بهار 1393

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

چکیده
دانشمندان با مطرح ساختن پژوهشهایی که در زمینه مغز و رفتار انجام شده است، نشان دادند که هوش دیگری به غیر از  بهره هوشی  وجود دارد که در موفقیت و در زندگی افراد نقش دارد.

هوش هیجانی می تواند در ایجاد محیط پویا، موجبات سلامت روانی را فراهم آورده و یادگیری همراه با لذت و شادی، ارتباط مطلوب اجتماعی با کنترل احساسات و هیجانات تسهیل نماید.
اهداف تحقیق
تعیین رابطه میان  هوش هیجانی)خودآگاهی _خود مدیریتی _ آگاهی اجتماعی _مدیریت رابطه) و خلاقیت در کارکنان بخش مدیریت منابع انسانی ((بانک تجارت تهران))
 
در پژوهش حاضر هوش هیجانی با بهره گرفتن از آزمون هوش هیجانی برادبری و گریوز و خلاقیت با بهره گرفتن از پرسشنامه دکتر عابدی اندازه گیری شد. این پژوهش در زمره پژوهشهای همبستگی قرار دارد. جامعه آماری در این پژوهش متشکل از کارکنان مدیریت منابع انسانی باک تجارت  تهران (244 نفر)می باشد. نمونه مورد نظر در این پژوهش با توجه به حجم جامعه 182 نفر می باشند و با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.
در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است.جهت روایی نیز از روش روایی محتوایی استفاده شده است.
برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده ابتدا آمار توصیفی که به بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل جنسیت، میزان تحصیلات و . می‌پردازد؛ مورد بررسی قرار می گیرد. سپس آمار تحلیلی مطرح می‌گردد. در آمار تحلیلی این تحقیق به منظور بررسی رابطه میان هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است.
مهم ترین نتایج حاصل از یافته های پژوهش و فرضیه های تحقیق به صورت زیر است:
– میان هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) رابطه معنادار  وجود دارد. بنابراین می توان اذعان داشت که کارکنانی که دارای هوش هیجانی بالاتر می باشند، دارای سطوح بالاتری از خلاقیت می باشند.
– میان مولفه مدیریت رابطه هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین کارکنانی که دارای مولفه مدیریت رابطه هوش هیجانی بالاتر می باشند، دارای سطوح بالاتری از خلاقیت می باشند.
– میان مولفه خود آگاهی هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین کارکنانی که دارای مولفه خود آگاهی هوش هیجانی بالاتر می باشند، دارای سطوح بالاتری از خلاقیت می باشند.
– میان مولفه خود مدیریتی هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین کارکنانی که دارای مولفه خود مدیریتی هوش هیجانی بالاتر می باشند، دارای سطوح بالاتری از خلاقیت می باشند.
– میان مولفه آگاهی اجتماعی هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان مدیریت منابع انسانی (بانک تجارت تهران) رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین کارکنانی که دارای مولفه آگاهی اجتماعی هوش هیجانی بالاتر می باشند، دارای سطوح بالاتری از خلاقیت می باشند.

 
فهرست مطالب
فصل اول – کلیات تحقیق 1
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مساله 2
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 3
1-4 جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق: 4
1-5 اهداف تحقیق 4
1-6 سوالات تحقیق 5
1-7 فرضیه‏های تحقیق: 5
1-8 مدل تحلیلی تحقیق 7
1-9   قلمرو تحقیق: 7
1-9-1 مکان تحقیق: 7
1-9-2 قلمرو موضوعی: 7
1-9-3  قلمرو زمانی : 8
1-10 تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی): 8
فصل دوم – ادبیات تحقیق 9
2-1 مقدمه 10
2-2 هوش هیجانی 10
2-2-1 هوش 10
2-2-2 هیجان 11
2-2-3 هوش هیجانی 14
2-2-4 اهمیت هوش هیجانی 16
2-2-5 رویکردهای هوش هیجانی 17
2-2-5-1 رویکرد توانایی 17
2-2-5-2 رویکرد ترکیبی 17
2-2-6 مدلها و مقیاسهای هوش هیجانی 17
2-2-6-1 هوش هیجانی مایر و سالووی 17
2-2-6-2 هوش هیجانی بار_ان 21
2-2-6-3 هوش هیجانی گلمن 23
2-2-6-4 هوش هیجانی صفت: 24
2-2-6-5 دیگر مقیاسهای هوش هیجانی 24
2-2-6-5-1 مقیاس خودسنجی اسکات (SSRI). 24
2-2-6-5-2 مقیاس خصیصه های فرا خلقی (TMMS). 25
2-2-6-5-3 هوش هیجانی شات 25
2-2-6-5-4 مقیاس سطوح هیجانیLEIS 26
2-2-6-5-5 مقیاس الکسی تیمیای تورنتو TAS-20 27
2-2-7 هوش هیجانی از نظر عصبی – زیستی (فیزیولوژی هوش هیجانی)   27
2-2-8 هوش هیجانی و هوش عمومی 29
2-2-9 هوش هیجانی و موفقیت (افراد دارای هوش هیجانی بالا) 31
2-2-10 هوش هیجانی و جنسیت 33
2-2-11 هوش هیجانی در محیط کار 35
2-3 خلاقیت 37
2-3-1 درک ماهیت و منطق خلاقیت 37
2-3-2 مفهوم خلاقیت 38
2-3-3اهمیت خلاقیت 41
2-3-4 خلاقیت و دیدگاه های روانشناسی ، سازمانی 42
2-3-5 مکاتب خلاقیت 42
2-3-5-2 مکتب انسانگرایی 43
2-3-5-3 مکتب عصب شناسی 43
2-3-6 نظریه های خلاقیت 44
2-3-7 خلاقیت و نوآوری 46
2-3-8 ویژگیهای شخصیت خلاق 48
2-3-9  ویژگیهای مدیران خلاق 50
2-3-10 تکنیکهای توسعه خلاقیت 53
2-3-10-1 یورش فکری یا کنکاش مغزی 53
2-3-10-2 تکنیک گروه اسمی (گروهبندی گزینشی) 54
2-3-10-3 تکنیک شش کلاه فکری 54
2-3-10-4 تکنیک گروه اسمی 55
2-3-10-5 تکنیک دلفی 56
2-3-10-6 تکنیک TKG 56
2-3-11 مراحل تفکر خلاق 57
2-3-12 راهکارهای تقویت خلاقیت 57
2-3-13 عوامل خلاقیت 61
2-3-14 موانع سازمانی خلاقیت 63
2-3-15 فرایند بهبود خلاقیت 63
2-3-16 مفاهیم مرتبط با خلاقیت 65
2-3-16-1 حل مساله 65
2-3-16-2 کار آفرینی 65
2-3-16-3 هوش 65
2-3-16-4 هماهنگی هیجان و تفکر 68
2-3-17 خلاقیت در سازمان 69
2-4 پیشینه تحقیق 73
فصل سوم – روش تحقیق 75
3-1- مقدمه 76
3-2 روش تحقیق 76
3-3 متغیرهای تحقیق 79
3-4 جامعه آماری : 79
3-5 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه: 79
3-6 روش های جمع‌آوری اطلاعات 80
3-7-روایی و پایایی پرسشنامه 83
3-7-1  تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه 83

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...