پایان نامه با موضوع انتظارات مشتریان، خدمت دریافت شده |
کیفیت درک شده یا دریافتی PQ در واقع ذهنیتی است که مشتری از کیفیت خدماتی که قبلاً استفاده کرده است، دارد. شاخصهای اندازه گیری آن را میتوان از طریق مطالعه مشتریان معین کرد که در حقیقت آنچه که مشتری می تواند یا میخواهد درباره درک خود بیان کند را شرح میدهد. ولی کیفیت تحویلی یا عرضه شده DQ بیانگر خدمات واقعی ارائه شده به مشتری است و شاخصهای آن از تجربیات و دادههای ثبت شده بدست میآید. نگرش بازاریابی در خصوص کیفیت خدمات به طور عمده شامل سنجش کیفیت درک شده است (کوزهگر، 1383، 59). مقصود از ادراکات مشتری از خدمت این است که مشتری خدمت دریافت شده را چگونه ارزیابی می کند. آیا خدمت ارزشمند بوده است یا خیر؟ از این قبیل. در تمام ابعاد کیفی بین انتظارات و ادراکات مشتری فاصله معناداری است. «درک انتظارات مشتریان پیش نیازی برای بهبود کیفیت و رسیدن به رضایت کامل مشتری است» (شرکت، 1376، 75). شکل 2-4- الگوی رضایتمندی مشتری به گفته کاتلر (2005) مقولههای رضایت مشتری و ارزش ادراک شده توسط مشتری رمز اصلی سودآوری شرکت است. در شکل زیر عوامل اولیهای که ادراکات مشتری از خدمت را تحت تأثیر قرار میدهد، ترسیم شده است: (زیتمل و بیتنر، 1996)
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 09:54:00 ب.ظ ]
|