فصل یکم
مقدمه و بیان مساله
مقدمه:
بیان مسأله:
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق :
اهداف پزوهش:
تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):
فرضیه‏های پزوهش:

فصل دوم
پیشینه پژوهش
1-2- بازی درمانی
1-1-2- تاریخچه بازی درمانی
2-1-2- انواع بازی درمانی
1-2-1-2- بازی درمانی فعال
2-2-1-2- بازی درمانی غیرفعال
3-2-1-2- بازی درمانی گروهی
4-2-1-2- اتاق بازی درمانی
3-1-2- مفاهیم و نظریه های بازی درقرن بیستم
4-1-2- تحول نظریه های بازی درمانی
1-4-1-2- بازی درمانی روان پویایی
2-4-1-2- بازی درمانی تخلیه ای
3-4-1-2- بازی درمانی رابطه ای
4-4-1-2- بازی درمانی غیر مستقیم
5-4-1-2- بازی درمانی رفتاری – شناختی
2-2- خودپنداره
1-2-2- نظریه های خودپنداره
2-2-2- مفهوم خود
3-2-2- خود در دیدگاه های مختلف روان شناختی
1-3-2-2- دیدگاه اجتماعی
2-3-2-2- دیدگاه شناختی
3-3-2-2- خود در دیدگاه شناختی – اجتماعی
4-3-2-2- مفهوم خود از دیدگاه راجرز :
5-3-2-2- ثبات و هماهنگی خویشتن :
6-3-2-2- مفهوم خود از نظر سالیوان
7-3-2-2- خودپنداری از نظر اریکسون
8-3-2-2-خود در نظر یونگ :
9-3-2-2- خود در نظریه نوام :
10-3-2-2- خود در نظریه هارتز :
11-3-2-2- تغییر در محتوای مفهوم خود :
4-2-2- خوانگاره در نظریۀ هورنایی :
5-2-2- عوامل موثر بر خودپنداره :
6-2-2- خودپنداری و خوش بینی :
3-2- قلدری چیست؟
1-3-2- آیا قلدری پدیده ای طبیعی است؟
2-3-1- چرا کودکان دست به قلدری و آزار دیگران می زنند؟
3-3-2- آیا قلدری موضوع مهمی است؟
4-3-2- پرخاشگری
5-3-2- تعریف خشم
1-6-3-2- دیدگاه رشدی :
6-3-2- دیدگاه های مختلف درباره خشم
2-6-3-2- دیدگاه ذاتی بودن پرخاشگری
3-6-3-2-دیدگاه روان تحلیلگری
4-6-3-2-دیدگاه رفتاری و یادگیری اجتماعی
5-6-3-2-دیدگاه ساختار گرایی اجتماعی
6-6-3-2-دیدگاه شناختی
7-6-3-2-دیدگاه فرهنگی
8-6-3-2-دیدگاه اقتصادی
4-2- مروری بر تحقیقات انجام شده
1-4-2- تحقیقات داخلی
2-4-2- تحقیقات خارجی
فصل سوم
روش پژوهش
– جامعه و نمونه مورد مطالعه:
–ابزارپزوهش(اعتبار وروایی):
روش گردآوری داده ها:
جلسات گروه ها:
طرح کلی درمان و محتوای برنامه مداخله ای:
1)- جلسه اول:
موضوع فعالیتها: مکالمه( مهارت بیانی)
2)- جلسه دوم:
موضوع فعالیتها: ورود به گروه
3)- جلسه سوم:
موضوع فعالیتها: لبخند زدن و لذت بردن
موضوع فعالیتها: جسارت یا قاطعیت
4)- جلسه چهارم:
5)- جلسه پنجم:
موضوع فعالیتها: حل مسأله های اجتماعی
6)- جلسه ششم:
موضوع فعالیتها: مشارکت
7)- جلسه هفتم:
موضوع فعالیتها: تحسین
8)-جلسه هشتم :
موضوع فعالیتها : آگاهی از احساسات
9)- جلسه نهم :
موضوع فعالیتها : روحیه ورزشی خوب
10)-جلسه دهم :
موضوع فعالیتها : خاتمه
روش‌ تحلیل داده‏ها:
فهرست منابع

