دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت دانلود رایگان متن کامل یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته حقوق دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی 2-4-5- شیوه ابراز نارضایتی و نتایج رضایت شغلی ترک سازمان:کارگر یا کارمند درصدد برمی آید که شرکت یا سازمان را ترک نماید ،از این رو استعفا می دهد و در پی شغل جدیدی برمی آید. اعتراض:به صورتی فعال و با اقداماتی سازنده در صدد بهبود شرایط بر می آید . عضو سازمان با مقامات بالا درباره ی این مسائل بحث می کنند، پیشنهادهای سازنده ارائه می کند و درصدد نوعی اقدام دسته جمعی بر می آید . وفاداری : کارگر یا کارمند اگر چه برای بهبود سازمان اقدامی نمی کند ولی خوشبختانه در انتظار بهبود شرایط می نشیند ، در برابر انتقادهای خارجی ،به نفع سازمان جبهه می گیرد، و اعتماد راسخ دارد که مدیریت دلسوز سازمان از هیچ کوششی فرو گذار نمی کند و براین باور است که مدیریت ” راه درست ” می رود. اقدام منفی : عضوسازمان با اقدامات منفی خود موجب بدتر شدن شرایط می شود. با غیبت های طولانی و تاخیرهای زیاد ،کم کاری و اشتباه کاریها،باعث بدترشدن وضع سازمان می گردد. تحقیقات زیادی نشان داده است که افراد ناراضی ازشغل خود ،مستعد ابتلا به مرضهای گوناگون هستند که دامنه ی این نوع بیماریها از سردرد تا بیماریهای قلبی کشیده می شود.یکی از تحقیقات نشان میدهد که برای پیش بینی وضع فیزیکی فرد،رضایت شغلی از جمله شاخص هایی است که به مراتب موثرتر ازدخانیات عمل می کند. طبق این تحقیقات ،نارضایتی از شغل تنها یک پدیده ی روانی نیست. فشارروانی که در نتیجه ی نارضایتی برفرد وارد می شود می تواند وی را مستعد و پذیرای بیماریهایی چون حمله ی قلبی نماید.ازنظرمدیریت ،این بدان معنی است که اگرعدم رضایت شغلی به افزایش غیبت و جابجایی کارکنان منجرنشود،بازهم باید سعی کنند که موجبات رضایت شغلی آنان را فراهم آورند. زیرا بدین طریق هزینه های پزشکی و از دست دادن بی موقع کارگران ارزشمند ( به خاطر بیماریها و سکته های قلبی ) پایین می آید (رابینز،1387،309). 2-4-6- رابطه رضایت شغلی وجابجایی کارکنان رابطه بین رضایت شغلی و جابجایی یکی از کاملترین موضوعات پژوهش شده در ادبیات جابجایی است. بسیاری از مطالعات ، یک رابطه هماهنگ و منفی را میان رضایت شغلی و جابجایی گزارش می کنند.چون کارکنان ناراضی به احتمال بیشتری از کارکنان راضی سازمان را ترک می کنند. مطالعات جابجایی شغلی انجام شده است که رابطه منفی بین رضایت شغلی و جابجایی را پشیبانی کرده اند (خاطری وهمکاران،7،1999). بسیاری از مطالعات انجام شده در شرایط و محیطهای مختلف یک همبستگی منفی را در میان وجوه رضایتمندی شغلی برای سازگاری با محیط های کار متغیر را از طریق مهارتهای انعطاف پذیر و وسیعتر و آمادگی جهت تغییر وظایف و مشاغل بصورت فزاینده ای نشان داده شده است (یانگ چانگوهمکاران،42،2010). رضایت شغلی می تواند ناشی از منابع بسیار متفاوتی از جمله شامل سطوح ابهام نقش، خود مختاری ، کیفیت نظارت ، کیفیت روابط اجتماعی و سطح پشتیبانی در محل کار باشد. رابطه رضایت و جابجایی شغلی همچنین می تواند توسط سایر متغیرها مثل جسنیت یا خلق وخو تعدیل شود. روشن نیست که رابطه رضایت شغلی وقصد جابجایی چقدر می تواند ، قوی باشد چون می تواند وابسته به ابعاد کار در سازمانهای وی‍‍ژه مثل صنعت نوشیدنی و مواد غذایی یا صنایع خدماتی متفات باشد (یانگ چانگ وهمکاران،42،2010). رضایت شغلی می تواند جابجایی کارکنان و غیبت را کاهش دهد همچنین می تواند نرخ سوانح را کاهش دهد. اما در طولانی مدت تاثیرات نامطلوب مثل از دست رفتن کارکنان آموزش دیده ، بهره وری تحقق نیافته و روحیه پایین می تواند اغلب منتهی به منافع مالی پایین تر از حد پیش بینی شده شود. (کاسکیو ، 2002) رضایت شغلی عبارت است از(رضایت از دستمزد، رضایت از ماهیت کار و رضایت از سرپرست)، خاطریوهمکاران (1999) عوامل کنترل برجابجایی کارکنان رادر سه بعد رضایت شغلی ، تعهد سازمانی و عدالت سازمانی (توزیعی و مستمر) می دانند وبیان می کنند چون سازمانها روی این عوامل کنترل دارند پس قابل تغییر هستند (خاطری وهمکاران،7،1999). وان دیک و همکاران (2004) شواهدی مبنی بر این یافتند که احساس همدلی با سازمان چقدر می تواند جابجایی شغلی را پیش بینی کند. اما این رابطه تاحدی توسط رضایت شغلی واسطه گر انجام می شد. مایر و آلن (1997) مطرح می کنند که اغلب متغیرها شامل تجارب شغلی، تجارت تربیت اجتماعی ،رویه های عملکرد مدیریت ، مشخصات شخصی و شرایط محیطی هستند. این متغیرها با تجارب شغلی ، وضعیتهای نقش و قرارداد های روانشناختی آغاز و با قضاوتهای مرتبط با هزینه ، هنجار و عاطفه دنبال می شوند(یانگ چانگ وهمکاران،42،2010). رضایت شغلی کارکنان روی جابجایی کارکنان در سازمانها تاثیر دارد. استلزامات این واقعیت آن است که میزان توانایی سازمان برای حفظ کارکنانش بستگی به سطح رضایت شغلی دارد که این کارکنان ایجاد می کنند. می دانیم که رضایت شغلی تاثیر مثبت روی قصد جابجایی کارکنان دارد. این بدان معناست که نارضایتی از شغل نرخ قصد جابجایی کارکنان در سازمان را افزایش می دهد یا خواهد داد (ایمباه وایکمیفونا،2012،276).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...