سال تحصیلی : 88- 1387

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

پیشگفتار
اینترنت در عصر اطلاعات به عنوان مهمترین پدیده ارتباطی قرن حاضر و به عنوان یکی از کاراترین ابزارهای ارتباطی مورد استفاده مردم جهان به خصوص قشر دانشجو قرار گرفته است. با ظهور اینترنت در امر آموزش و پیدایش موقعیت های نوین ارتباطی ،تردیدی نمی ماند که نظام های آموزشی، شاهد دگرگونی های عظیمی در امر یادگیری مهارت های ارتباطی باشند. اینترنت در چنین عصری امکان ایجاد تعامل با ثبات و دوطرفه را بین فراگیران ایجاد کرده و امکان استفاده از منابع و یادگیری انواع مهارت های ارتباطی را هموار می سازد. با توجه به اهمیت موضوع تحقیق حاضر به بررسی سطح و نوع استفاده از اینترنت در یادگیری مهارت ارتباطی از دیدگاه دانشجویان می پردازد. فصل اول کلیات پژوهش است که شامل: مقدمه، بیان مسئله، ضرورت تحقیق، اهداف ، فرضیه ها و سوالات تحقیق و تعاریف نظری و عملیاتی است. فصل دوم ادبیات پژوهش است که شامل: تعاریف ارتباط و انواع آن، مهارت ارتباطی و انواع آن، نقش اینترنت در یادگیری مهارت های ارتباطی و . است. و سپس پژوهش های انجام شده در داخل و خارج از کشور بررسی می شود.فصل سوم روش شناسی است که شامل: روش تحقیق، جامعه، نمونه آماری، روایی و اعتبار، ابزارهای جمع آوری اطلاعات، متغیرها و روش های آماری است. فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها است که داده های بدست آمده با بهره گرفتن از آزمون خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. فصل پنجم نتیجه گیری و بحث است که شامل: جمع بندی یافته های پژوهش و تفسیر آنهاست در پایان پیشنهادات کاربردی و پژوهشی ارائه خواهد شد.
از آنجا که این پژوهش عاری از نقص نمی باشد از کلیه صاحب نظران و کارشناسان مهارت های ارتباطی خواستارم که با رهنمودها و پیشنهادات خود را جهت بهبود و اصلاح این پژوهش و پژوهش های بعدی مشوق نگارنده باشند.

بهار1388
فهرست مطالب
عنوان                                                                                       صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه 1
بیان مسئله 3
ضرورت تحقیق 5
اهداف تحقیق 6
فرضیه های تحقیق 6
سوالات تحقیق 7
تعاریف نظری 8
تعاریف عملیاتی 9
فصل دوم: ادبیات پژوهش
مقدمه فصل دوم 11
ارتباط 12
اجزای فرایند ارتباط 13
ارتباط به عنوان رفتارهای آموختنی 14
چه عواملی رفتار ارتباطی ما را نقش می دهند؟ 15
مهارت ارتباطی 16
ویژگی ارتباطات کلامی وغیرکلامی 17
مولفه های کلامی وغیرکلامی 18
ممولفه پیام های غیر کلامی از دیدگاه ریچموند 19
انواع مهارت کلامی از دیدگاه برلو 21
مهارت ارتباط کلامی از دیدگاه بولتون 25
مهارت ارتباط غیر کلامی 27
مهارت ارتباطی گوش دادن موثر 28
مهارت زبان احساسات 33
فناوری اطلاعات و ارتباطات 35
زمان استفاده از اینترنت 40
مزایای استفاده از اینترنت در یادگیری مهارت ارتباطی 45
موانع ارتباطی 46
تمدن اطلاعاتی و نقش آن بر مهارت های ارتباطی 47
ارتباط انسانی در عصر دیجیتالی 48
سابقه تحقیق 49
نتیجه گیری فصل دوم 52
فصل سوم: روش شناسی
مقدمه فصل سوم 54
روش تحقیق 55
روش نمونه گیری و حجم نمونه 56
ابزار جمع آوری اطلاعات و چگونگی تهیه آن 57
روایی و اعتبار ابزار اندازه گیری 60
روش آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات 62
فصل چهارم ارائه و تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه فصل چهارم 64
بخش آمار توصیفی 65
بخش آمار استنباطی 74
تجزیه و تحلیل فرضیه اول پژوهش 76
تجزیه و تحلیل فرضیه دوم پژوهش 77
تجزیه و تحلیل فرضیه سوم پژوهش 78
تجزیه و تحلیل فرضیه چهارم پژوهش 79
تجزیه و تحلیل فرضیه پنجم پژوهش 80
تجزیه و تحلیل فرضیه ششم پژوهش 81
تجزیه و تحلیل فرضیه هفتم پژوهش 82
نتیجه گیری فصل چهارم 95
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه فصل پنجم 97
خلاصه تحقیق 98
جمع بندی یافته های پژوهش 99
تفسیر یافته های پژوهش 103
مقایسه نتایج پژوهش حاضر با پژوهش های پیشین 106
پژوهش های انجام شده در داخل کشور 106
پژوهش های انجام شده در خارج کشور 107
محدودیت های تحقیق 108
پیشنهاد های کاربردی 109
پیشنهادهای پژوهشی 114
منابع و ماخذ 116
ضمائم
نمونه پرسشنامه
خروجی spss
چکیده انگلیسی
عنوان انگلیسی

