2-6-2- کارت ارزیابی متوازن یک مفهوم نوین مدیریتی می­باشد که به همه مدیران در همه سطوح کمک می­ کند تا بتواند فعالیت­های کلیدی خود را پایش و کنترل نمایند. روبرت کاپلان[14] و دیوید نورتون[15] آفرینندگان این شاهکار عرصه کنترل استراتژیک به شمار می­روند. آنها پیشنهاد کردند که مدیران، اطلاعاتی در خصوص چهار منظر را در یک کارت جمع آوری نمایند و به تحلیل آنها بپردازند (بختیاری، 86).   این چهار منظر عبارتند از:

  • منظر مشتری
  • منظر فرآیندهای داخلی کسب و کار
  • منظر رشد و نوآوری و یادگیری سازمانی
  • منظر مالی

به عبارت دیگر سازمان به چهار سوال اساسی زیر پاسخ می­دهد:

  • مشتریان چگونه به سازمان می­نگرند؟
  • سازمان در چه زمینه­هایی قابلیت اساسی دارد؟
  • آیا سازمان توانایی بهبود و ایجاد ارزش را دارد؟
  • سهام داران چگونه به سازمان می­نگرند؟

2-6-3- مدل کارت امتیازی متوازن یا مدل ارزیابی متوازن تکنیکی جهت تبدیل استراتژی به عمل می­باشد، به عبارتی دیگر مدل مزبور تکنیکی جهت عملیاتی ساختن آرمان، ماموریت، استراتژی‌های سازمان­ها بوده و چشم­انداز آینده شرکت حوزه اصلی بررسی‌های مدل ارزیابی متوازن می­باشد. کارت امتیازی متوازن صرفا نقش کنترلی نداشته است و معیارهای آن برای توصیف عملکرد گذشته بکار نمی‌روند بلکه این معیارها ابزاری جهت تبین استراتژی ساز مان می­باشد که با هماهنگی فعالیت­ها در سطوح مختلف سازمان امکان دستیابی به اهداف سازمانی را میسر می‌سازد  . 2-6-4- کارت ارزیابی متوازن تلفیقی از معیارهای عملکرد است که شاخص‌های عملکرد گذشته، جاری و نیز آتی را شامل می‌شود و معیارهای غیرمالی را در کنار معیارهای مالی قرار می‌دهد. ارزیابی متوازن دید ‌همه‌جانبه‌ای از آنچه در داخل یا خارج از سازمان در حال وقوع است برای مدیران سازمان ارائه می‌دهد. (نادری قمی، 1382).

2-7- کارت امتیازی متوازن ابزار کارآمد تسری استراتژی­ها

کارت امتیازی متوازن به عنوان ابزاری برای تسری استراتژی­ها به سطوح عملیاتی و کارهای جاری افراد سازمان طراحی شده‌است. این ابزار که حدود یک دهه از عمر آن می‌گذرد نخستین بار توسط دکتر کاپلان و دکتر نورتون توسعه داده شده است. تجارب ایشان از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۰۱ با ارائه کتاب ”سازمان‌های استراتژی‌های محور“ روبه تکامل نهاد و بر طبق آمار سال ۲۰۰۰، بیش از ۸۰ درصد شرکت­های فهرست فورچون ۵۰۰، این روش را مبنای مدیریت استراتژیک خود قرار داده‌اند. سازمان­های زیادی در سراسر جهان از کارت امتیاز متوازن جهت اجرای موفقیت­آمیز استراتژی­های خود استفاده کرده اند، اما قبل از اجرای یک استراتژی و حتی قبل از طراحی آن، سازمان باید ماموریت، ارزشها و چشم انداز خود را تعیین کند. کارت امتیاز متوازن در نهایت سبب تبدیل ماموریت، ارزشها و چشم انداز و استراتژی به اندازه­های استاندارد عملکردی می­شود که می­توان از آنها جهت اندازه ­گیری موفقیت در نیل به اهداف کلی استفاده کرد (نیون[16]، 2003، صفحه 102-101).

2-8- مزایای کارت امتیازی متوازن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...