در رابطه با انواع انقطاع مرور زمان کیفری دونظر مختلف از سوی علمای حقوق مطرح شده است : 2-3-1-1.انقطاع محدود: در کشورهایی که انقطاع محدودپذیرفته شده مرور زمان فقط برای یک مرتبه قطع می گردد که در رابطه با این موضوع می توان به قانون سابق فرانسه اشاره کرد.قانونگذاردر ماده ی51 قانون مجازات عمومی سابق مدت قبلی مرور زمان هایی که قطع شده ،به حساب نیاورده است.

2-3 -1-2.انقطاع نامحدود:

طبق این نظر مرور زمان ممکن است به کررات قطع شود مخالفان این نظرمعتقدند انقطاع نامحدودبا وضع مرورزمان ( فراموشی جرم *) است، مغایریت داردوهم چنین انقطاع نامحدودسبب می شود که دعوای جزایی فقط با فوت متهم پایان پذیرد. درنتیجه عبارت (مرور زمان های) قبلی مقرر در ماده ی 11 قانون مجازات عمومی،تکرار انقطاع مرور زمان را به رسمیت شناخته است ورویه ی مراجع کیفری نیز برهمین منوال است، اماپذیرش انقطاع مکرر به طور نامحدودغیرمنطقی وبرخلاف مبانی ودلایل ایجاد این نهاد حقوقی است.(دیلمی ، 1384،ص146 ) 2-3 -2تعلیق مرور زمان کیفری : در مواردی که تعقیب یک امرجزایی موکول به اجازه ی مراجع معین یا منوط به رسیدگی وتعیین تکلیف موضوع خاص در مراجع صالح دیگر باشدجریان مرور زمان متوقف می گردد ومدتی که تعقیب امر جزایی به علل مذکور معلق می ماند جزء مدت مرور زمان محسوب نمی شود. بنابراین تعلیق، مانع جریان مرور زمان است. با توجه به دشواری جمع آوری دلایل قضایی وامکان اشتباه قضات، مقنن جز در موارد استثنایی وضروری نباید اجازه ی تعلیق مرور زمان را بدهد. 2-3-2-1.وجه تشابه وافتراق تعلیق وانقطاع مرور زمان کیفری : وجه تشابه از این نقطه نظر است که در هر دو مورد، مدت قبلی به حساب آورده نمی شود. وجه مباینت به این اعتبار است که  در موارد تعلیق هیچ وقت جرم مشمول مرور زمان نمی گردد. در حالی که در موارد انقطاع ممکن است جرم باز هم مشمول مرور زمان شود، زیرا بلافاصله پس از انقطاع، مدت جدیدمرور زمان شروع شده وجریان می یابد. بنابراین اگر ماده ی 173 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی وانقلاب در امور کیفری را شامل تعزیرات بدانیم در این صورت تعلیق مجازات درآن محقق خواهد شد. 2-3-2 -2.علل تعلیق مرور زمان کیفری : علل تعلیق مرور زمان را می توان  به شرح ذیل بیان کرد :   1 .علل قضایی :عللی که به طور موقت مانع تعقیب جرم هستند وجریان مرور زمان را معلق می کنند، مثل تحصیل اجازه برای تعقیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در صورت عدم حصول اجازه ی تعقیب مرور زمان معلق می شود.  2.علل عملی :بعضی از اموردر عمل مانع تعقیب متهم بوده مرور زمان را معلق می سازد،مثل اشغال کشوربه وسیله ی قوای خارجی در جنگ. 3- علل قانونی : در بعضی موارد طبق دستور مقنن جریان مرور زمان معلق می گردد مثلا در رابطه بامجازات زنان حامله که قانون اجرای شلاق را قبل از وضع حمل ممنوع نموده است آن را مانعی برای اجرای مجازات دانسته است لذا تا رفع مانع مرور زمان ادامه نمی یابدوپس از رفع مانع است که مرور زمان شروع می شود (ماده ی 288 ق. ا. د. ک) 4- جنون ادواری متهم : جنون هرگاه بعد از ارتکاب جرم وقبل از دادرسی عارض شده باشد از علل تعلیق مرور زمان به شمار می آید  .(دیلمی ،1384،ص 145)

2-3-3.آثار مرور زمان کیفری :

مرور زمان نسبت به دعوی اثر دارد ونسبت به جرم اثر ندارد درنتیجه، جرم وصف مجرمانه ی خود را از دست نمی دهد ومرور زمان مانع اجرای قواعد تعدد جرم یا تکرار جرم نیست. آثار تبعی مجازاتی که مشمول مرورزمان قرار گرفته به قوت خودباقی است. اثرمرور زمان قهری است ،زیرا از قواعدآمره ومربوط به نظم عمومی است بنابراین اعمال آن نیاز به درخواست ندارد و مجرم نیز نمی تواند این حکم را نپذیرفته وخواهان تعقیب خود شود. مرور زمان نسبت به همه یکسانی که به عنوان مباشرت، شرکت، ومعاونت در جرم دخالت داشته اند اثر دارد. در این پایان نامه آثار مرور زمان از دوجنبه ی تعلیق وانقطاع مورد بررسی قرار می گیرد.

2-3-3- 1. آثار انقطاع مرور زمان کیفری :

قطع مرور زمان سه اثر دارد :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...