مدرسه و دانشگاه و نقش آن در خلاقیت : محققان معتقدند همه انسانها در کودکی از استعداد خلاق بر خور دارند لیکن عدم وجود محیطی مناسب و بی توجهی و عدم تقویت این توانائی مانع ظهور آن می گردد . برای هر جامعه ای وجود افراد خلاق از اهمیت زیادی برخوردار است . زیرا جوامع در دوره انتقال و تغییر، نیاز مبرم به راه حلهای خلاق برای مسائل حال و آینده دارد . کارن ، لیست و زنزولی (1991) مطالعه ای راجع به زنان خلاق داشته اند . محققان می نویسند : سوال اول آنها در رابطه با نقش مدرسه در خلاقیت آنها بود . به اعتقاد آزمودنیها مدرسه نقشی در تشویق آنها نداشته و مطلقا توجهی به تربیت عاطفی و زیبا شناختی آنها نشده است ، اما تقریبا تمام آزمودنیها گفته اند در طول دوران مدرسه یک معلم مشوق داشته اند  (حسینی،1378). الگوی زنزولی : زنزولی (1993) نظریه جالبی را در رابطه با عوامل موثر در پرورش خلاقیت در مدرسه ارائه می دهد . سه عنصر اصلی نظریه او عبارتند از : معلم ، دانش آموز ، برنامه درسی . ارتباط بین این عناصر و زیر عناصر آنهادر نمودار 2-2یک عامل اساسی در این ارتباط است توانائیها، علایق و روش های یادگیری نشان داده شده است . با ترکیب مناسب این عناصر یادگیری موثر و خلاق حاصل می گردد . یادگیرنده با توانائیها ، علایق و روش های یادگیری در افراد کاملا متفاوت است . بنابراین در یادگیری خلاق نمی توان از این اختلافات اساسی غافل ماند . بنابراین باید یک سبک یادگیری مناسب برای هر دانش آموز را برگزینیم . البته وجود موقعیتهای آموزشی گروهی، مانع اصلی انجام این ایده ال است . یک روش واقع گرایانه این است که دانش آموزان سبکهای مختلف را تجربه کنند و ترکیبی از سبکها استفاده شود . بدین ترتیب تعلیمات انعطاف پذیر که لازمه یادگیری خلاق است محقق می گردد . برنامه درسی با زیر مجموعه ساختار رشته ، محتوا و روش شناسی رشته و توجه به تخیل نیز عامل دیگر این ارتباط است . در ساختار رشته ، مهم ، مجموعه اطلاعات و حقایق نیست . بلکه راه دقیق تفکر در باره اطلاعات باید مد نظر باشد . بسیاری از افراد اطلاعات زیادی از رشته دارند اما راه تفکر درباره آن رشته را نمی دانند . در محتوای رشته دو مسئله مطرح است :اول اینکه ، یک دوره و واحد درسی چه موضوعاتی را باید در بر بگیرد . دوم اینکه در چه سطحی از پیشرفت و پیچیدگی باشد . درباره مسئله اول باید به مفاهیم نماینده که بیانگر عقاید اصلی رشته است تاکید شود . مفاهیم نماینده شامل الگوها ، تصاویر اصلی نتایج ، اصول سازمان یافته و ساختار و منطق مشخص یک رشته است  که یک رشته را از رشته های دیگر متمایز می کند . برای تعیین سطح پیشرفت و پیچیدگی باید به سن ، توانائی ، رشد عقلی ، مطالعات و تجربه های قبلی دانش آموزان توجه گردد . روش شناسی رشته با ارائه روش های تحقیق بعنوان محتوای آموزشی به دانش آموزان نقش محقق دست اول را می دهد نه صرفا یادگیرنده درس . ارائه محتوائی که تخیل را بپروراند نیز لازمه یک یادگیری خلاق است . معلم مهمترین نقش را در این زمینه ایفا می کند . نقش او از سه جنبه اهمیت خاصی دارد : شناخت رشته ، عشق به رشته و روش های تدریس (حسینی،1378). نمودار زیر رابطه تعاملی این سه عنصر را نشان می دهد . اگر بین این سه عنصر و زیر مجموعه های آن ارتباط برقرار گردد ، یادگیری بر طبق ایده ال محقق خواهد گشت . نمودار 3-2 عمل مطلوب یادگیری زنزولی 1993 سبک یادگیری تواناییها                                           روش های                 شناخت تدریس                رشته علایق                                                                  عشق به رشته محتوی           ساختار روش‎شناسی             رشته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...