پیشرفت  

2-3-7-3- مقیاس مجموعه شغل

ایرونسون و همکاران (1989) مقیاسی برای رضایت کلی از شغل طراحی کردند که مؤلفه های آن جنبه های متعدد را شامل نمی شد. مقیاس مجموعه شغل از شاخص توصیفی شغل الگوبرداری شده بود. این مقیاس شامل 18 مؤلفه است که ویژگی ها یا عبارت های کوتاهی درباره شغل را در بر می گیرند. این مقیاس دارای پایایی خوبی است و با سایر مقیاس های رضایت کلی از شغل، همبستگی دارد (اسپکتور، ترجمه محمدی، 1387).

2-3-8- اهمیت رضایت شغلی

نیروی انسانی سرمایه بزرگی برای دستیابی به اهداف در هر سازمانی محسوب می شود. رضایت شغلی کارکنان در هر سازمانی موجب افزایش، توانایی و کارآیی کارمندان شده و در کل موجب بالارفتن بازدهی می شود. هیچ تردیدی نیست که رضایت شغلی اهمیت بسیاری دارد. دلایل دیگری نیز هست که باید به رضایت شغلی افراد و اعضای سازمان اهمیت بدهند به مواردی در ذیل اشاره می شود:

  • میزان رضایت شغل در وفاداری کارکنان به سازمان موثر است. یعنی افراد ناراضی بیشتر سازمان را ترک می کنند.
  • تحقیقات ثابت کرده اند کارکنان رضایتمند، سلامت بیشتر و عمر زیادتری دارند.
  • رضایت شغل اضافه بر افزایش تمایل افراد به شرکت فعال در سازمان، در زندگی خصوصی فرد هم موثر است.
  • بین رضایت شغلی و عملکرد کارکنان نوعی ارتباط وجود دارد.
  • رضایت از عملکرد، موجب رضایت شغلی می شود و نه برعکس.
  • بررسی ها نشان داده، رضایت شغلی، در جابه جایی و غیبت کارکنان تاثیر دارد. یعنی کارکنانی که رضایت شغلی شان بالاست، نسبت به کارکنانی که رضایت کمتری دارند غیبت و جابه جایی شان هم پایین تر است.
  • افرادی که رضایت شغلی دارند، اغلب دوست دارند در محل کارشان حضور داشته باشند (مقیمی، 1386).

2-3-9- پیش زمینه های رضایت شغلی

برخی از محققان دیدگاه تعامل گرایانه انطباق فرد با شغل را اتخاذ کرده اند که رویکردهای محیطی و شخصیتی را در بر می گیرد. در رویکرد انطباق فرد با شغل گفته می شود که افراد مختلف، ویژگی های شغلی متفاوتی را ترجیح می دهند. در دیدگاه مزبور تلاش بر این است که مشخص شود چه افرادی، چه نوع شرایط شغلی را می پسندند. رضایت شغلی از این دیدگاه حاصل سازگاری مناسب میان فرد و شغل است. شکل 2-3-3 هر سه دیدگاه محیطی، شخصیتی، و تعاملی را نشان می دهد (اسپکتور، ترجمه محمدی، 1387).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...