تحقیق با موضوع اطلاعات جمعیت، تحلیل محتوا |
۳. عمدتاً سازمانهاى دولتى و خصوصى و کارخانهها ولى گاه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتى نیز این تحقیقات را انجام مىدهند. 6-3 تحقیقات توصیفی. در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و میخواهد بداند پدیده، متغیر، شیء یا مطلب چگونه است. به عبارت دیگر، این تحقیق وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن می پردازد و ویژگیها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی مینماید. تحقیقات توصیفی هم جنبۀ کاربردی دارد و هم جنبۀ بنیادی؛ در بُعد کاربردی از نتایج این تحقیقات در تصمیم گیریها و سیاستگذاریها و همچنین برنامه ریزیها استفاده میشود. تصمیم گیری و سیاستگذاری در قلمرو کار مدیریتها قرار دارد و کار مدیران جامعه، اعمّ از مدیران عالی سیاسی یا مدیران ردههای پایین، چه در بخش دولتی و عمومی و چه در بخش خصوصی و شرکتها، تصمیم گیری است. دانستن وضعیت حیطۀ مدیریت و تحول متغیرها برای تصمیم گیری امری ضروری است و بدون آگاهی از وضع جامعه، گرایشها، ویژگیها، کیفیت متغیرها و نیز عوامل مؤثر در حیطۀ مدیریت نمیتوان تصمیم گیری و سیاستگذاری نمود. برای آگاهی از این امور تحقیقات توصیفی ضرورت دارد. برای برنامه ریزی نیز تحقیقات توصیفی باید انجام شود. برنامه ریزی برای امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اداری، امنیتی یا فضایی- جغرافیایی پدیدهای است که متضمن پیش بینی و برآورد است و با درجهای از احتمال از نظر امکان وقوع همراه است. برای پیش بینی و برآورد وضع آتی و آیندۀ امری که موضوع برنامه ریزی است دانستن وضع گذشته و حال آن امر یا موضوع و نیز آگاهی بر رفتار متغیرها و پارامترها و تعیین ضریب تغییرات آنها و شاخصسازی برای برآورد و پیش بینی آنها ضرورت دارد. دستیابی به این شاخصها و تبیین وضع موجود و استوارسازی آینده بر پایۀ وضع موجود مستلزم تحقیقات توصیفی است تا بتوان آن را برای برنامه ریزی تصویرسازی کرد. تحقیقات توصیفی در بُعد بنیادی به کشف حقایق و واقعیتهای جهان خلقت میانجامد. این تحقیقات در علوم پایه، مانند فیزیک، شیمی، زیستشناسی، زمینشناسی، ژنتیک، جغرافیا، روانشناسی، جامعهشناسی و اقتصاد به کشف حقایق علمی و دستیابی به انبوهی از معلومات کلی به روش استقرایی منجر میشود. ذکر این نکته ضروری است که کشف قوانین علمی و روابط علت و معلولی یا همبستگی بین متغیرها و عوامل به عنوان گزارههای کلی، از طریق تحقیقات توصیفی امکانپذیر نیست. از این گونه تحقیقات میتوان مثالهای فراوانی را ذکر کرد که برای نمونه به چند مورد اشاره میشود: بررسی وضعیت کارکنان یک اداره، مطالعۀ روابط مدیر با کارکنان، مطالعۀ شیوه مدیریت یک مدیر موفق. در تحقیقات توصیفی محقق می تواند به ارزیابی شرایط کار، موقعیت پدیده، روشهای کار، عقاید و اطلاعات جمعیتشناسانه بپردازد و در صورت لزوم روابط بین متغیرهای مورد مطالعه را بررسی و شناسایی کند. تحقیق پیش رو از نوع تحقیق پیمایشی بوده و در زیر به توضیح مختصری از آن میپردازیم. 