فصل سوم بیان مسئله و ارائه مدل ریاضی آن       3-1- شبکه زنجیره تأمین چند مرحله ای[73] مدیریت زنجیره تأمین محدوده وسیعی از موضوعات را در بر می گیرد که شامل خرید و تأمین، لجستیک و حمل و نقل، بازاریابی، رفتار سازمانی، شبکه، مدیریت استراتژیک، مدیریت سیستم های اطلاعاتی و مدیریت عملیات می باشد[13]. می توان مدیریت زنجیره تأمین را بدین صورت تعریف کرد: شبکه ای از تسهیلات سازمان یافته که جریان مؤثر و کارای محصول، مواد و اطلاعات را از تأمین کننده مواد اولیه تا مصرف کنندگان نهایی تشکیل می دهد[24]. به بیانی دیگر زنجیره تأمین مجموعه ای است از تسهیلات، مشتریان، محصولات و روش های کنترل موجودی، خرید، توزیع و ارتباطات میان تأمین کنندگان تا مصرف کنندگان که این روند با تأمیـن مـاده اولیه توسط تأمین کننده آغـاز می شـود و بـا مصرف محصول توسـط مشتری پـایـان می یابد[25]. شبکه زنجیره تأمین (SCN) یک پلتفرم بهینه برای کارا و مؤثر بودن مدیریت زنجیره تأمین فراهم می کند و طراحی مناسب آن کارایی بسزایی در مدیریت زنجیره تأمین دارد. امروزه این مسئله با توجه به گسترش بازارهای بین المللی اهمیت بیشتری پیدا کرده است و شرکت ها بیش از پیش به مدیریت زنجیره تأمین توجه دارند[12]. مشتری مداری، بازاریابی، توزیع، برنامه ریزی تولید و خرید در سازمان ها به طور مستقل و موازی در زنجیره تأمین پیش می روند. هر چند که هر یک از این سازمان ها اهداف خود را دارند و اغلب این اهداف در تضاد با دیگری است. بنابراین نیاز به روش و شیوه ای است تا این اهداف مختلف را هم سو سازی کند. مـدیریت زنجیره تأمیـن روشی است کـه می تواند ایـن هماهنگی را به وجود آورد و این هماهنگی را می تواند با طراحی مؤثر شبکه زنجیره تأمین انجام دهد. می توان مسائل طراحی شبکه زنجیره تأمین را یکی از مهم ترین مسائل تصمیم گیری استراتژیک دانست که هدف آن بهینه سازی عملیات کارا در مدیریت زنجیره تأمین برای یک دوره بلند مدت حول زنجیره تأمین است. در این شبکه تعداد، موقعیت، ظرفیت و نوع کارخانه ها، انبارها و مراکز توزیع محصول و همچنین کانال های توزیع، مقدار محصول برای مصرف، تولید و حمل و نقل از تأمین کننده ها تا مشتریان مشخص می شود[14]. مسئله طراحی شبکه زنجیره تأمین یک شبکه است که از تعدادی گره و کمان تشکیل شده است. گره ها تسهیلات قابل ایجاد هستند که بایستی در چند کشور یا چند ناحیه مختلف از یک کشور ایجاد شوند و کمان ها نشان دهنده چگونگی ارتباط بین گره ها می باشند و مسیر حمل و نقل را مشخص می سازند. شبکه شامل تأمین کنندگان مواد اولیه، کارخانه های تولید محصولات، مراکز توزیع محصولات و مشتریان می باشد. ساختار هر مرحله از زنجیره تأمین بر ارتباط بین گره ها و کمان ها استوار است که جریان کالاها را نشان می دهد. در سال های اخیر مسائل MSCN به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است چرا که امروزه بازاریابی، تولید و توزیع در سطح جهانی مطرح است و شرکت ها سعی دارند که سهم بیشتری را در بازار جهانی بدست آورند[13]. در یک مسئله طراحی شبکه زنجیره تأمین به دنبال خروجی های زیر برای مسئله هستیم: 1- تعیین کارخانه ها و مراکز توزیعی که باید در هر مرحله از شبکه ایجاد شوند. 2- تعیین مسیر بهینه حمل و نقل برای انتقال مواد اولیه به کارخانه ها، انتقال کالاهای ساخته شده به مراکز توزیع و حمل کالاها و تحویل آنها به مشتری. 1 – Gattorna

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...