• Pays d

  1 – همان منبع – ص 32 1. 1-مدنی ، دکتر سید جلال الدین ، حقوق بین الملل خصوصی ،1387  تهران ، انتشارات پایدار ، چاپ پنجم ،  ج اول و دوم ، ص 1 1 – نصیری ، دکتر محمد ، حقوق بین الملل خصوصی ، 1386 تهران ، انتشارات آگاه ، چاپ دوم ، ص 22-21 1 – شیخ الاسلامی ، سید محسن ، حقوق بین الملل خصوصی ، تهران ، کتابخانه گنج دانش ، 1384 ، ص 36 1 –مدنی ، سید جلال الدین ، حقوق بین الملل خصوصی ، انتشارات جنگل ، 1384 ، ص 67 1 ­خلعتبری ، ارسلان ، حقوق بین الملل خصوصی ، تهران ، چاپخانه روشنایی ، چاپ اول ، 1316 1 – جعفری لنگرودی ، دکتر محمد جعفر ، ترمینولوژی حقوق ،1368 تهران ، گنج دانش ، شماره 1101 تا 1104 ، ص 135 1 – صفایی ، دکتر سید حسین ، مباحثی از حقوق بین الملل خصوصی ،  1388 تهران ، بنیاد حقوق میزان ، چاپ دوم ، ص 31 1-آل کجباف ، دکتر حسین ، بایسته های حقوق بین الملل خصوصی ،1389 تهران ، انتشارات جنگل، چاپ چهارم ، ج اول ، ص62

  1. بر خلاف نظری که قانوگذار ایران در مورد تابعیت نسبی ابراز داشته تفکر جدید غرب در سسیتم خون توجه به تابعیت والدین است و مادر را هم در این مجموعه قرار می دهند (البته توجه دارید در اینجا مقایسه بین قوانین ایران که تابعیت را پذیرفته با قوانین غرب است و ارتباطی با موازین اسلام ندارد) یعنی سیستم خون با تابعیت نسبی را متکی به تابعیت پدر و مادر طفل می شناسند. تابعیت والدین هنگام تولد طفل و مشکلی که گاهی با ان روبرو می شوند این است که اگر پدر و مادر دارای دو تابعیت باشند طفل هم از بدو تولد دارای تابعیت مضاعف می شود. اجرای سیستم خون در فرانسه به همین نحو است. طفلی که مادرش فرانسوی است در هر کجا متولد شود فرانسوی است همانطورکه اگر پدرش فرانسوی باشد تابعیت فرانسه را پیدا می کند. بدیهی است وقتی که والدین هر دو فرانسوی باشند با اجرای اصل خون تابعیت مضاعف پیدا می شود. یکی از والدین طفل هنگام تولد وی اگر تابعیت خارجی داشته باشند طفل پس از رسیدن به سن بلوغ به مدت شش ماه حق دارد تابعیت فرانسه را به نفع تابعیت پدر یا مادر خارجی ترک کند و هرگاه قبل از آنکه به سن بلوغ برسد آن پدر یا مادر که خارجی است به تابعیت در فرانسه در آید اختیار مزبور از وی سلب می شود.
  2. کلمه «دیگر» به دو نوع قابل تفسیر است : اول اینکه شخص متولد شده در ایران از پدر تبعه خارجی لازم است علاوه از تولد در خاک ایران یک سال هم پس از 18 سال تمام در ایران اقامت داشته باشد یعنی ضرورت ندارد که بین تولد و 18 سال هم در ایران باشد با این تعبیر ممکن است طفل در ایران متولد شود سپس به خارج برده شود و در آستانه 18 سالگی به ایران آید و یک سال تمام در ایران بماند تا ایرانی محسوب شود. دوم اینکه علاوه از تولد در ایران باید تا سن 18 سال تمام هم در ایران باشد و به علاوه یک سال دیگر یعنی یک سال بعد از 18 سالگی در ایران بماند تا ایرانی محسوب شود.

1 –مدنی ، سید جلال الدین ، حقوق بین الملل خصوصی ، گنج دانش ، ص80

  1. طبق ماه 979 قانون مدنی مدت اقامت در خارجه برای خدمت دولت ایران در حکم اقامت در خاک ایران است ممکن است در بعضی موارد کسی به تابعیت ایران در آید و مأموریت خارج از کشورر به او محول شود (البته مأمریت غیرسیاسی) قانون مدت خدمت مزبور را در حکم سکونت درا یران دانسته است بنابراین تبعه خارجه که پنج سال متوالی یا متنواب با جمع بودن شرایط دیگر در خدمت دولت ایران در خارج از کشور باشد می تواند تابعیت ایران را تحصیل نماید.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...