فهرست جداول
               عنوان                                                                                     صفحه
جدول 1-2: ویژگی زبان احساسات از دیدگاه لن اسپری 34
جدول 2-2: رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات با مهارت ارتباطی 44
جدول 4-1-1: جدول توزیع فراوانی و درصد جنسیت دانشجویان. 65
جدول 4-1-2: جدول توزیع فراوانی و درصد رشته تحصیلی دانشجویان بر حسب جنسیت. 66
جدول 4-1-3: جدول توزیع فراوانی و درصدمیزان استفاده از اینترنت توسط دانشجویان بر حسب جنسیت آنها. 68
جدول 4-1-4: جدول توزیع فراوانی و درصد نوع استفاده از اینترنت. 70
جدول 4-1-5: جدول توزیع فراوانی و درصد پاسخ به سوالات پرسشنامه. 71
جدول 4-1-6: جدول آمار توصیفی کل سوالات. 73
جدول 4-2-1: جدول ضریب همبستگی اسپیرمن. 76
جدول 4-2-2: جدول ضریب همبستگی اسپیرمن. 77
جدول 4-2-3: جدول ضریب همبستگی اسپیرمن. 78
جدول 4-2-4: جدول ضریب همبستگی اسپیرمن. 79
جدول 4-2-5: جدول ضریب همبستگی اسپیرمن 80
جدول 4-2-6: جدول ضریب همبستگی اسپیرمن. 81
جدول 4-2-7-1: جدول فراوانی مشاهده شده و فراوانی قابل انتظار. 82
جدول 4-2-7-2: جدول آزمون خی دو. 82
جدول 4-2-8-1: جدول فراوانی مشاهده شده و فراوانی قابل انتظار. 83
جدول 4-2-8-2: جدول آزمون خی دو. 84
جدول 4-2-9-1: جدول فراوانی مشاهده شده و فراوانی قابل انتظار. 85
جدول 4-2-9-2: جدول آزمون خی دو. 86
جدول 4-2-10-1: جدول فراوانی مشاهده شده و فراوانی قابل انتظار. 87
جدول 4-2-10-2: جدول آزمون خی دو. 88
جدول 4-2-11-1: جدول فراوانی مشاهده شده و فراوانی قابل انتظار. 89
جدول 4-2-11-2: جدول آزمون خی دو. 90
جدول 4-2-12-1: جدول فراوانی مشاهده شده و فراوانی قابل انتظار. 91
جدول 4-2-12-2: جدول آزمون خی دو. 92
جدول 4-2-13-1: جدول فراوانی مشاهده شده و فراوانی قابل انتظار. 93
جدول 4-2-13-2: جدول آزمون خی دو. 94
 
