• فرهنگ

در هر منطقه جغرافیایی فرهنگ خاص آن منطقه حاکم می­باشد که در زندگی افراد آن منطقه مشهود است. این فرهنگ در رفتار­های مصرف ­کننده ساکن در منطقه جغرافیایی مورد نظر نیز دیده می­شود (مورگانانتام و راوی،2013). مثلا وقتی زوجین هر دو شاغل باشند، فرصت چندانی برای خرید ندارند، هایپرمارکت­ها (فروشگاه­های بسیار بزرگ که تقریبا همه نوع کالا در آنجا به فروش می­رسد) محیط خوبی برای رفع نیاز ایشان است و شایان توجه است که هایپر مارکت­ها محیطی ایده­آل برای خریدهای ناگهانی دارند و این به دلیل وسعت و تسهیلات فراهم شده و تنوع و در دسترس بودن کالا ها و… می­باشد (کاویانی نیا، 1390). 2-1-7-2 عوامل یا محرک­های داخلی موثردر خرید ناگهانی علاوه بر عوامل خارجی عوامل داخلی تاثیر زیادی بر تمایل به خرید ناگهانی را دارند. این عوامل حول خصوصیت شخصیت مصرف کننده و فرهنگ وی می­چرخند. بنابراین تمرکز اصلی بر فرد است نه محیط بیرونی (مایانک،2009). هیجانات، احساسات، لذت­جویی فرد و در کل می­توان گفت ابعاد روانشناختی یک فرد می­توانند به عنوان عواملی در اقدام به خرید ناگهانی برای فرد موثر باشند. به عنوان مثال حالات عاطفی مثبت در فرد در هنگام خرید میل به خرید ناگهانی را افزایش می­دهد(بتی و فرل، 1998). حالت عاطفی مثبت مانند هیجان و خرسندی و حالت منفی به نظر نمی­رسد به ترغیب به خرید ناگهانی تاثیر داشته باشد؛ مانند حالات عاطفی اظطراب و گناه. خریدآنی مدت زمان بسیار طولانی است که با ویژگیهای منفی مختلفی  همچون عدم بلوغ، قدرت اراده ضعیف و نادانی آمیخته شده است. خرید ناگهانی را در شخصیت افراد می­توان ریشه­یابی کرد. خرید ناگهانی برای هر فرد متناسب با شخصیت وی متفاوت است که در بیشتر دانشگاه­های دنیا کار شده و می­شود، ریشه­یابی درستی از این رفتار خرید را بدست آورد. بطور کلی عوامل داخلی موثر بر خرید ناگهانی شامل موارد زیر است.

  • عوامل روانشناختی و فرهنگی موثر بر خرید نا گهانی

در خرید ناگهانی عوامل مهمی در شخصیت  و فرهنگ افراد وجود دارند که تاثیر زیادی در تصمیم­های خرید دارند که ما به این عوامل در ابعاد روانشناختی و تاثیرشان بر روی تصمیمات خرید می­پردازیم. در بعد روانشناختی سه مفهوم  انگیزش خوشی، جامعه­پذیری و فرهنگ تحلیل خواهیم کرد (مایانک، 2009). مورگانانتام معتقد است، شخصیت که ناشی از فرهنگ است و همچنین اجتماع، می­توانند در خرید آنی تاثیر­گذار باشند. مثلا افرادی که مستقل هستند، بیشتر از افرادی که وابسته به دیگرانند خرید آنی انجام می­ دهند. همچنین کسانی که اجتماعی هستند کمتر از کسانی که فرد­گرا هستند خرید آنی انجام می­ دهند. (مورگانانتام و باکات، 2013).

