• اغلب شرکت کنندگان در تورهای تفریحی ترجیح می دهند که یک پکیج کامل و ویژه داشته باشند. تا آنان بدانند چقدر می توانند برای خرید و دیگر مخارج هزینه کنند (رحیم پور, 1392, ص. 126).

 

1.1.9                   رفتار گردشگر چینی در تورهای خروجی

1.1.9.1            ویژگی های گردشگران چینی

امروزه تعداد قابل توجه ای از کشورهای توریست پذیر جهان در تلاش هستند تا چین را به عنوان یکی از بازارهای هدف اصلی در نظر بگیرند. چینی ها اگرچه ملتی واحد هستند ولی از تنوع جغرافیایی و فرهنگی بسیار متفاوتی با یکدیگر می­باشند. این تنوع و گوناگونی فرهنگی و جغرافیایی و فرهنگی موجب تنوع در علائق و سلائق گردشگران خروجی از این کشور شده است که تعریف و سازماندهی تورهای مسافرتی مطابق با نیاز این جمعیت انبوه را به شدت سخت کرده است. علاوه بر این درخواست گردشگران چینی در بازارهای مقصد و محیطهای اجرای تور نیز تغییر می کنند. چینی ها از نظر روش زندگی با سایر ملل متفاوتند و رفتار آن ها در سفرهای برون مرزی بستگی زیادی به مقصدی دارد که انتخاب می کنند. بنابراین، شناخت کلی مشخصات، علائق و سلائق گردشگران چینی بسیار دشوار است. بر اساس گزارش سازمان ملی گردشگری چین خصوصیات و ویژگی های اصلی مسافران چینی(به استثنای هنگ کنگ و ماکائو) به شرح زیر است (رحیم پور, 1392, ص. 101): 1- برتری اندکی در تعداد زنان، تقریبا نسبت مسافران زن به مرد در سفرهای خارجی برابر است. 50 درصد مسافران مرد را گروه سنی 25 تا 44 سال تشکیل می دهند. این گروه سنی از نظر کارشناسان گردشگری بهترین گروه از گردشگران هستند که می توان بر روی آن ها سرمایه گذاری کرد تا از آن ها مشتریانی وفادار ساخت. اما گروه سنی بالای 45 سال به دلیل برخورداری از تمکن مالی و داشتن تعطیلات بیشتر، سهم بزرگی در سفر به نقاط دور دست مانند اروپا و استرالیا دارد. جالب است که هرساله تعداد این افراد به خاطر ساختار سنی جمعیت رو به افزایش است. 2- هدف بیش از 70 درصد از گردشگران چین تفریح بوده و اکثریت آن ها مقاصدی همانند کشورهای شمال آسیا و اروپای شمالی را ترجیح می دهند. 3- مراکز عمده مولد گردشگر در چین مناطق شهری است تا مناطق روستایی، از مهمترین این مراکز می توان به پکن، شانگهای، گوانجو و شن ژن، نام برد. اما شهرهای کوچکتر هم در حال پیوستن به این جریان هستند. 4- بیش از 85 درصد مسافران خارجی چین از طریق مرزهای هوایی سفر می کنند( به جز مسافران عازم هنگ کنگ و ماکائو). 5- گردشگرانی که برای بار اول با تور و به صورت گروهی سفر می کنند، حدود 80 درصد و گردشگرانی که برای بار دوم به وسیله تور سفر می کنند، حدود 60 درصد را تشکیل می دهند. البته سفر با تور همچنان رو به افزایش است. 6- در هر مقصد، میانگین اقامت مسافران چینی به اندازه سایر گردشگران است. میانگین اقامت آنان به اروپا بین 8-15 روز است. 7- حداقل 70 درصد از گردشگران در مکان هایی اقامت می کنند که قبلا توسط خود آنان و یا دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی رزرو شده اند. 8- بیش از 30 درصد از سفر گردشگران به مقاصد گردشگری تکراری بوده و این گونه سفرها در حال افزایش است. 9- در مورد اروپا، گردشگران چینی یک تور چند مقصده 5 تا 6 روزه را به یک مقصد(کشور) ترجیح می دهند (رحیم پور, 1392, ص. 101-102)

1.1.9.2            هدف سفر گردشگران چینی

سهم سفرهای دولتی و عمومی( سفرهای تجاری و رسمی) در طول دهه گذشته به شدت کاهش یافته است. سازمان ملی گردشگری چین اعلام داشته است که میزان سفرهای عمومی از 55 درصد کل سفرهای چین در 1995 به 19 درصد در سال 2005 کاهش یافته است. این در حالی است که تعداد سفرهای خصوصی یا تفریحی در همین زمان از 45 درصد در سال یه 81 درصد بالغ شده است. با توجه به اینکه آمار جدیدی در سال 2011 در این خصوص ارائه نشده است، کارشناسان گردشگری چین پیش بینی کرده اند که میزان سفرهای وابسته به دولت و شرکت های دولتی در سال 2011 و 2012 از 15 درصد کمتر نخواهد شد (رحیم پور, 1392, ص. 96-97).

1.1.9.3            سفرهای عمومی گردشگران چینی

گرچه سهم و حجم سفرهای عمومی و تورهای سازمان یافته فنی چین نسبت به حجم مسافرت های تفریحی کاهش چشم گیری را نشان می دهد، ولی بایستی به این نکته توجه داشت که چین هنوز یک کشور کمونیستی با اقتصاد دولتی است. لذا این بخش از سفرهای عمومی همچنان رو به رشد است. در حالیکه تورها و سفرهای تجاری و اداری رسمی به گروه های کوچک شش و هفت نفره محدود می شوند، گروه های آموزشی، کنفرانسی و نمایشگاه می توانند حتی شامل صدها شرکت کننده باشند. هزینه اینگونه تورها بسیار بالاتر از تورهای تفریحی است، به این دلیل که هزینه های چنین سفری معمولا توسط سازمان ها پرداخت می شود و در نتیجه شرکت کنندگان انتظار سرویس دهی بهتری دارند. برای آزانس مسافرتی، سازماندهی یک تور اداری یا تجاری در ازای هر نفر بسیار مناسب تر از سازماندهی یک سفر خصوصی و تفریحی در طول تعطیلات است. تورهای خارجی و اداری در چین از طریق پنج بخش سازماندهی می شود: 1- اداره اجرائیات و یا مرکز خدمات استانی 2- اداره مشاوره تجاری، بخش مربوط به تور خارجی تجاری و اداری 3- شرکت های سازمان دهنده تورهای خارجی شخصی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...