پایان نامه ارشد : اثربخشی هیپنوتیزم درمانی شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پسر نیمه اول متوسطه کلان شهر کرمانشاه در نیمسال دوم تحصیلی 93-92 |
دکتر کریم افشاری نیا
شهریور 93
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل یکم : مقدمۀ پژوهش
1-1)مقدمه .2
1-2) بیان مسئله .4
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق .6
1-4) اهداف پژوهش .7
1-4-1) اهداف اصلی 7
1-4-2) اهداف فرعی 7
1-5) فرضیه های پژوهش .7
1-6) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها .7
1-6-1) تعاریف مفهومی .7
1-6-2) تعاریف عملیاتی .8
فصل دوم : پیشینۀ پژوهش
2-1) مبانی نظری و ادبیات پژوهش 10
2-1-1) تاریخچه هیپنوتیزم .10
سیر تحولی و رشد هیپنوتیزم .12
هیپنوتیزم در آمریکا 13
تاریخچه هیپنوتیزم علمی .13
تاریخچه تلقین و کاشف تلقین 15
فهرست مطالب
عنوان صفحه
قوانین کوئه 16
تلقین چیست؟ .16
رد عقیده فروید درباره هیپنوتیزم 17
2-1-2) تاریخچه رفتار درمانی شناختی 18
رفتار درمانی عقلانی – هیجانی آلبرت الیس REBT .19
درمان شناختی آرون تی . بک CT 21
تغییر رفتار شناختی دونالد مایکنبام CBT .22
اصول بنیادین در تبیین و درمان اختلالات روانی از دیدگاه شناختی رفتاری .23
فراشناخت درمانی MCT .24
2-1-3) هیپنوتیزم درمانی مدل شناختی – رفتاری 27
هیپنوتیزم درمانی مدل تحولی – شناختی .30
پدیده های هیپنوتیزمی .30
2-1-4) چرا از هیپنوتیزم برای درمان کودکان و نوجوانان استفاده کنیم ؟ .32
امکانات درمانی در هیپنوتیزم درمانی کودکان و نوجوانان 33
2-1-5) هیپنوتیزم در اسلام .34
قرآن و هیپنوتیزم 35
2-1-6) بررسی اختلال اضطراب بر اساس DSM-5 36
شیوع اختلال اضطراب تعمیم یافته 37
علل اختلال اضطراب تعمیم یافته 37
فهرست مطالب
عنوان صفحه
نظریه های بیولوژیک .38
نظریه های پسیکولوژیک 38
صفات شخصیتی افراد نگران .40
نظریه های اجتماعی و فرهنگی 41
درمان اختلال اضطراب تعمیم یافته 41
دارو درمانی 41
روان درمانی شناختی – رفتاری 42
مرحله عملیات صوری .43
2-1-7) علل طبی و نورولوژیک اضطراب 45
2-1-8) اپیدمیولوژی اختلال اضطراب فراگیر .45
2-1-9) فیزیولوژی اضطراب .46
2-1-10) اضطراب امتحان 47
اثرات منفی اضطراب امتحان 47
2-1-11) نظریات و تکنیک های مورد استفاده در درمان اضطراب امتحان .48
1- استفاده از تکنیک های رفتار درمانی .48
2- استفاده از تکنیک های عقلانی عاطفی .49
3- استفاده از تکنیک های روانشناسی فردی .50
4- استفاده از تکنیک های مراجع محوری .51
5- استفاده از تکنیک های فراشناخت 51
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-1-12) بهره برداری از اضطراب امتحان 52
2-1-13) راه های پیشگیری از اضطراب امتحان 53
2-2) پیشینۀ پژوهش 54
2-2-1) پژوهشهای داخلی 54
2-2-2) پژوهشهای خارجی 56
فصل سوم : روش پژوهش
3-1) روش تحقیق .59
3-2) جامعه ی آماری 59
3-3) نمونۀ آماری و روش نمونه گیری 59
3-4) طرح پژوهش 59
3-5) ابزار گردآوری داده ها و روایی و پایایی آنها .60
3-6) شیوه اجراء .61
3-7) شیوه تجزیه و تحلیل داده ها 61
فصل چهارم : یافته های پژوهش
4-1) نتایج توصیفی .66
(جدول 4-1-1) توزیع آزمودنی ها .63
(جدول 4-1-2) شاخص های آماری گروه آزمایش .63
فهرست مطالب
عنوان صفحه
(جدول 4-1-3) شاخص های آماری گروه کنترل .64
4-2) نتایج استنباطی 64
(جدول 4-2-1) آزمون t وابسته گروه کنترل 64
(جدول 4-2-2) آزمون تحلیل کواریانس 65
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1) بحث و نتیجه گیری .67
5-4) محدودیت های پژوهش .71
5-5) پیشنهادها 71
5-5-1) پیشنهادهای کاربردی .71
5-5-2) پیشنهادهای پژوهشی .71
منابع .72
پیوست ها 75
***
چکیده
زمینه و هدف : اضطراب امتحان به اضطرابی گفته می شود که دانش آموزان قبل از جلسه امتحان دچار آن شده اند و در جلسه امتحان اضطرابشان به اوج خود می رسد، حتی گاه چنین دانش آموزانی از رفتن به جلسه امتحان خودداری می کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی هیپنوتراپی شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان انجام پذیرفته.
