• ظرفیت بیشتر برای توزیع و گردآوری اطلاعات(شکرخواه، 12،1379).

  با بهره گرفتن از فناوری های اطلاع رسانی همراه با سرعت و فراگیری این ابزارها امکان بازخورد نظرات جامعه در فرایند های تصمیم گیری و تعامل با دستگاه های ذی ربط فراهم می شود. با پیشرفت هایی که در عرصه فناوری های نوین  اطلاعات وارتباطات رخ داده است برنامه های روابط عمومی در دنیای رسانه های نوین نیازمند تصمیم گیری مناسب برای برقراری ارتباط است. آنلاین شدن روابط عمومی ،روابط عمومی را از حالت یک سویه وعمودی به حالت ارتباطات افقی متقارن  و دوسویه می­آورد. با این تغییرات و تحولاتی که توسط فناوری­های نوین در حوزه روابط عمومی­ها به وجود آمده است (شکر خواه، 1379 ، 7). فناوری­های کاربردی در روابط عمومی: فناوری­های کاربردی در روابط عمومی به دو دسته تقسیم می­شوند:

  1. فناوری­های کاربردی در برقراری ارتباط، جمع آوری و پردازش اطلاعات.
  2. فناوری­های کاربردی در برقراری ارتباط تعاملی و دوسویه با افراد جامعه و ارباب رجوع و مخاطبان

فناوری های کاربردی، فناوری جمع آوری و پردازش اطلاعات مهمترین ابزار کارشناسان روابط عمومی الکترونیک برای گردآوری اطلاعات و اخبار از منابع اینترنتی برای بهره برداری در سازمان­ها هستند. یکی از کارهای روابط عمومی­ها جمع آوری اخبار و گزارش­های منتشره در رسانه­ها، دسته بندی و تحلیل آنها برای ارائه به مدیران رده های مختلف سازمانی است. روابط عمومی سازمان چشم بیدار سازمان در محیط اینترنت است. به کارگیری ابزارهای موجود در اینترنت برای حوزه­های مختلف سازمانی است. به کارگیری ابزارهای موجود در اینترنت برای حوزه های مختلف روابط عمومی نیازمند به کارگیری استراتژی­ها و تلاش هایی در عصر ارتباطات و فهم چگونگی به کارگیری این ابزارها متناسب با این محیط جدید و متغیر است(شریف کاظمی 42،1391). پیش از پیدایش روابط عمومی مجازی  یا روابط عمومی الکترونیک  و دریافت خدمات روابط عمومی مستلزم حضور فیزیکی ارباب رجوع به ادارات وشرکت ها وصرف هزینه های رفت وآمد بود.اما ظهور این پدیده نه تنها نیاز به حضور فیزیکی را کمرنگ کرده است ،بلکه مزایای متعدد دیگری هم دارد.در واقع با رویکرد روابط عمومی دوفضائی شده ،از این پس روابط عمومی باید باز تعریف جدید از روندهای کاری خود داشته باشند. وسطح حضور ارتباطات وخدمات را از سطح غیر حضوری ویا حضور مجازی متمایز کنند تا”ارتباطات آسان” را برای کاربران ،مخاطبان، سهامداران و اعضای سازمان فراهم آورند(عاملی،24،1387). نظام جامعه صنعتی بر پایه رسانه های جمعی از جمله تلویزیون، رادیو و چاپ نشریات قرار داشت فناوری های نوین امکان توزیع گسترده پیام یک سویه از یک مبدا به چند مقصد را فراهم می سازد. انتشار گسترده ای اینترنت، ارتباطات سیار، رسانه های دیجیتال و تنوعی از ابزارهای نرم افزاری اجتماعی در سراسر جهان، نظام ارتباطات را به شبکه ­های مشترک و تعاملی تبدیل کرده است که در داخل و خارج را به هم مرتبط می­سازد. اشکال جدید رسانه­های اجتماعی مثل سیستم پیام کوتاه، بلاگ ها، سایت های شبکه ای اجتماعی، پادکست ها و ویکی­ها به جریان اطلاعاتی چند به چند نفر کمک می­ کنند. آنها محیط های برگزیده ای را برای ارتباطات شهروندی و ژورنالیسم مشارکتی فراهم ساخته­اند. ICT به ویژه گوشی های تلفن همراه،به عنوان تلفن همراه،به عنوان تامین کنندگان درآمد برای دموکراسی الکترونیک تلقی می شوند.آنها از سوی سیاست مداران برای کسب حمایت و از سوی سیاست مدارن در جامعه مدنی برای تامین اطلاعات برای الکترونیکی کردن تصمیم گیری مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از تامین کنندگان استدلال کرده اند که ICT ها (فناوری های اطلاعاتی ) می توانند به شکلی مثبت بر شفاف سازی،مسئولیت پذیری و پاسخگویی و توانمند سازی شهروندان به واسطه جریانات فزاینده­ی اطلاعات بین سازمان و شهروندان تاثیر بگذارند(52 ، 2011،Haidar & Mcloughlin & Scott). روابط عمومی حرفه ای با بهره گرفتن از روش های تکامل یافته در رسانه های دیجیتال اجتماعی وبا استفاده از تاکتیک ها واستراتژی مناسب چالش های موجود را به فرصت تبدیل می نماید تا سازمان وسهامداران را در رسیدن به اهداف خوب یاری نماید ( The State Of Public Relations 2014.18 ). مزایای بهره مندی روابط عمومی از فناوری های نوین ارتباطی: استفاده از فناوری های نوین ارتباطی ازجمله سایت در محورهای زیر خلاصه می گردد:

  • عرضه اخبار سازمان بدون واسطه و با نحو ارائه دلخواه – حذف دروازه بانی رسانه ها
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...