1-2- بیان مسئله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش. 7
1-4- اهداف پژوهش. 8
1-5- فرضیه‏های پژوهش. 8
1-6-تعاریف. 9
1-6-1-تعاریف مفهومی 9
1-6-2-تعاریف عملیاتی 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1-شخصیت 12
2-2-تعاریف شخصیت 13
2-3-نظریه‌های شخصیت 16
2-4-عوامل به وجود آورنده شخصیت 17
2-5-رویکرد صفات 18
2-6-تیپ‌های شخصیت 23
2-7-مدل پنج عاملی شخصیت 25
2-8-پیشینه تاریخی مدل پنج عاملی شخصیت 25
2-10-برونگرایی(E) 28
2-11-انعطاف پذیری (O) 29
2-14-تاب آوری 31
2-16-عوامل مؤثر در ظرفیت تاب‌آوری 34
2-19-مدل ها و الگوهای تاب‌آوری 40
2-20-انواع تاب‌آوری 42
2-21-عوامل مؤثر بر تاب‌آوری 43
2-22-ویژگی‌های افراد تاب‌آور. 45
2-23-مذهب و تاب‌آوری 46
2-24-سبک‌های مقابله. 47
2-25-نظریه ها 49
2-26- عوامل موثر بر انتخاب سبک‌های مقابله. 50
2-27-راهبرد های مقابله. 52
2-28-ویژگی‌های مقابله. 55
2-30-مقایسه سبک‌های مقابله. 57
‌2-31-پیشینه پژوهش. 59
2-31-1-پیشینه داخلی پژوهش. 59
2-31-2-پیشینه خارجی پژوهشی 61
فصل سوم: روش پژوهش
3-1-روش پژوهش. 64
3-2-جامعه آماری 64
3-3- روش نمونه‌گیری 64
3-4- متغیرهای پژوهش. 64
3-5- ابزار پژوهش. 65
3-5-1-پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت 65
3-5-2- پرسشنامه تاب آوری 67
3-5-3- نسخه ی کوتاه فهرست مقابله با موقعیت های تنیدگی زا (CISS-SF) 68
3-5-4-روش اجرای پژوهش. 69
3-5-5- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 69
فصل چهارم: یافته‌های پژوهش
4-1- توصیف داده ها 71
4-1-1- جنسیت 71
4-1-2- سن 71
4-1-3- وضعیت تاهل. 72
4-2- آمار استنباطی 72
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- یافته ها 80
5-2- محدودیت های پژوهش. 87
5-3- پیشنهادات 88
5-3-1- پیشنهادات پژوهشی 88
5-3-2- پیشنهادات کاربردی 88
چکیده
در پژوهش حاظر با هدف تعیین رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت باتاب آوری و سبک های مقابله ای در دانشجویان دانشکده ی علوم و تحقیقات دانشگاه کرمانشاه انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.
جامع آماری شامل کلیه ی دانشجویان دانشکده ی علوم و تحقیقات دانشگاه کرمانشاه بود که از بین آنها نمونه ای به حجم 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه ی پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، مقیاس تاب آوری کانرودویدسون و مقیاس CISS-SF برای سبک های مقابله ای استفاده شد. برای تحلیل داده ها از شاخص های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگریسون استفاده شد. یافته ها نشان دادند بین روان رنجور خویی با تاب آوری رابطه ی معنا داری وجود دارد، بین برون گرایی با تاب آوری رابطه ی معنا دار وجود دارد، بین انعطاف پذیری با تاب آوری رابطه ی معناداری وجود دارد، بین سازگاری با تاب آوری رابطه وجود دارد، بین وظیفه شناسی با تاب آوری رابطه ی معنادار وجود دارد. همچنین نتابج نشان داد بین روان رنجور خویی با سبک های مقابله ای مسأله مدار و هیجان مدار رابطه ی معنا داری وجود دارد اما بین روانرجورخویی با سبک مقابله ای اجتنابی رابطه ی معنادار وجود ندارد، بین برون گرایی با سبک های مقابله ای مسأله مدار و هیجان مدار رابطه ی معنا داری وجود دارد ولی بین برون گرایی با سبک مقابله اجتنابی رابطه معناداری وجود ندارد، بین انعطاف پذیری با سبک های مقابله ای مسأله مدار، هیجان مدار و اجتنابی رابطه ی معنادار وجود دارد، بین سازگاری باسبک های مقابله ای مسأله مدار، هیجان مدار و اجتنابی رابطه ی معنا دار وجود دارد، بین وظیفه شناسی با سبک های مقابله ای مسأله مدار و هیجان مدار رابطه وجود دارد اما بین وظیفه شناسی با سبک مقابله ای اجتنابی رابطه ی معنا داری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگریسون نشان داد برون گرایی، انعطاف پذیری، سازگاری، وظیفه شناسی، مسئله مدار، هیجان مدار و اجتنابی پیش بینی کننده معناداری برای تاب آوری بوده است اما روان رنجورخویی پیش بینی کننده معناداری نبوده است.
کلید واژگان: پنج عامل بزرگ شخصیت، تاب آوری، سبک های مقابله ای دانشجویان
1-1- مقدمه
در سال های اخیر رویکرد روانشناسی مثبت گرا با توجه به استعدادها و توانمندیهای انسان در جای پرداختن به نابهنجاریها مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است. این رویکرد هدف نهایی خود را شناسایی موضوع ها و شیوه هایی می داند که بهزیستی و شادکامی انسان را بدنبال دارد. از این رو عواملی که موجب تصلابق بیشتر آدمی با نیازها و تهدیدهای زندگی می شود، بنیادی ترین موضوع مورد پژوهش این رویکرد است. (کمپل وهمکاران (2006)).
مدل پنج عاملی (FFI) شخصیت یک نتیجه گیری تجربی درباره متغیرهای صفات شخصیت می باشد. بر اساس این مدل، شخصیت از پنج بعد اصلی تشکیل شده است که عبارتند از روان رنجور خویی (N)، برون گرایی (E)، انعطاف پذیری (O)، سازگاری (A)، وظیفه شناسی (C )، این پنج عامل نه تنها در مقیاس های رتبه ای همسالان (تیوبس و کریستال ، 1961-1992 .) وجود دارند.
در ویژه گی های توفیقی (سوسیر، 1997). در پرسشنامه اندازه گیری نیازها و انگیزش ها (کاستاومک کری، 1998). در مقیاس های تخصصی Q-set کالیفرنیا (لینیک، 1994). در مجموعه علایم اختلالات شخصیت (کلارک و لیوسلی، 1994). بیشتر روان شناسان واژه ی شخصیت را آن چیزی معنی کردند که توسط مدل نیمه عاملی خلاصه شده است.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...