3) معاونت بهبود تولیدات دامی استان مبدأ، زنبوردارِ متقاضیِ مهاجرت را باتعیین مقصد مهاجرت، به معاونت بهبود تولیدات دامی استان مقصد، معرفی می نماید. |
….». در ادامه، در بند «د» این ماده، فاصلهی زنبورستان از «مراکز تولید ملکه» و «ایستگاههای پرورش و اصلاح نژاد ملکه» را، به علت اهمیت و تضمین سلامت ملکههای تولید شده، به صورت جدا و متفاوت تعیین کرده و این فواصل را افزایش داده است: «… د) زنبورداران مهاجر ملزم میباشند که در زمان پرورش ملکه حداقل، فاصلهی 3 کیلومتر از مراکز تولید ملکه، و 5 کیلومتر، از ایستگاههای پرورش و اصلاح نژاد ملکه را، رعایت نمایند.». در تبصرههای 1 و 2 همین ماده قانونی، قانونگذار به سوءاستفادههای احتمالیِ زنبورداران اشاره کرده و ممنوعیت از انجام آنها را اعلام داشته است: «تبصره 1: زنبورداران مجاز نیستند به منظور اشغال منطقه واستقرار در محدوده بیشتری از مکان تعیین شده، کلنیهای خود را به بنههای کوچکتر تقسیم کنند؛ مگر کسانی که بیش از 500 کلنی داشته باشند، که در این صورت مازاد بر این تعداد را میتوانند با رعایت فواصل تعیین شده در محلهای دیگر مستقر نمایند. تبصره 2: قرار دادن کندوهای خالی در منطقه حقی را برای زنبوردار ایجاد نمینماید.». در تبصرهی 3، انعطافپذیریِ این ماده را میبینیم که در شرایط متفاوت ممکن است این فواصل، به صلاحدید مقام مربوطه تغییر پیدا کند: «فواصل اعلام شده در مادهی 8[30]، باتوجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه، رعایت حداقل مشخص شده توسط معاونت بهبود تولیدات دامی استان قابل افزایش است.». 2) فاصلهی زنبورستانها از دیگر بهرهبردارانِ محیط زیست در برخی مناطق، به علت پوشش گیاهی مناسب و متراکم، بهرهوریهای دیگری صورت گیرد که از نمونهی آن میتوان استفادهی دامداران برای چرای دامهای خود، نام بردو یا اشخاص حقوقیِ خصوصی که امتیاز بهره برداری از جنگل را به دست میآورند نیز می تواند مثال مناسبی باشد؛ که قانونگذار در مادهی 6 این قانون، حقوق دامداران وبهره برداران قانونی، و متعاقبا حقوق زنبورداران مهاجر را مورد حمایت خود قرار داده: « در مراتع و جنگلها و صحراهای شهد خیز کشور میبایست استقرار کندوها با رعایت حقوق دامداران وبهره برداران قانونی صورت پذیرفته و افراد ( حقیقی و حقوقی) حق تعرض و جلوگیری از اسکان زنبورداران مهاجر را ندارند …..»، که ممکن است گروه اول در فعالیتهای خود، توسط زنبورداران، دچار محدودیت شوند و گروه دوم، جهت استقرار در زنبورستانِ مورد نظرِ خود، علاوه بر دیگر بهرهبرداران و یا افرادِ بومیِ آن منطقه، توسطِ زنبوردارانِ بومی نیز مورد تعرض واقع شوند. 3) استقرار زنبورستان در باغات و مزارع کشاورزی تاثیر زنبورعسل در تسریع و افزایش گرده افشانی، تولیدِ محصولاتِ بیشتر و با کیفیتتر را به دنبال دارد که این امر باعث میشود، باغداران و زارعین کشاورزی، در زمان گردهافشانی، کندوهایی را اجاره کنند و بابت این اجاره، مبلغ قابل توجهی به زنبوردار می دهند. متاسفانه در ایران، خلاف این رویه را میبینیم که باغداران برای دور کردن زنبورهای مجاورِ خود حتی دست به تخریبِ آنها هم میزنند و بر این باورند که زنبور، که شهد گیاهان را برداشت می کند، باعث کم محصولی میشود!. قانونگذار، بعد از سالها در قانون برنامهی کوچ، سعی بر این داشته است که این امر را نهادینه کند و استقرار یک زنبورستان در کنار باغات را بر طبق مقرراتِ پیش بینی شده، ساماندهی کند: «استقرار زنبورستانها در باغات و مزارع کشاورزی به منظور گردهافشانی درجهت افزایش ارزش افزودهی محصولات زراعی و باغی، با رعایت مقررات ابلاغی ازسوی سازمان جهادکشاورزی استان محل زنبورستان، صورت خواهد پذیرفت.» (ماده7). 4) فاصلهی زنبورستان از روستاها به طور کلی، استقرار زنبورستان در مجاورت محل مسکونی ممنوع میباشد و علت آن هم، خاصیت زنبورعسل در گروهی حرکت کردن و نیش زدن است که موجب آزار ساکنین میشود و با وجود زنبورعسل در مکانی، همواره هراس افراد را به دنبال دارد. به همین دلیل، مادهی 9 محل مسکونیِ روستایی را که قاعدتا در مناطق سرسبز و با پوشش گیاهی هستند را، به این ترتیب مورد حمایت خود قرار داده: «زنبورداران مهاجر حق استقرار زنبورستان خود تاشعاع 2000متری از روستاهائی[31] که دارای حداقل500 کلنی زنبور باشند را ندارند.».
ب) استقرار در مجاورت واحد صنعتی:
بر اساس ماده 2 ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیتهای صنعتی و تولیدی[32]، تولیدات کشاورزی جزو صنایعی است که تا حدودی منبع آلایندگی دارند، از اینرو، بر اساس صدر ماده 3: «صنایع براساس شدت و ضعف آلودگی و دیگر مسایل زیستمحیطی در گروههای ذکر شده در ماده (۲) این تصویبنامه در ردههایی با مشخصات زیر قرار میگیرند: ….». در این مصوبه، صنایع متفاوت، بر اساس میزانِ درصدِ آلایندگی، دسته بندی شده است[33] که واحد بسته بندیِ عسل، با شماره ردیف 1110 در ردهی 1 (الف)، قرار گرفته است که با توجه به ماده 3 این مصوبه: «… واحدهای این رده مجاز میباشند تا در کاربریهای صنعتی، کارگاهی و یا تجاری داخل شهرها و روستاها یا مکانهای صنعتی مجاز خارج از محدوده مصوب شهری و روستایی استقرار یابند…»
گفتار دوم: پیشگیری از تخلفات ارتکابی در تولید و عرضهی محصول
علاوه بر امکان ارتکاب تخلفات گوناگون در زمینه پرورش زنبورعسل، به طور خاصه، در مورد محصولات زنبورعسل، بحث مفصلتری وجود دارد که اهم آن عسل میباشد؛ که ضمن لزوم رعایت استاندارد محصول تولید شده، جهت عرضه به مصرف کننده، میبایست از ورود محصولات نامرغوب که سلامتی افراد جامعه را به شدت به مخاطره میاندازد نیز، جلوگیری به عمل آید. لذا در این گفتار به دو مبحث ذکر شده میپردازیم تا بسنجیم قانونگذار، تا چه حدی به صورت افتراقی جرایم ارتکابی در این زمینه را مورد توجه خود و حمایت خود قرار داده است.
بند اول: رعایت استاندارد عسل
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 11:49:00 ق.ظ ]
|