2) اتخاذ تصمیم لازم در خصوص تداوم یا عدم تداوم یک برنامه آموزشی . 3) اخذ اطلاعات در مورد اینکه چطور.  – مقاله: ارزیابی اثربخشی تبلیغات نوشته دکتر فاطمه احسان (سایت www.yahyaee.com) اثربخشی تبلیغات، یکی از مسایل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات است. به عبارت دیگر مشخص کردن این ‌که تبلیغی که ما بودجه زیادی برای آن صرف کرده‌ایم تا چه حد ما را به هدف‌هایی که تعیین کرده‌ایم رسانده است؟ آیا برنامه تبلیغاتی توانسته است هدف‌های ارتباطی و هدف‌های فروش ما را تحقق بخشد؟ آیا به نتایجی که می ‌خواستیم رسیده‌ایم؟ بسیاری ازتبلیغات کشور رامی ‌توان نامبرد که عملا به دلیل روش غلط تبلیغ، خود شرکت تبلیغ‌کننده از تبلیغ خود سود نمی ‌برد بلکه، شرکت‌های رقیب از این موضوع سود می ‌برند و شرکت تبلیغ ‌کننده هیچ ‌گاه به این موضوع پی نبرده است چرا که هرگز تبلیغات خود را از نظر اثربخشی مورد مطالعه قرار نداده است. اندازه ‌گیری و ارزیابی اثربخشی تبلیغات همانند یک بازخورد عمل می‌کند که به ما گوشزد می‌کند تبلیغات ما دارای چه ضعف ‌ها و چه قوت ‌هایی است و ما با بهره گرفتن از این روش بازخورد، به نارسایی ‌های تبلیغ خود پی می‌بریم. یکی از مهم ‌ترین گام ‌ها در هر برنامه تبلیغاتی، ارزیابی آثار تبلیغات است که متاسفانه در ایران کم‌تر به آن توجه می‌شود. اندازه‌گیری آثار گوناگون تبلیغات اگر چه دشوار است، اما نتایج آن برای برنامه‌ریزی، اصلاح و تعدیل فعالیت ‌های تبلیغاتی سازمان ‌ها بسیار مفید خواهد بود. با بررسی آثار تبلیغات و ارتباط آن با هدف های سازمان ‌ها می ‌توان تغییراتی در بودجه تبلیغاتی، شکل و محتوای پیام ‌ها و نوع رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی و حتی زمان و شرایط اجرای تبلیغ به عمل آورد تا تبلیغات مفیدتر و موثرتر از گذشته صورت گیرد. آثار هر تبلیغ بسیار متنوع و متفاوت است و به همین دلیل جداسازی هریک از آن ‌ها وحتی آثار تبلیغ در یک دوره زمانی، نیازمند روش ‌ها و تکنیک ‌های علمی و مناسب است. تبلیغ باعث تغییراتی در نگرش دانش و رفتار مخاطبان می‌شود و آگاه‌سازی، ترغیب و تشویق، یادآوری تحکیمروابطوترویج مبادلات، ازجمله وظایف گوناگون تبلیغات است و ارزیابی آثار تبلیغ در هر یک از این موارد برای سازمان‌هایی که تبلیغ را لازمه تداوم حیات و رشد و توسعه می‌دانند یک ضرورت است.

  • مقاله: سنجش اثربخشی تبلیغات نوشته فاطمه آقچه لو(سایت yahyaee.com)

مطالعه‌ی شعارهای تبلیغاتی شرکت‌ها و نام‌های تجاری قدرتمند، متوسط و ضعیف به این واقعیت منتج می‌شود که تعداد تبلیغ‌های ناکام بیش از تبلیغات موفق است. اکثر تبلیغات در بهترین حالت، تاثیر متوسطی داشته و دارند. اما این واقعیت چه تأثیری بر کاهش تبلیغات داشته است؟ به طور تقریبی هیچ! زیرا تبلیغ ‌کنندگان همواره تبلیغ را به عنوان یک راهکار اثربخش می‌شناسند بدون اینکه بداند «اثربخشی تبلیغات» به چه کارمی‌آید. این مقاله بر آناست که پس از مروری بخش‌بندیکالاها و خدمات، اثربخشی تبلیغات را در هر گروه بررسی نماید. «اثربخشی تبلیغات» ازجمله مواردی است که با وجود گذشت سالیانی از عمر تبلیغات مهجور مانده و به آن پرداخته نمی‌شود. آلکبن در کتاب رایج‌ترین اشتباهات تبلیغ تجاری مدعی است که همواره زد و بندهای فراوانی بین موسسات تبلیغاتی، ایستگاه‌ها و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، مشاوران تبلیغاتی، روزنامه ها و مجلات و دیگران صورت می‌گیرد تا مدیریت شرکت‌ها را در سنجش اثربخشی تبلیغات گمراه کند. در حالی که همان‌گونه که تبلیغ باعث تغییر در نگرش، دانش و رفتار مخاطب می‌شود و آگاه‌سازی، ترغیب، تشویق و یادآوری و … از وظایف تبلیغات است؛ توجه به اثربخشی تبلیغات، برای سازمان‌هایی که تبلیغ را در رشد و توسعه‌ی خود مؤثرمی‌دادند، یک امر ضروری است.

