص) با طرح اتّهام «افساد فی‌الارض» صورت گرفت. در حقوق کیفری ایران نیز قلمرو جرم محاربه و مصادیق داخل در آن چندان روشن نیست. این ابهام از مبنایی‌ترین مادّه مربوط به محاربه در حقوق کیفری ایران یعنی؛ مادّه 183 قانون مجازات اسلامی 1370 شروع می شود. برداشت سطحی تدوین کنندگان این قانون، از آیه فوق سبب

     82%d9%88%d9%82%db%8c-%d8%ac%d8%b1%d8%a7/"> 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...