روش بررسی: جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش آموزان پسر نیمه اول متوسطه کلان شهر کرمانشاه در نیمسال دوم تحصیلی 93-92 است که از میان 320 دانش آموز دبیرستان شهید عباس یوسفی در سه مقطع اول دوم و سوم نیمه اول متوسطه از 196 نفر این دانش آموزان به صورت تصادفی با پرسشنامه اضطراب امتحان مورد غربالگری قرار گرفتند و باتوجه به نمره اضطراب امتحان بالا ( بیشتر از نقطه برش 37) از هر مقطع تحصیلی اول، دوم و سوم هر کدام 20 نفر جمعاً 60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل طبقه بندی شدند. سپس هریک از دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 2 هفته در 5 جلسۀ 45 دقیقه ای تحت مداخله هیپنوتراپی شناختی رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد بعد از اتمام دوره به منظور بررسی میزان تغییر متغییر وابسته ( اضطراب امتحان)، دوباره آزمون اضطراب امتحان به عنوان پس آزمون در هر دو گروه پیش از امتحان پایان ترم اجراء شد ؛ داده های حاصل نیز با بهره گرفتن از آزمون تحلیل کواریانس توسط نرم افزار 22 SPSS تحلیل گردیده.
یافته ها: تحلیل کواریانس نشان داد که نمرات اضطراب امتحان گروه آزمایش پس آزمون در مقایسه با گروه کنترل به طور معنا داری کاهش یافته است.
نتیجه گیری: هیپنوتراپی شناختی رفتاری می تواند منجر به کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان شود.
کلیدواژه: هیپنوتیزم درمانی شناختی رفتاری، اضطراب امتحان، دانش آموز
-1 ) مقدمه
دورۀ نوجوانی مرحله بسیار مهمی در زندگی همه افراد می باشد. در این سن افراد باید صلاحیت ها و مهارت های لازم را جهت رسیدن به جایگاه و منزلت اجتماعی مناسب کسب نمایند، هویت خود را دریافته و بتوانند چشم انداز روشن و قابل قبولی از برنامه های آینده خود داشته باشند . در دوره نوجوانی نیاز به تعادل هیجانی و عاطفی ، درک ارزش وجودی خویشتن ، کسب مهارتهای اجتماعی لازم در دوست یابی ، شناخت زندگی سالم و موثر و چگونگی برخورداری از آن مهم ترین نیازهای نوجوان می باشند (به نقل از خانی و پاک زاده ، 1390).
همچنین این دوره، به سبب بروز مسائلی خاص می تواند با نوعی سردرگمی همراه با کاهش عزت نفس1 ، افزایش اضطراب2 ، خود کم بینی3 و خود پنداره منفی4 همراه با احساس خشم و پرخاشگری همراه باشد که سبب کاهش فعالیت های طبیعی و تعاملات اجتماعی می شود (به نقل از دادپور و توکلی ، 1391). روانشناسان مختلف این دوران را دوران احساس گرایی ، عاطفه پرستی ، بحران سازنده و دوره فشار و طوفان نامیده اند . این دوران به عنوان دوره ای از زندگی بین بلوغ و پختگی (بزرگی) تعریف شده است (آقامحمدییان و حسینی ، 1385).
بدون تردید اضطراب امتحان پدیدهای واقعی برای بسیاری از افراد است . مطالعات گسترده نشان داده اند که دانش آموزان سراسر دنیا علائم اضطراب امتحان5 را تجربه کرده اند (همبری و سایپ6 ، 1991). طبق این مطالعات ، اضطراب زیاد بر عملکرد در آزمون تاثیر منفی میگذارد . حالت اضطراب امتحان را نمی توان همیشه حاصل عدم آمادگی برای امتحان دانست ، چرا که دانش آموزان قوی و بسیار با انگیزه هم از اثرات ناتوان کنندۀ آن رنج می برند(زایدنر7 ، 1998).
پژوهش در مورد اضطراب امتحان ، حداقل از اواسط قرن گذشته به طور جدی دنبال شده است .محققانی نظیر تیلور8 در سال 1953 سعی کردند که اضطراب امتحان را با بهره گرفتن از ابزارهای خودسنجی اندازه گیری کنند . هابر و آلپرت9 در سال 1960 نشان دادند که برخی مولفه های اضطراب ، عملکرد در آزمون را بهتر می کنند، در حالی که برخی دیگر آن را دستخوش افت و تنزل می نمایند . سپس لیبرت و موریس10 در سال 1967 تفاوت بین اجزای شناختی و عاطفی را برشمردند – به عبارت دیگرتفاوت بین افکار دانش آموز و علایمی نظیر لرزش ، تعریق و خشکی لب تجربه می کنند . نتایج نشان دادند که عامل اندیشه نسبت به احساسات اثر مخرب تری در عملکرد امتحان دارند (دفنباخر11 ، 1980) .
Self – esteem
Anxiety
Inferiority complex
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-06] [ 02:18:00 ب.ظ ]
|