• بلوغ نکاح (قران کریم سوره نساء آیه 6 )
  • بلوغ حُلم (قران کریم سوره نور آیه 58-59)

3) بلوغ اَشد(قران کریم سوره یوسف آیه 22 سوره انعام آیه 152) مفسران گفته اند مراد از بلوغ نکاح رسیدن کودک به سنی که در آن توانایی ازدواج پیدا شود و منظور از بلوغ حلم رسیدن به اوان بلوغ جنسی است و منظور از بلوغ اشد رسیدن به سنی دانسته اند که در آن قوای جسمی و عقلی به رشد شکوفایی می رسد. (هر عاملی بلوغ،1370: 42) بر اساس نظر مشهور فقهای امامی سن بلوغ پسر 15 سال قمری است در دختر پایان 9 سال می باشد.فقهای عظام شیعه اثنی عشری درباره بلوغ سخنان متفاوت بیان فرموده ضابطه ی تشخیص بلوغ کودکان را در پنج موضوع روئیدن موی برعانه، بیرون آمدن منی سن حلم و محتلم شدن در پسران و حیض در دختران و نهایتا حمل را «علامت بلوغ» و جمع دیگر همین ها را «بلوغ» دانسته اند. (مفتاح الکرامه،1367: 235)

1-1-2-2-3 مفهوم بلوغ از منظر روان شناسی

بلوغ در روان شناسی اهمیت ویژه ای دارد اگر تعیین حدود بلوغ در تغییرات فیزیکی و جسمی در جریان تحویل کار آسانی است،بر عکس تعیین دقیق سر حدات نوجوانی از نظر روانی،عاطفی که از مرزهای بلوغ جسمانی فراتر است،امری پیچیده به نظر می رسد. (روان شناسی ژنتیک، 1362: 166) که در واقع نتیجه گیری از وضعیت موجود این است که بالاترین سن به عنوان ضابطه قرارگیرد که در روان شناسی نیز این امر مد نظر قرار گرفته است وبلوغ علاوه برحالات جسمانی به حالت روانی نیز توجه می شود که همان تشخیص مسایل روز مره و پیامدهای اعمال انجام شده نوجوانان می باشد که کاری که انجام می دهند چه پیامدهای مثبت و منفی را در بردارد .

1-1-3  مفهوم نوجوانی

1-1-3-1  مفهوم لغوی نوجوانی

نوجوانی یک دوره بحرانی است که در آن بلوغ اتفاق می افتد از نظر لغوی بلوغ در فرهنگ فارسی به معنی رسیدن رسیدن به سن رشد مرد شدن زن شدن سازمان جهانی بهداشت نوجوانی را به سنین 11 تا 16 اطلاق می کند . این دوره منشاء تغییرات زیادی در وجود شخص است و موجب می شود که شخص به گونه ای متفاوت رفتار و احساس کند . نگاه نوجوان نسبت به جهان تغییر می کند و گاه دچار تشویش و نگرانی می شود . تصمیم گیری برایش مشکل می شود که این عوامل موجب بروز مشکلاتی در برخورد وی با خانواده و جامعه می شود . بلوغ دوران بحرانی انتقال از مرحله ای کودکی به بزرگسالی و زمان اکتساب قدرت باروری است . دوره ای که تغییرات تکاملی در مغز و غدد بدن باعث تغییرات جسمانی روانی روحی و رفتاری می شود . (مریم حسینی، 1367: 22) به طور مجموع در لغت نامه دهخدا نوجوان پسر امر وی که هنوز خطش ندمیده باشد (لغت نامه دهخدا،1350: 61) در فرهنگ لغت عمید به کسی که تازه به سن جوانی رسیده تازه جوان گویند .( لغت نامه عمید،1368)

1-1-3-2  مفهوم اصطلاحی نوجوانی

در تعیین دوره ی نوجوانی گریزی نیست جز اینکه ابتدا تعریف نوجوانی از نظر اصطلاحی آورده شود سپس محدوده سنی نوجوان مشخص گردد. نوجوانی معرف تغییر عمیقی است که در افراد پدید می آید و بر اثر آن کودک از حال و هوای کودکی خارج می شود و وارد دنیای بزرگ تر ها می گردد . از همین روی صاحب نظران دوره نوجوانی را حد فاصل بین کودکی و جوانی می دانند . نوجوان ازیک سو در حال گسیختن پیوندهای خود با دوره کودکی است و از دیگر سو شیفته دستیابی به استقلال جوانی و بزرگسالی است ولی به طور کامل نه این است نه آن . لذا این دوره دارای طیفی وسیع است که با بخشی از قلمرو کودکی مرتبط می شود و در انتهای طیف به دنیای جوانی پهلو می زند . (نوری، 1354: 14) وچون در این دوره فرد دیگر کودک است نه به درستی بالغ شده است برخی این دوره را دوره بی سروسامانی روحی دانسته اند .

1-1-3-2-1 مفهوم نوجوانی از منظر حقوقی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...