فصل یکم
مقدمه و بیان مساله


مقدمه:
بازی ابزاری برای ابراز نیازها، احساسات و افکار در کودکان می باشد ،کودکان و نوجوانان به دلیل پایین بودن سطح تفکر انتزاعی ،قادر به بیان هیجانات و احساسات خود نیستند ، سرکوبی و عدم مهارت در بیان احساسات به ویژه ازنوع منفی آن بهداشت روانی کودک ونوجوان را به مخاطره می اندازد.از این رو پیداکردن راهی که نوجوان را قادر نماید به شیوه ای غیر از بیان کلامی هیجانات خودرا بروز نماید کاملا ضروری می نماید و برای هر کودکی جدا از نژاد، زبان و ملیت وسیله مناسبی جهت تخلیه هیجانات و ابراز خود می باشد. شرکت در بازیهای گروهی مرحله‌ی مهمی از رشد اجتماعی برای کودکان است. دربازی جمعی، برای کودکان فرصتهایی فراهم می آید که درکنار همسالان خود، دربازی مشترک و مورد علاقه شرکت جویند و درانجام بازی شرکت فعال داشته باشند و احساسات خود را درفعالیتهای مبتنی برهدف، بروز دهند و به اهمیت کارگروهی و رعایت قواعد و قوانین جمعی پی ببرند (احمدوند ص 82).
قلدری در مدرسه 1ازرفتارهای مشکل سازدوره ی نو جوانی ویکنوعخشونت سطح پایین به شمار می آید
که اخیرا توجه پژوهشگران و صاحب نظران روان شناسی تربیتی رادرسه دهه ی اخیر به خود معطوف ساخته است وموضوع محوری مطالعات بسیاری بوده است .(پاتچین وهیندوجا2،2011)
بسیاری از نوجوانان سعی می کنند از طریق قلدری هیجانات درونی خود را ابراز کنند به این نحو که یا به شکل قلدری سنتی3وعمدتا در محیط مدرسه یا درمسیر رفت وآمد به مدرسه این نوع قلدری اتفاق می افتد در حالی که قلدری غیر سنتی4 عموما با بهره گرفتن از تجهیزات الکترونیکی و تکنولوژی های جدید صورت می گیرد و عمده ترین خصیصه ی آن عدم وابستگی به ارتباط چهره به چهره بین قلدر و قربانی است .افراد قلدردر قرن21 برای آزاررساندن وزورگویی نسبت به همسالانشان از شیوه های جدید تری چون مزاحمت های تلفنی یا نشر تصاویر یا مطالب واقعی وغیرواقعی درباره ی آنها درمحیط وب می پردازند این نوع اخیر قلدری ،تحت عنوان قلدری سایبری5 نیز مصطلح است. (پاتچین وهیندوجا،2011) وبه معنای اعمال یکسری رفتارهای عمدی6 و تکرارشونده ی آزار دهنده از طریق کامپیوتر ، تلفن و دیگر وسایل الکترونیکی تعریف می شود این تعریف نشان دهنده ی وجوه مشترک غیر سنتی با نوع سنتی آن است؛ شامل تعمدی بودن،تکراری بودن وآسیب رساندن و آزار دهنده بودن آن.
یکی از اهداف بشری پیشرفت فردی و اجتماعی است هر فردی گرایش فطری به خود شکوفایی دارد.

1-bullying in school
2-Patchin, Hinduja
3- traditional bullying
4- nontraditional bullying
5-cyber bullying
6-willful

