پایان نامه ارشد درباره روانشناسی اجتماعی، انواع تبلیغات |
دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت دانلود رایگان متن کامل یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته حقوق دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی 6ـ شدت محرک: رنگ روشن بیشتر از رنگ تیره توجه ما را جلب خواهد کرد. 7ـ اندازه محرک: یک چیز (شی) بزرگ بیشتر احتمال دارد که توجه ما را جلب کند تا بعضی چیزهای کوچک 8ـ مدت و تکرار محرک: یک محرک زودگذر به آسانی توجه ما را جلب نخواهد کرد و در عوض، محرکهای تکرار شونده باعث تمرکز توجه به آن خواهد شد. 9ـ محتوای هیجانی محرک: یک محرک که هیجانی شدید را منتقل میکند بیشتر از یک محرک خنثی توجهها را جلب خواهد کرد. 10ـ تضاد و تباین: محرکهای متضاد بیشتر توجه بیننده را جلب خواهند کرد. تا آنهایی که با یکدیگر مشابه هستند.(شعاع،1389 ) 2-1-12 نقش تصویر در تبلیغ: تمامی انواع تبلیغات برای ثمربخشی به متقاعد کردن مخاطبان خود نیاز دارند. متقاعد سازی به طور خلاصه فرایندی برای تغییر نگرش است وحوزه مطالعاتی آن روانشناسی اجتماعی است.(حکیم آرا،1379، 99) از نظریهها و فنون متقاعدسازی (در چارچوب روانشناسی اجتماعی) که بگذریم در حوزه ارتباطات نیز ابزارهایی وجود دارند که باتوجه به ظرفیت و امکانات خود به خوبی میتوانند مبلغان را در امر متقاعدسازی مخاطبان یاری دهند. کلام، تصویر و موسیقی سه ابزاری است که در این زمینه به گونه موثری قابل بهرهبرداری میباشند. (مساری،1389، 87) ترکیب و همسویی زبان کلامی، زبان تصویری و زبان موسیقی در جهت القای مفاهیم میتواند منشاء بسیاری از باورها، احساسات و رفتارهایی باشد که به موقع خود در رویارویی و سوگیریهای سیاسی، در فروشگاهها و مراکز خرید و بالاخره در بسیاری از فعالیتهای خرد و کلان اجتماعی موثر واقع میشود. در میان این سه، نقش تصویر در متقاعدسازی از جایگاه ویژهای برخوردار است و ویژگیهای معنایی و ترکیبی عناصر دیداری تصویر در این باره بسیار تعیین کننده است.(همان منبع،91 ) یکی از هدفهای عمده برای بکارگیری تصویر در فعالیتهای تبلیغاتی ایجاد واکنش یا به تعبیر روانشناختی آن برانگیختن پاسخ در میان مخاطبان است. برخلاف نقاشی یا طراحی، فیلم و عکس معمولاً رونوشت مستقیمی از واقعیت بیرونی به شمار میروند و همین ویژگی ممتاز است که سبب میشود تا در بیننده چنین تصوری تقویت شود که به هنگام مشاهده تصویر، گویی با دنیای بیرونی ارتباط تعاملی برقرار میکند. علاوه بر این از فیلمهای تبلیغاتی چنین استنباط میشود که گویی آنچه نشان داده شده است مصداق بیرونی دارد و چنین چیزی رخ داده یا ممکن است رخ دهد.(حکیم آرا،101،1389) تصاویر تبلیغاتی سه نقش عمده را پیمیگیرند. اول اینکه با شبیه سازی و به تصویر کشیدن صورت و اندام انسان و یا هر چیزی که با انگیزههای بنیادی ارتباط دارند به برانگیختن هیجانات دامن میزنند. دوم اینکه از چیزی که گویی محقق است و یا واقعاً اتفاق افتاده است یک مدرک تصویری به ظاهر مستند به دست میدهند و سوم اینکه در هر حال میتوانند میان محصول و تصاویر،یک نوع ارتباط ضمنی و پنهان برقرار کنند. این سه کارکرد از ویژگیهای اساسی رسانههای تصویری است که ماهیت زیربنایی تصاویر تبلیغاتی را پیریزی کرده و آن را از زبان کلامی و گونههای دیگر ارتباطات بشری متمایز میکند. فرامرزی شدن هدفهای تبلیغ کنندگان سبب شده است که بر تبلیغات تصویری تأکید بیشتری به عمل آید زیرا باتوجه به ویژگیهای شمایلی خود همهگیرترند و بسیار راحتتر از بیانهای کلامی قادرند فرهنگها و سرزمینهای مختلف را در نوردیده و منتشر شوند. (همان منبع، 102-101) 2-2 بخش دوم :” گردشگری” 2-2-1 تعریف گردشگری واژه ی”توریسم[7]” از دو بخش تشکیل شده است: از کلمهی تور به معنای گشتن، سفر و مسافرت که ریشه در لغت لاتین”Turns” به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد و چرخش دارد که از یونانی به اسپانیایی، فرانسه و در نهایت به انگلیسی راه یافته است. و “ایسم[8]” پسوندی است که اشاره به مکتب یا اندیشهای فلسفی، مذهبی، سیاسی، ادبی و… دارد. بنابراین توریسم یعنی مکتبی که پایهی فکری آن سیاحت و گردشگری است (کاظمی، 1388، 14) در فرهنگ وبستر گردشگری سفری است که به سوی مقصدی انجام میگیرد و سپس بازگشتی به محل سکونت را در بردارد. در فرهنگ لاروس نیز گردشگری به معنای مسافرت برای تفریح (لذت) است. (پاپلی یزدی، سقایی، 1389، 19) اما در فرهنگ لغات فارسی گردشگری چنین تعریف شده است: در اقطار عالم سفر کردن و شناخت؛ مسافرت برای تفریح و سرگرمی ؛سفری که در آن مسافر به مقصدی میرود و سپس به محل سکونت خود بازمیگردد. (الوانی و دهدشتی، 1383، 18) بیان اصطلاحات فنی در هر حوزهی علمی و ارائه ی تعریف یا چارچوبی مشخص از این مفاهیم ضروری است زیرا تعاریف بر اساس مفروضات، نظریهها و نظریهپردازیها قرار میگیرد. این امر در مورد پدیدهی گردشگری نیز که به عنوان شاخهای از فعالیتهای اجتماعی بشر به شمار میرود صادق است. صاحب نظران و کارشناسان تعاریف بیشماری از گردشگری ارائه نمودهاند و هر یک از منظری خاص به این پدیده نگریستهاند. در زیر به برخی از تعاریف اشاره میشود:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 11:54:00 ب.ظ ]
|