پایان نامه ارشد با موضوع توسعه بانکداری الکترونیک، خدمات بانکداری الکترونیک |
15-2)آئین نامه نظام بانکداری الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران هیئت وزیران در جلسه مورخ 22/12/1386 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد جزء (4) بند « ج» ماده (10) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ ، آئین نامه نظام بانکداری الکترونیکی را به شرح زیر تصویب نمود : ماده1 ـ در این آئین نامه به تعریف اصطلاحات می پردازد. ماده2ـ بانک مرکزی تعیین راهبردها و راهبری زیر ساختهای نظام جامع پرداخت و بانکداری الکترونیکی را بر عهده دارد . بانکها و دستگاه های اجرائی کشور موظفند در طرحهایی که به هر شکل متضمن دریافت و پرداخت الکترونیکی و وجوه بین بانکی باشد ، مطابق با استانداردها و دستورالعمل تدوین شده توسط این بانک عمل نمایند. ماده3ـ به منظور توسعه بانکداری الکترونیک ، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی موظفند با همکاری دستگاه های اجرائی به خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، زمینه های لازم را جهت ایجاد زیر ساختهای برنامه های توسعه بانکداری الکترونیک مانند امور مخابراتی و ارتباطی در بانکها فراهم آورند . ماده4ـ بانک مرکزی موظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، تمهیدات لازم را جهت تامین امنیت بانکداری الکترونیکی فراهم آورد. مسئولیت برقراری امنیت بانکداری الکترونیکی بر اساس استانداردهای بین المللی بر عهده بانک مرکزی است. این امر نافی مسئولیت بانکها درخصوص برقراری امنیت بانکداری الکترونیک نبوده و تبعات ناشی از آن بر عهده بانکها می باشد . ماده5 ـ به منظور ترغیب به استفاده خدمات بانکداری الکترونیک ، بانک مرکزی موظف است همزمان با ابلاغ این آئین نامه نسبت به کاهش تدریجی سهم کارمزد شتاب از کارمزد خدمات بانکداری الکترونیک اقدام نماید . ماده6 ـ کلیه بانکهای کشور مکلفند تا پایان سال 1387 امکان واریز و برداشت بر خط وجوه را برای تمامی حسابهای عندالمطالبه خود فراهم نمایند. ضمناً بانکها مکلفند ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آئین نامه نسبت به ایجاد امکان واریز بر خط بازپرداخت وجوه اقساط تسهیلات دریافتی به شبکه بانکی توسط مشتریان اقدام نمایند. ماده7ـ بانکها موظفند ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آئین نامه ، حداقل یک پایانه پرداخت غیرحضوری به غیر از دستگاه های ATM و POS نظیر تلفن بانک ، بانک همراه و اینترنت را با لحاظ مسایل امنیتی به گونه ای فعال نمایند که قابلیت نقل و انتقال الکترونیکی وجوه بین حسابهای خود و پرداخت الکترونیکی را داشته باشند. ماده8 ـ بانکها مکلفند تا شش ماه پس از ابلاغ این آئین نامه ، امکانات لازم را جهت امکان پذیرش و انجام تراکنش تمامی کارتهای خود در تمامی درگاههای پرداخت غیرحضوری (نظیر اینترنت) سایر بانکها که مورد تأیید بانک مرکزی باشند ، فراهم سازند. ماده9ـ کلیه بانکهای کشور مکلفند تا شش ماه پس از ابلاغ این آئین نامه امکان پرداخت تمامی قبوض اعم از قبض هزینه استفاده از خدمات (آب ، برق ، گاز و غیره) ، عوارض و جرایم را در تمامی خودپردازهای خود به گونه ای فعال نمایند که قابلیت پذیرش و انجام تراکنش کارتهای تمام بانکها را داشته باشد. ماده10ـ بانک مرکزی مکلف است دستورالعمل صدور و راهبری کارتهای اعتباری فراگیر را که فاقد قابلیت برداشت نقدی بوده و به صورت بین بانکی قابل استفاده باشد ، ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آئین نامه به شبکه بانکی کشور ابلاغ نماید. ماده11ـ بانکهای کشور مکلفند نسبت کارتهای اعتباری به کل جمعیت را حفظ نمایند ماده12ـ بانک مرکزی مکلف است از ابتدای سال1387 مرکز داده ای (Data Center) مربوط به داده های تراکنش بانکی مشتریان و عملکردی کلیه پایانه های بانکها را ایجاد نماید. ماده13ـ کلیه بانکهای کشور مکلفند ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آئین نامه ، مرکز امداد(Help Desk) شبانه روزی (24 ساعت در روز ، هفت روز هفته) خود را برای پاسخگویی به مشکلات و مسایل مشتریان ایجاد و راهبری نمایند. مراکز امداد مزبور باید توانایی رفع سریع مشکلات مشتریان را به صورت عملیاتی داشته باشند. ماده14ـ به منظور فراگیر شدن استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی بانکها مکلفند اطلاع رسانی درخصوص استفاده عموم از خدمات بانکداری الکترونیکی را از طریق رسانه ها و همچنین از طریق شعب خود انجام دهند. ماده15ـ به منظور ارائه شبانه روزی و بدون وقفه خدمات بانکی الکترونیکی به مردم ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است ظرف یک سال پس از ابلاغ این آئین نامه ، زیرساخت و بسترهای مخابراتی مناسب را مطابق با موافقتنامه سطح خدمت رسانی (SLA) مورد نظر بانک مرکزی برای کلیه شعب ، خودپردازها ، باجه ها و سایر پایانه های موردنیاز فعالیتهای بانکی فراهم کند. همچنین علاوه بر توسعه شبکه های موجود ، نسبت به ایجاد و به کارگیری شبکه های پشتیبان و ارائه خدمات ارتباطی اقدام نموده و به منظور توسعه امنیت موردنیاز سیستم های بانکی ، در راه اندازی ماهواره ملی و شبکه اینترنت ملی حداکثر تا یکسال پس از ابلاغ این آئین نامه اقدام نماید . ماده16ـ به منظور جلب اعتماد عمومی برای استفاده از خدمات بانکی الکترونیکی و پیشگیری از ضرر و زیان ناشی از استفاده خدمات بانکی الکترونیکی ، وزارت اموراقتصادی و دارایی مکلف است اقدامات لازم برای تامین بودجه موردنیاز بانکهای دولتی جهت جبران هزینه های ریسک پذیری آنها (نفوذ غیرمجاز به اطلاعات حسابهای مشتریان) را تا سقف یک درصد بودجه فناوری اطلاعات هر بانک به عمل آورد. ماده17ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است استفاده از بانکداری الکترونیکی (به ویژه پرداخت الکترونیکی) را به عنوان الگوی رفتاری در برنامه های خود مورد تأکید قرار دهد. سازمان مذکور به منظور آشنایی عموم با امکانات جدید فراهم شده توسط شبکه بانکی مکلف است درخصوص پیامهای بازرگانی با محتوای آموزشی مربوط به موضوع بانکداری الکترونیکی (به ویژه پرداخت الکترونیکی) تسهیلات فرهنگی ویژه قایل گردد. ماده18ـ وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مکلفند پس از ابلاغ این آئین نامه با بهره گرفتن از بسته های آموزشی بانکداری الکترونیکی تدوین شده توسط بانک مرکزی ، محتوای آموزشی مناسب درخصوص مفاهیم و کاربردهای بانکداری و پرداختهای الکترونیکی را در برنامه های آموزشی خود در سال 1387 بگنجانند. ماده19ـ وزارتخانه های اموراقتصادی و دارایی ، بازرگانی و ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلفند تمهیدات لازم را با هماهنگی تمامی اصناف درخصوص پذیرش کارتهای صادر شده شبکه بانکی کشور ، از طریق پایانه های حضوری و غیرحضوری به گونه ای فراهم کنند که تا پایان سال 1387 اصناف تحت پوشش ، امکان دریافت وجه کالا و خدمات را از طریق کارت داشته و خدمات خود را بدون تبعیض به دارندگان کارت ارائه کنند. اصناف مکلفند از ابتدای سال 1388 بدون دریافت وجه اضافی از دارندگان کارت نسبت به پذیرش کارتهای بانکی به عنوان ابزار پرداخت وجه کالا و خدمات اقدام نمایند. وزارت بازرگانی ضمن هماهنگی با بانک مرکزی بر حُسن اجرای این ماده نظارت خواهد نمود.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 03:51:00 ب.ظ ]
|