برای هرکس که عمل صالح کند، هرکس که باشد، زن و مرد فرقی نمی‌کند تنها قیدش این است که صاحب عمل مؤمن باشد و این قید در معنا شرط است.[125] چون عمل کسی که مؤمن نیست حبط می‌شود و اثری بر آن مترتب نیست، همچنان‌که خداوند فرمود و من یکفر بالایمان فقد حَبط عملُه.[126] به همین دلیل معیاری که بر شخصیت و مقام معنوی آن‌ها حکومت می‌کند یک معیار بیش نیست و آن ایمان است و عمل صالح و تقوی که امکان دسترسی زن و مرد به آن یکسان است.[127] در قرآن آیات دیگری نیز وجود دارد که این موضوع را تأکید می‌کند: ب) رزق به حساب را پاداش می دهد: … و من عمل صالحاً مِن ذکر او انثی و هو مؤمن یدخلون الجنّه یرزقون منها بغیر حساب.[128] ج) حیات طیّبه را پاداش می‌دهد: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»[129]

د) تساوی زن و مرد در بعضی از کیفرها

قرآن مجید در بعضی از کیفرها و حدود الهی که از جمله حقوق جزایی بشمار می‌روند میان زن و مرد و تساوی قائل شده است و هر دو را مشمول یک حکم قرار داده است. الف) حدّ سرقت: در باره حدّ سرقت قرآن مجید می‌فرماید: «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَهُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا جَزَاءً بِمَا کَسَبَا نَکَالًا مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»[130] دست مرد و زن دزد را به عنوان یک مجازات الهی قطع کنید و خداوند توانا و حکیم است. ب) حدّ زنا: در باره حدّ زنا در قرآن کریم آمده است: «الزَّانِیَهُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِئَهَ جَلْدَهٍ وَلَا تَأْخُذْکُمْ بِهِمَا رَأْفَهٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآَخِرِ وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَهٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ»[131] هریک از مرد و زن زناکار را صد تازیانه بزنید و نباید رأفت نسبت به آن دو شما را از اجرای حکم الهی مانع شود و اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید و باید گروهی از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند.

ه‍( تساوی در کسب کمالات و فضائل انسانی

یکی دیگر از نظریات تحقیر آمیز نسبت به زن در فرهنگ جاهلی و ادیان تحریف شده این بود که زن از جهت توانایی‌های معنوی و روحانی، ضعیف است و نمی‌تواند به مراتب عالی معنوی راه یابد و به مقام قرب الهی آن طور که مردان می‌رسد برسد، قرآن کریم در آیات فراوانی تصریح کرده است که پاداش اخروی و قرب الهی به جنسیت مربوط نیست به ایمان و عمل مربوط است خواه از طرف زن باشد یا از طرف مرد.[132] شهید مطهری (ره) می‌فرماید که اسلام در سیر من الخلق الی الحق و حرکت به سوی خداوند هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست و تفاوتی که اسلام قائلی است در سیر من الحق و الی الحق است، در بازگشت از حق به سوی مردم و تحمّل مسؤولیت پیامبری است که مرد را بر این کار مناسب دانسته است.[133] در آیات قرآنی هرگاه از اوصاف، کمالات و ارزش‌های انسانی سخن به میان می‌آید زنان را نیز هم دوش مردان مطرح می‌کند. خداوند متعال در سوره احزاب آیه 35 می‌فرماید‌: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَهً وَأَجْرًا عَظِیمًا» مردان و زنان مسلمان، مردان و زنان با ایمان، مردان و زنان مطیع خداوند، مردان و زنان راستگو، مردان و زنان صبور، مردان و زنان با خشوع و مردان و زنان انفاق کننده، مردان و زنان روزه دار، مردان و زنان پاکدامن، مردان و زنانی که بسیار خداوند را یاد می‌کنند، خداوند برای همه آن‌ها مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است. این آیه مذکوره از جمله آیاتی است که بیان می‌کند در پیمودن مدارِج کمال بین زن و مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد. اسلام، ایمان، فتوت و صدق و خشوع و تصدق، روزه ، پاکدامن همه این‌ها مدارج کمال است و مرد و زن به طور یکسان مطرح شده است.

نفی تأثیر جنسیت در کسب کمال‌های حقیقی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...