پایان نامه پسماند بیمارستانی؛نگهداری سوابق مدیریتی پسماند |
نگهداری سوابق مدیریتی پسماند
سوابق مدیریتی پسماند نشان دهنده سندی است که برای تصمیم گیری آگاهانه در مدیریت پسماند برای برنامه های آتی می باشد که با الزامات زیست محیطی و سلامت عمومی منطبق است. بر این اساس، سوابق برخی از اطلاعات مهمی است که برای ارزیابی هزینه های مکر، کمیت و کیفیت پسماند های تولید شده، هزینه های مرتبط با انسان، هزینه های مرتبط با درمان ضایعات و روش دفع، خطرات مرتبط با تولید پسماند وارزیابی شکست، مشکل و موانع در مدیریت مواد زائد میباشند .(Wayne, 1996)
1-8-6 آموزش ادواری کارکنان به منظور روزآمد کردن دانش آن ها
آموزش و آگاهی پرسنل در خصوص نحوه مواجهه با زائدات بیمارستانی جهت حفاظت آنها در مقابل تهدیدات احتمالی ناشی از زائدات ضروری می باشد. به همین علت افراد مسئول در بخش مدیریت زائدات بیمارستانی به ویژه مدیر بیمارستان باید آموزش طرح مدیریت پسماند های پزشکی را برای کارکنان مدنظر قرار دهد. آموزش باید شامل موارد ذیل باشد :(Wayne, 1996)
- توضیح و شرح کاملی از طرح مدیریت پسماند های بیمارستانی
- واگذاری نقش ها و مسئولیت ها به پرسنل
- آگاهی درباره خطرات موجود در مدیریت پسماند های بیمارستانی
- استفاده مناسب از تجهیزات حفاظتی شخصی
- اجرای سیستم مدیریت مواد زائد (شناسایی پسماند، تفکیک، برچسب زدن، حمل و نقل، درمان و دفع)
- آیین نامه ها و عواقب ناشی از عدم به پیروی
آموزش باید به دنبال توسعه و اجرای طرح مدیریت انجام شده و زمانی که کارکنان جدید استخدام میشوند، درصورت تغییر شیوه های مدیریت ، دورهای برای آگاهی برگزار شود. لذا با بهره گرفتن از افراد آموزش دیده و متخصص در زمینه های مختلف میتوان در بالا بردن کیفیت خدمات و بهره برداری صحیح از بیمارستان گام های موثری برداشت. در حال حاضر عفونتهای بیمارستانی یکی از دلایل عمده مرگ و میر بیماران بستری میباشد که به طور مستقیم و غیر مستقیم سبب افزایش چشمگیر هزینه های بیمارستانی و ایجاد مخاطرات بهداشتی میگردد (Wayne, 1996).
شایان ذکر است که افراد مسئول جمع آوری پسماند باید پوششی مطابق (شکل1-5 ) داشته باشند که یکی از راههای پیشگیری حوادث و بیماری های شغلی استفاده کارگران از وسایل حفاظت فردی مثل لباس کار، پیش بند، کلاه ایمنی، عینک حفاظتی، گوش حفاظتی، دستکشهای حفاظتی، ماسکهای حفاظتی، کفش حفاظتی میباشد که میبایست با توجه به شغل کارگر و نیاز او به یک یا چند نوع وسیله حفاظتی انفرادی از طرف کارفرما تهیه و در اختیارشان قرار داده شود .(WHO, 1999)
1 (Personal Protective Equipment (PPE)
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 07:40:00 ق.ظ ]
|