شکوفایی
استعدادهای فردی ، پیشرفتهای فردی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت . انسان موجودی است که از آغاززندگی اجتماعی در شکوفا کردن استعدادهای خود کوشش کرده است اما به نظر می رسد به دلیل فرهنگی آنچنان که شایسته است نتوانسته به وظیفه ی خطیرش د راین زمنیه عمل نماید.در جامعه ی امروزی خانواده مدرسه ، همسالان، رسانه های جمعی در اجتماعی کردن افراد نقش دارند. ودر شناساندن استعدادهای درونی به افراد تلاش می کنند ولی آنچنان که مطلوب است دراین زمینه به شیوه درستی عمل نمی شود. به نظر می رسد پرداختن به چنین موضوعاتی می تواند زمینه را برای خود شکوفایی افراد مهیا نماید. خود پنداری یکی از جنبه های مهم انسانی است که به شناسایی ویژگی های خود انسان پرداخته و نکات قوت وضعف انسان را مشخص می نماید.«با توجه به نظر یه ی تعامل گرایی، هر فردی خود را در آیینه ی دیگران می بیند و می شناسد. علاوه بر ویژگی های ارثی و زیستی که به صورت ژنتیکی به افراد منتقل می شود از طریق محیط ودر ارتباط با دیگران به ویژگی های خود پی می برد. .» (رجب زاده 1380)ولی در بیشتر مواقع، دیگران به دلیل عدم آگاهی لازم ،درشناخت فرد از ویژگیهای خود تأثیر مطلوبی از خود بر جای نمی گذارند .
« از نظر راجرز هر شخصی گرایش فطری به شکوفا کردن استعداد منحصر به فرد دارد. این کار مستلزم پرورش توانایی های فرد به شیوه هایی است که به بهبود وحفظ ارگانیسم خدمت می کنند خود شکوفایی یک نیروی رشد و بخشی از طبیعت ژنتیکی انسان است.» لاندین ، (1378)
با توجه به نظریه خود دوستی، انسانهاخود دوست هستند . واعمال ورفتار خود را بر اساس این نیرو سازمان می دهند محیط وشرایط اجتماعی، نیروی خود دوستی انسان را در مسیر های متفاوتی هدایت می کند برخی نیروی خود دوستی خود را از دست داده و به خود کم بینی دچار می شوند. وبه خاطر خود کم بینی حتی نسبت به خود نیز نگرش منفی پیدا می کنند. بر عکس عده ای از خود دوستی منحرف شده، دچار خود پرستی می شوند بنابر این انسان ازتعادل خارج می شود. درهر دو حالت نگرش انسان به خود دچار اختلال شده وموجب انحراف می گردد. برای مثال در افراد خود کم بین افسردگی واضطراب، احساس حقارت وضعف اعتماد به نفس پدید می آید وبر عکس عد ه ای که دچار خود پرستی شده اند آنان نیز دچار حسادت ، غرور، تکبر واضطراب می شوند بنابر این شیوه آموزشی وتربیتی باید به گونه ای باشد که خودپنداری انسان نسبت به خود از حالت تعادل ومیانه روی خارج نگرددخود پنداری یکی از جنبه های مهم انسانی است که به شناسایی ویژگی های خود انسان پرداخته و نکات قوت وضعف انسان را مشخص می نماید.دانش آموزانی که دارای خودپنداره مثبتی هستندوتواناییها ونقاط ضعف خودرابه خوبی می شناسند،اهدافشان رابه درستی انتخاب می کنند،بی جهت خودرابادیگران مقایسه نمی کنندوهیچ چیزآنهاراازرسیدن به اهدافشان بازنمی دارد.دانش آموزانی که خودپنداره منفی دارند، برعکس،به علت اینکه تواناییهای خودراچنان که هست قبول ندارند،راحت ترهمرنگ جماعت می شوند و زودتحت تأثیردیگران قرار می گیرند هرفردبراساس ارتباط وفاصله ای که بین خودواقعی وخودآرمانی اش وجودداردبرای خویش حرمت و عزت قائل است.ویلیام جیمزمعتقدبود سطح خواسته ها، نقش اساسی درتعیین اینکه ماخودرامطلوب تلقی می کنیم یا نه، بازی می کند. .برای بسیاری ازنظریه پردازان شخصیت، نظیرکارل راجرز،خودپنداره جنبه ی بسیارمهم شخصیت کلی فرداست.افرادی باخودپنداره ی مثبت،بیشترازدیگران به خودشان توجه می کنند.تجارب مثبت،عزت نفس وارزشیابی مثبت ازخودرادردانش آموزان افزایش می دهدوتجارب منفی آن راکمترمی نماید.افرادی که نسبت به خوداحساس مثبتی دارند،بطورغیرمنتظره ای قادرنددربرابرحوادث منفی ایستادگی کنندودرعین حال،دیدمثبت نسبت به خودرانیزحفظ می کنند.دانش آموزانی که عزت نفس کمی دارند،نسبت به شکست وبازخوردهای منفی،بطورنامناسب وبدی واکنش نشان می دهند.این فرآیند پیشرونده، بسیاری ازمشکلات مبتنی برکاهش انگیزه ی فعالیت دردانش آموزان راایجادمی کند وباید بطورجدی باآن مقابله کرد.وابستگی نوجوانان به دیگران(چه درخانه وچه درمدرسه)وهمچنین موفقیت مداری جوامع وخانواده ها که برمبنای آن برای توفیق وبرتری ارزش قائل می شوند وبچه هارابا یکدیگرمقایسه می کنند ومزیت هارامی شمارند،درتشکیل نحوه ی نگرش فردنسبت به خوددرایجادشکست ویاموفقیت کودکان ونوجوانان تأثیردارد.به نظرمیرسددانش آموزانی که درفرآیندیادگیری خودتنظیم ترند، بیش ازدیگران ارزشهای خودراشناخته وتواناییهایشان راباوردارند.آنها کمترخودرابادیگران مقایسه کرده بلکه باارجاع به توانمندیهاومعیارهای خودبه داوریدرموردیادگیری هایشان می پردازند،به عبارتی استانداردهای عملکردی درونی دارند.لذاخودکم بینی ایشان کمتربوده وبه خودپنداره مثبت تری دست می یابند.بنابراین هدف از این نوشتارمعرفی تکنیک های مختلف بازی درمانی از جمله گروهی در کاهش قلدری و افزایشخود پنداره ی می باشد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...