پایان نامه مدیریت سرمایه در گردش، مدیریت موجودی کالا |
1- سطح واقعی و مطلوب داراییهای جاری (با توجه به تغییراتی که در فروش واقعی و پیش بینی شده رخ میدهد) دستخوش تغییرات دائمیاست. این وضع باعث میشود که دربارهی سطح مطلوب یا مورد انتظار از داراییهای جاری به صورت مستمر تصمیماتی گرفته شود. 2- شاید با توجه به تغییراتی که در میزان داراییهای جاری رخ داده است، مدیران مجبور شوند در تصمیماتی که قبلاً برای تامین مالی گرفتهاند تجدید نظر کنند. 3- میزان منابع و مصارف وجوهی که به سرمایه در گردش تخصیص داده میشود باید نسبت به کل داراییها و بدهیها مشخص شود. 4- اگر مدیریت سرمایه در گردش صحیح نباشد احتمال کاهش فروش و سود بوده و چه بسا شرکت در پرداخت به موقع دیون و تعهدات خود نا توان بماند (ریموند پی نو، به نقل از جهانخوانی، 1380). 2-2-1-1- مدیریت حسابهای دریافتنی شروع مدیریت حساب دریافتنی پایان مدیریت موجودی کالاست و زمانی که ماموریت مدیریت دریافتنی پایان یافت، مدیریت وجه نقد شروع میشود. انتقال کالا به مشتریان به منزله اعلام شروع حسابهای دریافتنی و دریافت وجه نقد از مشتریان به منزله اعلام پایان مدیریت حسابهای دریافتنی است. مدیریت حسابهای دریافتنی عبارتست از برنامهریزی و هدایت و نظارت به کلیه اموری که بر سطح و میزان و کیفیت حسابهای دریافتنی شرکت با هدف حد اکثر شدن بازده و حداقل کردن ریسک شرکت اثر میگذارد. حسابهای دریافتی عمدتا از فروش نسیه کالا یا خدمات به وجود میآیند. به این حساب نیز مانند سایرحساب های داراییهای جاری، اگر بازدهای تعلق گیرد، بسیار ناچیز است لذا این حساب مشمول هزینه فرصت از دست رفته است و باید به آن توجه خاص مبذول شود. تصمیم گیری اصلی در ارتباط با این حساب، تعیین مبلغ و شرایط اعطای اعتبار به مشتریان میباشد (شباهنگ، 1381). شرکتها در فرایند نسیه فروشی به دو طریق کیفیت و مقدار حسابهای دریافتنی را تحت تاثیر قرار میدهند (عنایتی، 1383، 42). الف) تصمیماتی که شرکت در مورد شرایط فروش اتخاذ میکند. یعنی این که شرکت مقدار و مدت نسیه و میزان برای پرداخت نقد را مشخص کند. ب) تصمیماتی که شرکت در مورد نسیه به اشخاص (حقیقی و حقوقی) اتخاذ میکند. شرکتها با اتخاذ تصمیمات دسته الف به نوعی سطح حساب دریافتنی را برنامهریزی میکنند ولی آنچه در عمل اتفاق میافتد(در زمینه میزان حسابهای دریافتنی) و همچنین کیفیت حسابهای دریافتنی به صحت و دقت در اتخاذ تصمیمات دسته ب بستگی دارد. برای مدیریت حسابهای دریافتنی شرکتها باید به سمت مراحل زیر برنامه ریزی و هدایت شود (مدرس و عبد اله زاده، 1387، 24). الف) استقرار خط مشی اعتباری ب) استقرار خط مشی ارسال صورت حساب مشتری ج) استقرار خط مشی وصول مطالبات. الف ) استقرار خطمشی اعتباری 1- قبل از اعطای اعتبار باید وضعیت بالقوه مشتریان مورد بررسی کامل قرار گیرد برای مثال بررسی دقیق صورتهای مالی مشتریان، درجه بندی اعتباری و یا بررسی گزارش موسسات خدمات مالی در رابطه با مشتری ، کمک زیادی به شناسایی شرایط مشتریان خوش حساب میکند. 2- هم زمان با تغییر وضعیت مالی مشتری میزان اعتبار وی باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. 3- جنبههای بازاریابی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا خط مشی اعتباری بسیار محدود موجب کاهش فروش میشود. 4- چنانچه زمان بندی فصلی به کار میرود به مشتریانی که قادر نیستند بدهیخود را تا پایان فصل مربوطه بپردازند، باید مدت اعتباری بیش از حد معمول اعطا کرد. این مورد خصوصاً زمانی که مجموع بازده حاصل از فروش اضافی و کاهش در هزینههای موجودی کالا بیشتر از هزینه اضافی ناشی از سرمایهگذاری اضافی در حسابهای دریافتنی است، از دیدگاه مالی مناسبتر میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1398-12-14] [ 08:47:00 ب.ظ ]
|