  • انگیزش خوشی/ لذتی

معنای ارزش خرید یک تغییر قابل توجه با تغییر نمودن زمان به خود دیده است، دیدگاه­های سنتی بر این منوال وجود داشته که ارزش اساسا به معنایی کیفیت یا خدمات در یک قیمت رقابتی است. این درک به طور برجسته از  محصول ایجاد شده بود (مایانک،2009). به طور سنتی ارزش، لذتی برای مصرف­ کنندگان از طریق ویژگی­های ملموس محصولات به وجود می­آورد؛ اما امروزه ارزش یا لذت خرید را در خود محصول نمی­دانند و برای آن اهمیت  چندانی قایل نیستند،  بلکه عوامل مهم­تر از خود محصول را  مهم می­دانند، عواملی چون ارزش خرید برای مصرف ­کننده که در این زمینه در سال 2000 هاسمون متذکر شد که  تحریک شدن منتج از  نیازمندی و یا ارزش محصول در آن قیمت نیست، بلکه عوامل همچون لذت ، هیجان، سرگرمی، تنوع، شگفتی نیز وجود دارد. لذت خرید احساس خوشایندی است که یک نفر در فرایند خرید بدست می­آورد (نجفی پیراسته، 1387). خرید می ­تواند در افراد متفاوت حالت­های متفاوتی را به وجود بیاورد  و این حالات می­توانند  لذت ،خوشحالی، اظطراب ، ترس باشد که بر تصمیمات خرید تاثیر­گذار  خواهند بود. خریداران به طور کلی با توجه به ترجیحاتشان از فرایند خرید را می­توان به دو دسته تقسیم نمود، خریداران خواهان لذت/خوشی و خریداران خواهان سودمندی. خرید براساس سودمندی معقول­تر و غیر هیجانی­تر است. بنابراین، مصرف ­کننده برای بدست آوردن یک محصول با کیفیت و قیمت مناسب تلاش می­ کند. اما خرید بر اساس خوشی/ لذت، خرید­های غیر معقول و هیجانی و احساسی می­باشند و به دنبال مزایای لذت­جویانه هستند؛ مانند خرید تلفن همراه، معمولاً خریدهای ناگهانی با لذت و شعف بیشتری همراه است، چون معمولا با یک تصمیم ناگهانی و سریع همراه با هیجان و احساس خوشایند صورت می­گیرد. یک فروشنده ماهر باید سعی کند این احساس را ماندگار تر نماید (کاویانی نیا، 1390). مصرف ­کننده ممکن است برای نیاز به سرگرمی، تفریح، عکس العمل­های اجتماعی یا تحریک ذهنی خرید نمایند. لذت یک حالت موثر است که ممکن است گرایش به خرید ناگهانی را تحت تاثیر قرار دهد (غفاری آشتیانی،1391). محققین با توجه به تحقیقات خود انگیزش­های خوشی/ لذتی را به 6 گروه 1.خرید ماجراجویی 2. خرید اجتماعی 3. خرید کامرواسازی یا خرسند­سازی 4. خرید خیالی/ تصوری 5.خرید نقش 6. خرید ارزش، تقسیم نمودند.

  • خرید ماجراجویی: اشاره به خریدی دارد که اصولا برای ماجراجویی و برانگیختن هیجانات صورت می­گیرد. بسیاری از مراکز خرید امروزی، در بافتپارک­های مراکز تفریحی احداث شده ­اند، چون می­خواهند در وهله­ی اول مصرف­ کنندگان را به محلشان جذب کنند.
  • خرید اجتماعی: همانطور که از نامش پیداست اشاره دارد به خرید به همراه خانواده و دوستان، که در وهله اول، انگیزه در این حالت معاشرت نمودن با افراد، به جای خرید کردن محصول است. مصرف­ کنندگان از خرید کردن به عنوان یک فرصت برای پیوستن به افراد دیگر استفاده می­ کنند.
  • خرید کامرواسازی: اشاره به خرسندی در فعالیت خرید دارد. مصرف­ کنندگان خرید را به عنوان کاهش دهنده استرس توصیف نموده ­اند؛ و در پی رقابت شدید، خرده­فروشان بر هر دو جنبه سودمندی و خوشی/ لذتی در فروشگاه­هایشان تمرکز می­نمایند.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...