7-3 روش پیمایشی چیست؟ مارش تاکید میکند، روش پیمایشی به معنای فن خاصی برای جمعآوری اطلاعات نیست. با این وجود آنکه پرسشنامه در این روش کاربرد گستردهای دارد، اما برای جمعآوری اطلاعات میتوان از فنون دیگری هم استفاده کرد. مثل مصاحبههای عمیق و ساخت یافته، مشاهده و تحلیل محتوا ، و بسیاری فنون مناسب دیگر. 8-3 ویژگیهای روش تحقیق پیمایشی : الف- شکل گردآوری دادهها: روش پیمایشی با مجموعهای از اطلاعات سازمان یافته و منظم، که میتوان آن را « ماتریس دادهها » یا « جدول مادر » نامید، مشخص میشود. منظور جدولی است که در هر سطر آن اطلاعات مربوط به یک متغیر و در هر ستون آن اطلاعات مربوط به یک «مورد» دیگر درج شده است. آنچه در ماتریس داده ها اهمیت دارد ،این است که صفت “هرمورد” را در باره هر یک از متغیر ها پیدا نمائیم ، ولی برای این کار استفاده از پرسشنامه الزام آور نیست .منتها به دلیل سهولت اجراء پرسشنامه رایج ترین فن جمع آوری اطلاعات در روش پیمایشی است.در جدول ماتریس داده ها هر “مورد” که از این پس آن را واحد تحلیل می نامیم ،یک شخص است ،اما همیشه واحد تحلیل شخص نیست ،بلکه می تواند کشور ،سال یا هر چیز ممکن دیگر ی که به توان صفات مربوط به آن جمع آوری کرد ه باشد. ب- روش تحلیل مقایسهای دادهها: یکی از کارکردهای تحلیل پیمایشی توصیف خصوصیات مجموعهای از واحدهای تحلیل است. مثالاً اگر بخواهیم نحوه رأی دادن افراد یک گروه را بسنجیم، لازم است نظر تک تک آنان را درباره انتخابات بدانیم. ماتریس دادهها، اطلاعات لازم را برای این منظور در اختیار ما میگذارد. اما محقق روش پیمایشی در صدد تبیین پدیدهها نیز برمیآیند. تحلیلگر روش پیمایشی از طریق مقایسه موارد (واحدهای تحلیل) میکوشد پدیده را شناسایی کند، و با در نظر گرفتن صفات ویژه هر یک از « موارد» این کار را انجام میدهد. پژوهشگرانی که روش پیمایشی را به کار میبرند باید محتاط باشند و از ایجاد حلقههای ارتباط علّی نادرست بپرهیزند. زیرا همراهی و تقارن دو پدیده به معنای وجود رابطه علّی میان آنها نیست. تحقیق پیمایشی فرآیندی است که در آن کنش و واکنش مستمری میان نظریه و دادهها و نیز میان تحلیل مقدماتی و تحلیلهای بعدی وجود دارد.تحقیق پیمایشی صرفاً، روش گام به گام نیست، بلکه فرآیندی است که مستلزم خلاقیت، قدرت تخیل، مهارت، مصالحه و یافتن راهحلهای مناسبی برای مشکلات پیشبینی شده است. 9-3 مراحل مختلف تنظیم تحقیق پیمایشی: الف- انتخاب موضوع، به عبارت دیگر حقیقت یا خصوصیتی را که قصد آشکار ساختن آن را دارید، مشخص نمائید. ب- مساله مورد تحقیق را از نظر مکان و زمان محدود و بیان کنید. ج- اهداف و فرضیههایی برای مساله مورد تحقیق تدوین نمائید د- به سئوالات ذیل پاسخ مناسبی ارائه نمائید (1) چگونگی انتخاب جامعه آماری و جامعه نمونه؟ (2) چگونگی و نوع جمعآوری اطلاعات؟ (3) آیا برای جمعآوری اطلاعات به آزمایش نمونهای نیاز است؟
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 08:09:00 ب.ظ ]
|