 
فهرست نمودار
                عنوان                                                                                        صفحه
نمودار 4-1-1: نمودار دایره ای جنسیت دانشجویان 65
نمودار 4-1-2: نمودار توزیع فراوانی رشته تحصیلی دانشجویان برحسب جنسیت آنها 67
نمودار 4-1-3: نمودار توزیع فراوانی میزان استفاده از اینترنت در هفته توسط دانشجویان بر حسب جنسیت آنها 69

 
 
                                                           فهرست شکل ها
             عنوان                                                                                           صفحه
شکل 1-2: مدل ارتباط از دیدگاه مارک نب 15
 
 
چکیده
با ظهور فناوری جدید خصوصاً اینترنت تردیدی باقی نمانده است که دنیا شاهد تحولی گسترده در آموزش خواهد بود . اینترنت در عصر اطلاعات به عنوان یکی از گسترده ترین و بهترین وسایل ارتباطی در سطح جهان مطرح است که عرصه نظام آموزش عالی را متحول ساخته است. ظهور این پدیده دورنمای روشنی را برای ایجاد ارتباطات جهانی بین دانشجویان و دانشگاه ها نوید می دهد.روند گسترش فناوری و نقش آن در همه جنبه های زندگی ضرورت استفاده از فناوری را به منظور بهبود فعالیت یادگیری و کسب مهارت های ارتباطی امری اجتناب ناپذیر می کند ،زیرا در هزاره سوم میلادی که هزاره تبادل اطلاعات است، داشتن مهارت های زندگی به خصوص مهارت های ارتباطی برای همه افراد به خصوص قشر دانشجو امری ضروری است .با توجه به اهمیت   موضوع،تحقیق حاضر با هدف بررسی سطح و نوع استفاده از اینترنت و نقش آن در یادگیری مهارت های ارتباطی، دیدگاه دانشجویان را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهد. جامعه مورد نظر در این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در نیم سال اول سال 1388است که از سایت اینترنت استفاده می کنند. حجم جامعه 450نفر است که به روش تصادفی ساده 207 نفر از این دانشجویان گزینش شدند.پرسشنامه ای به صورت محقق ساخته در 28 گویه با دو مولفه ارتباط کلامی و غیر کلامی در 5طیف ،در مقیاس لیکرت تدوین شده است. اعتبار پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با 92/0تعیین گردید.روش های پژوهشی در این تحقیق ،آمار توصیفی و استنباطی( آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن وآزمون خی دو)می باشند که با اشتفاده از نرم افزارspss محاسبه گردیده است.برای پاسخگویی به فرضیه های اول تا ششم پژوهش به منظور بررسی رابطه سطح استفاده از اینترنت با یادگیری مهارت های ارتباطی ،از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و برای بررسی رابطه نوع استفاده از اینترنت با یادگیری مهارت های ارتباطی در فرضیه های اول تا ششم پژوهش وهمچنین بررسی رابطه بین جنسیت و میزان یادگیری مهارت های ارتباطی از آزمون خی دو استفاده گردید.از تجزیه وتحلیل داده ها، مشخص گردید؛ بین سطح استفاده از اینترنت با یادگیری مهارت رمزگذاری با 252 هزارم و یادگیری مهارت ابرازوجود با 200 هزارم  ویادگیری مهارت گوش دادن  با 198 هزارم و یادگیری مهارت تعقل  با 182 هزارم و یادگیری مهارت رمزخوانی با 170 هزارم رابطه معنی دار از نوع مثبت و کامل وجود دارد و فرض H0 رد و فرض H1پذیرفته شد.همچنین مشخص گردید؛ بین میزان استفاده از اینترنت با یادگیری مهارت زبان احساسات با 41 هزارم  ،جنسیت و میزان یادگیری

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...