  • مقاله: طراحی الگوهای اثربخشی سازمانی با تأکید بر معیارهای فرهنگ سازمانی نویسنده:دکتر میر مهدی سید اصفهانی-دکتر سید عباس کاظمی(دانش مدیریت شماره 35-36)

به رغم محوری بودن ساخت اثربخشی در تئوری سازمانی،این‏ مفهوم به‏ طور مناسب توسعه نیافته یا تعریف نشده است و توافق‏ کمی در مورد معیارهایی که برای تعریف اثربخشی سازمانی مورد استفاده قرار می‏گیرند وجود دارد. تنوع مدلها و رویکردهای مورد استفاده و معیارهای اثربخشی محققان بسیار زیاد است.بحث در مورد برتری یک مدل اثربخشی بر سایر مدلها ادامه دارد؛برای‏ مثال، مدافعان مدل هدف،ادعا می‏کنند که اثربخشی باید برحسب‏ اهداف سنجیده شود؛درحالی‏که مدافعان منابع سیستم،مدعی‏ هستند که توانایی برای کسب منابع، مهمترین معیار موفقیت است. در تلاش برای منظم کردن معیارهای مختلف اثربخشی مورد استفاده در تحقیقات تجربی،کمپل و همکارانش ادبیات اثربخشی‏ را بررسی کردند و تمامی متغیرهایی را که به عنوان معیارهای‏ اثربخشی سازمانی پیشنهاد شده بود، تحت عنوان فهرست جامع‏ گردآوری کردند. با بهره گرفتن از این فهرست جامع،کویین و رورباف‏ از یک گروه از متخصصان خواستند که معیارها را کاهش دهند و آن را سازماندهی کنند به گونه‏ای که تمامی آنها در سطح تجزیه و تحلیل سازمانی باشد، اشتراک و تداخل نداشته،و خصوصا به‏ عملکرد سازمانی مربوط باشد. فهرست معیارهای نتیجه شده با بهره گرفتن از مقیاس چندبعدی در جهت شناسایی ابعاد شناختی‏ زیربنایی، که معیارهای اثربخشی بر آن استوار بود، سازماندهی‏ گردید.کویین و رورباف دریافتند که افراد،ارزیابی در مورد اثربخشی سازمانی را مبتنی بر سه بعد کانون توجه داخلی در مقابل‏ کانون توجه خارجی، ابزار در مقابل اهداف و تخصصی کردن در مقابل ترکیب کردن(عدم تمرکز در مقابل تمرکز)انجام می‏دهند. معیارها به گونه‏ای به یکدیگر مرتبط شدند که هر ترکیبی از ابعاد، بیانگر و حاکی از تعدادی از معیارهاست.کویین و رورباف‏ دریافتند که این خوشه‏های معیارهای اثربخشی و ابعاد زیربنایی‏ نشان داده شده با چهار مدل اصلی اثربخشی سازمانی که در گذشته‏ از آن استفاده می‏شد،سازگار و متناسب است.کویین و رورباف با مرتبط ساختن این مدلها با ابعاد ارزشی،چارچوب ارزشهای‏ چندگانه‏ای مشخص می‏کنند که به یکی از مدلهای روابط انسانی، سیستم باز،هدف عقلایی و فرایند داخلی منجر می‏گردد.مدل‏ ارزشهای چندگانه به معیارهای فرهنگ سازمانی در رابطه با اثربخشی سازمانی اشاره نمی‏کند.نگارنده با همکاری جمعی از صاحبنظران در پی طراحی مدلهای اثربخشی سازمانی با تأکید بر معیارهای فرهنگ سازمانی و با توجه به مطالعات انجام شده در زمینه اثربخشی و فرهنگ سازمانی است.

  • مقاله: شش سیگما و نقش آن در بهبود کارایی و اثربخشی فرایندهای سازمان ، نویسنده: خوبیاری، بابک(نشریه توسعه مدیریت شماره 50)

در این مقاله سعی شده است تا به معرفی 6 سیگما پرداخته و به نقش آن در بهبود کارایی و اثربخشی فرایندهای سازمان،که نهایتا باعث افزایش‏ بهره‏وری سیستم خواهد شد،اشاره گردد. لذا ابتدا به معرفی مفهوم و استراتژی 6 سیگما،هدف از بکارگیری،عناصر اصلی آن،مکانهای کاربردی و عناصر کلیدی کیفیت اشاره می‏شود.در ادامه به تاریخچه 6 سیگما و روند تکاملی آن،مفاهیم و مدلهای کیفیت،تفاوت بین شش سیگما و سه سیگما و بررسی فلسفه قدیم و جدید رابطه‏ بین هزینه و کیفیت پرداخته شده و مزایای استفاده از 6 سیگما و ابزارهای کاربردی در آن و نقش آن در افزایش رضایت مشتری،کاهش هزینه و ثبات قیمت محصول یا خدمات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.در ادامه بحث به معرفی چرخه DMAIC , DMADV به عنوان ابزاری در جهت‏ اجرا و رسیدن به 6 سیگما و ایجاد بهبود مستمر در سازمان،اعضا کمیته اجرایی آن و مسئولیتها،وظایف و دوره‏های آموزشی مورد نیاز هر کدام از اعضاء پرداخته شده و در نهایت به بررسی نقش 6 سیگما در کاهش هزینه و مدیریت هزینه‏های کیفیت( COQ ) و آشنایی با شرکتهای بزرگی‏ چون G.E , Motorola , Honeywell  که موفقیتهایی با اجرای 6 سیگما بدست آورده‏اند اشاره ‏شده است.

  • مقاله: نقش و اثربخشی تبلیغات شفاهی و بازاریابی ویروسی‏ روی خرید مصرف‏کنندگان(نشریه میثاق مدیران شماره 61) نویسندگان: دکتر پیمان غفاری آشتیانی‏، سید مسلم موسوی بصری‏، بتول قهاری‏، زهرا محمودوندی‏
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...