7 .هر یک از افراد امّت باید امر به معروف و نهى از منکر کند. (یک دختر 9 ساله نیز حقّ امر به معروف و نهى از منکر رئیس جمهور را دارد) «تَأْمُرُونَ»، «تَنْهَوْنَ». 8 .در امر به معروف، سنّ، منطقه، نژاد، سواد و موقعیّت اقتصادى و اجتماعى نقشى ندارد. «خَیْرَ أُمَّهٍ»، «تَأْمُرُونَ»، «تَنْهَوْنَ». 9 .مسلمان باید از موضع قدرت امر و نهى کند، نه از روى خواهش و التماس. «تَأْمُرُونَ». 10 امر به معروف، مقدّم بر نهى از منکر است. «تَأْمُرُونَ»، «تَنْهَوْنَ». 11 امر و نهیى مى تواند مؤثّر باشد که از ایمان مایه گرفته باشد. «تَأْمُرُونَ»، «تَنْهَوْنَ»، «تُؤْمِنُونَ» . 12 خداوند اهل کتاب را به اسلام دعوت مى کند. «وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ». 13 اسلام، ناسخ تمام ادیان است. «وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ». 14 انسان، در انتخاب راه آزاد است. «مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ».( تفسیر نور، ج 2، ص131-130)

  1. اسلام، دینی جهانى است.کلمه «للناس»، شامل همه افراد (چه گذشته و چه آینده، چه عرب و چه عجم) مى شود; و این، همان جهانى بودن اسلام است.
  2. ایمان به خدا و اصلاح جامعه (امر به معروف و نهى از منکر)، دو عامل رُشد جوامع انسانى است (رشد و تکامل جوامع از مصادیق خیر است) و آیه فوق، خیر بودن امت را منوط به ایمان و اصلاح اجتماع (امر به معروف و نهى ازمنکر) کرده است.
  3. فِسْق، عامل بازدارنده جامعه از رشد و تکامل است چرا که «خیر» نتیجه ایمان است و واژه «فسق» در آیه شریفه، مقابل ایمان قرار گرفته است. در نتیجه، اهل فسق، محروم از خیر و تکامل هستند.( تفسیر راهنما ،ج3،ص9)
  4. قرار گرفتن آیه مربوط به امر به معروف و نهى از منکر در میان دو آیه اى که دستور اتّحاد و یکپارچگى مى دهد، شاید از آن رو باشد که در نظام اجتماعىِ متفرّق و از هم پاشیده، یا قدرت دعوت به خیر و معروف وجود ندارد و یا اینکه چنین دعوت هایى مؤثّر و کارساز نیست.امر به معروف و نهى از منکر، به دو صورت انجام مى شود:

الف –  به عنوان وظیفه اى عمومى و همگانى که هر کس به مقدار توانایى خود باید به آن اقدام نماید. ب – وظیفه اى که یک گروه سازمان یافته و منسجم آن را به عهده دارد و با قدرت، آن را پى مى گیرد. چنان که اگر راننده اى در خیابان خلاف کند، هم سایر رانندگان با چراغ و بوق به او اعتراض مى کنند و هم پلیس راهنمایى براى برخورد قاطع با متخلّف وارد صحنه مى شود. و کلام حضرت على (ع) در همین راستا ارزیابی میشود که فرمودند: اگر امر به معروف و نهى از منکر ترک شود، کارهاى نیک و خیر تعطیل و اشرار و بَدان مسلّط مى شوند. ( تفسیر نور، ج 2، ص 125) 19ـ «اخرجت» از اخراج در اینجا به معناى ظاهر شدن و پدید آمدن است ..( تفسیر کوثر، ج 2، ص215)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...