یکی از راه های انتقال بیماری های کشنده و مسری خونی ( نظیر ایدز ) استفاده از وسایل تزریق یا تیغ مشترک می باشد که طبق مقررات و ضوابط جاری کشور ممنوع می باشد . اگر آرایشگر یا آمپول زن یا … در اثر بی احتیاطی و بی مبالاتی در استفاده از وسایل انتقال دهنده میکروب باعث آلوده شدن خون افراد و در نهایت فوت آنها شود ، حکم ضمانت آرایشگر یا آمپول زن یا … در دو فرض آگاهی وی از آلودگی وسیله مشترک و مسری بودن آن و عدم آگاهی وی چیست ؟ و نیز تکلیف دیه فرد فوت شده چیست؟ آیت الله العظمی محمد تقی بهجت : با استناد فوت به تقصیر آرایشگر یا آمپول زن ، او ضامن دیه است . آیت الله العظمی سید علی سیستانی : اگر استعمال کننده آگاه به آلوده بودن وسیله بوده و می دانسته که این گونه استعمال عادتا سبب فوت می شود حق قصاص برای اولیای مقتول ثابت است . در غیر این صورت استعمال کننده ضامن دیه است و باید کفاره هم بدهد . آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی : پس از اثبات استناد مرض یا فوت به این عمل در مفروض سوال که استفاده کننده از وسایل ، بی احتیاطی و بی مبالاتی داشته ضامن است ولو علم به آلودگی نداشته باشد . اگر شخصی که مبتلا به ایدز و مانند آن می باشد دیگری را به بیماری آلوده کند که نوعا پس از مدتی سبب صدمات و مرگ وی خواهد شد ، چنانچه شخص ناقل زودتر از مجنی علیه فوت کند ، دیه مجنی علیه و یا خسارات پس از مرگ جانی که مسبب از فعل جانی بوده است در هر کدام از فرض عمد ، شبه عمد و خطای محض بر عهده کیست ؟ آیت الله العظمی سید علی سیستانی : دیه آن در عمد و شبه عمد از ترکه جانی برداشته می شود و در خطای محض از مال جانی است و در فرض خطا بر عهده عاقله است ، باید عاقله او دیه او را پرداخت کنند . آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی : در فرض سوال در صورت تحقق قتل عمد ، موضوع قصاص به فوت جانی منتفی می شود و در صورت شبه عمد و خطا ، دیه از مال جانی و عاقله پرداخت می شود . والله اعلم . آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی : هر گاه ناقل سبب مرگ باشد از اموال او بر می دارند . اگر کسی مبتلا به ویروس ایدز باشد و از بیماری خود خبر نداشته باشد و عملی انجام دهد که موجب انتقال ویروس به دیگری شود که منجربه مرگ وی گردد . آیا قتل از نوع خطای محض است یا شبه عمد ؟ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی : در صورتی که قتل عرفا به اون استناد داده شود ، از قبیل شبه عمد است . آیت الله العظمی سید عبد الکریم موسوی اردبیلی : در مفروض سوال ، ظاهرا شبه عمد است . آیت الله العظمی حسین نوری همدانی : در فرض مساله ، قتل از نوع خطای محض است . در مثالی دیگر از حضرات عظام سئوال شده که اگر عمل مزبور با رضایت مجنی علیه صورت پذیرفته باشد، آنگاه مسوولیت ناقل چگونه خواهد بود؟ پاسخی که ایشان مرقوم داشته اند از این قرار است : آیت الله العظمی مکارم شیرازی : ناقل ضامن است ولی حکم قصاص را ندارد . آیت الله العظمی فاضل لنکرانی : رضایت به جنایت مجوز جواز آن نمی شود . آیت الله العظمی موسوی ا ردبیلی : ناقل بیماری ، ضامن نیست اگرچه قابل تعزیر می باشد . آیت الله العظمی شاهرودی : مرتکب حرام شده است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...