منبع تحقیق با موضوع محیط در حال تغییر، تعاریف استراتژی |
2- 1- رویکرد استراتژی 2-1-1- استراتژی 2-1-1-1- تعریف استراتژی استراتژی از واژه یونانی استراتگوس گرفته شده است که در حدود 400 سال پیش از میلاد به کار می رفته و به «هنر و علم هدایت نیروهای نظامی» اطلاق میشده است (ابراهیمینژاد، 1379، 13). پس از جنگهای پیروزمندانه ناپلئون، استراتژیستی به نام «کلائوزویتس» استراتژی را چنین تعریف میکند: «فن هدایت نیرو و تطبیق و هماهنگ ساختن نیروها در نیل به هدفهای جنگ». ارائه یک تعریف از استراتژی کار سادهای نیست. برخی از تعاریف استراتژی عبارتند از: 1- تعیین اهداف میانی و نهایی پایهای بلندمدت بنگاه و تطبیق شرایط کاری و تخصیص منابع لازم به منظور ایفای اهداف میانی مذکور (خداداد حسینی و عزیزی، 1385: 15). 2- الگوی اهداف غایی، مقاصد یا اهداف میانی و سیاستها و برنامههای اصلی به منظور نیل به اهداف میانی مذکور به نحوی که الگوی موردنظر این حیطهها را تعریف کند: حوزهی کسب و کار و فعالیت فعلی بنگاهها یا حوزهای که باید فعالیت کننده در آن قرار بگیرد و قالبی که شرکت در آن جای گرفته است یا باید بگیرد. 3- استراتژی یک حرکت و یا یک سری حرکتهای معین سازمان است. 4- استراتژی عبارت است از الگو یا طرحی که هدفها، سیاستها و زنجیرههای استراتژی به درستی تنظیم یافته باشد، تخصیص منابع به درستی انجام میگیرد، توانمندی و نارساییهای سازمان مشخص می شود و دگرگونیهای محیطی بهدرستی پیش بینی می گردد (کویین، 1382: 17). 5- استراتژی چارچوب فعالیتهای کاری بنگاه را تعیین کند و دستورالعملهایی را برای هماهنگ ساختن فعالیتها به گونهای فراهم آورد که بنگاه بتواند با آنها انطباق یابد و بر محیط در حال تغییر پیرامون خود تأثیر بگذارد. استراتژی با صراحت و تفصیل، محیط مطلوب و مرجّح را برای بنگاه و ساختار سازمانی که بنگاه برای نیل به آن در تلاش است، بیان میکند. 6- استراتژی، نوع خاصی از راه و روشهای دستیابی به اهداف است که در مورد چگونگی دستیابی به اهداف بلند مدت و حیاتی سازمانی که در محیط رقابتی قرار دارد، بحث میکند. 7- استراتژی عبارت است از الگو یا طرحی که هدفها، سیاستها و زنجیرههای عملیاتی یک سازمان را در قالب یک کل به هم پیوسته با یکدیگر ترکیب میکند. اگر استراتژی به درستی تنظیم یافته باشد، در تخصیص و هدایت منابع سازمان به صورتی یگانه و بالنده و بر پایه توانمندیها و نارساییهای نسبی درون سازمان، دگرگونیهای محیطی پیشبینی شده و حرکتهای اقتضایی رقبای هوشمند مؤثر خواهد بود (کویین و دیگران، 1382: 5). 8- برای دستیابی به هدف نهایی در رقابت با سایر سازمانها باید از استراتژی بهره گرفت. استراتژی، منطق تجاری را برای سازمان به ارمغان میآورد. اگر هدف این است که بهترین باشیم، پس باید استراتژی را به گونهای طرحریزی نمود که ما را به سوی بهترین شدن رهنمون شود. اگر هدف ثروتسازی است، باید استراتژی را به گونهای تدوین نمود که سازمان را به سمت سود بیشتر در رقابت با سایر سازمانها هدایت کند. استراتژی معرف کسب و کاری است که شرکت قرار است در قالب آن رقابت کند. در بیانیهی استراتژی، تلقی شرکت از رقابت در کسب و کار و اهداف رقابت آن مطرح میشود (پورتر،1385: 30). 9- مفهوم استراتژی، زاییدهی فضای رقابتی و محدودیت منابع است و ماهیت استراتژی، تشخیص فرصتهای اصلی و تمرکز منابع برای تحقق منافع نهفته در آنهاست. فلسفهی استراتژی نشان میدهد که درونمایهی اصلی استراتژی، فرصتها هستند (حمیدی زاده، 1388: 4). 10- استراتژی یک سازمان مشخص میکند که سازمان چگونه برای سهامداران، مشتریان و شهروندان ارزش آفرینی نماید (کاپران و نوترون، 1386: 27).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1398-12-14] [ 07:46:00 ب.ظ ]
|