علاوه بر موارد بالا، دلایل اهمیت و توجه نسبت به کسب‌وکارهای خانگی را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود (فینمارک[10]، 2006: 25-23) :

  • کسب‌وکارهای خانگی فرصت مناسبی برای اجرای یک ایده‌ی کارآفرینانه با خطر و هزینه های بسیار پایین فراهم می‌کنند. به طوری که آن را مرکز رشدی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و تبدیل آن به یک کسب‌وکار واقعی می‌دانند.
  • اغلب صاحبان کسب‌وکارهای خانگی تمایل‌های کارآفرینانه دارند به طوری که در تحقیقی تنها کمتر از یک سوم این افراد به این «اگر به شما یک کار دایمی با حقوق ثابت پیشنهاد شود می‌پذیرید؟« جواب مثبت دادند.
  • تمایل بسیار زیادی به رشد و توسعه دارند به طوری که متوسط رشد سالانه‌ی کسب‌وکارهای خانگی ۱۶ درصد بوده درحالی‌که متوسط رشد کسب‌وکارهای کوچک ۱۱ درصد است (فینمارک، 2006: 25).

در عصر دانش، سازمان‌ها با به کار گیری دارایی‌های نامشهود که منابع ارزشی جدیدی محسوب می‌شوند، از مزیت رقابتی خاصی بهره می‌جویند. این وضعیت، با اهمیت فرایند خلق و تسهیم دانش تعریف شده که گویای اهمیت سرمایه‌ی اجتماعی به عنوان پدیده‌ی مدیریتی جدید می‌باشد. در واقع سرمایه‌ی اجتماعی اهمیت اساسی شبکه‌های قوی، روابط مبتنی بر اعتماد و همکاری را در اجتماعات آشکار می‌سازد (تاجبخش، ۱۳۸۵: ۱۴۷). از این رو با توجه به اهمیت اشتغال و توسعه مشاغل خانگی در کشور، بررسی تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی می‌تواند در توسعه‌ی این گروه از کسب‏وکار موثر واقع گردد. 1-3-اهداف تحقیق هدف اصلی این تحقیق تعیین تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی می‌باشد که بدین منظور به تعیین تفاوت معنادار سطح برخورداری شاغلان کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار (گروه کنترل) از سرمایه‏ی اجتماعی می‌پردازیم. بنابراین برای رسیدن به این هدف، اهداف فرعی پژوهش عبارتند از: تعیین تأثیر اعتماد بین شخصی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی تعیین تأثیر اعتماد تعمیم یافته بر راه‏اندازی مشاغل خانگی تعیین تأثیر اعتماد به نهادها بر راه‏اندازی مشاغل خانگی تعیین تأثیر شبکه‌ی روابط رسمی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی تعیین تأثیر شبکه‌ی روابط غیر رسمی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی تعیین تأثیر هنجارهای معامله به مثل افراد بر راه‏اندازی مشاغل خانگی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...