پایان نامه در مورد افزایش رضایت مشتریان، کشورهای توسعه یافته |
کلیات تحقیق
- مقدمه
ایزو 9000 یک سری از استانداردهای بین المللی است که متشکل از مجموعه ای از الزامات بوده و توصیههایی برای طراحی و ارزیابی سیستمهای مدیریت دارند. امروزه، بیشتر از 900000 سازمان در سراسر جهان نامشان در لیست استاندارد ایزو9000 ثبت شده است. تعریف کیفیت ایزو9000 بر پایهی پیروی از مشخصات بنا نهاده شدهاست. این استانداردها مشخص می کند که چگونه عملیات مدیریت باید انجام شود. هدف ایزو9000 آن است تا اطمینان حاصل شود که تولیدکنندگان، طراحی، ایجاد و ارائه محصولات و خدمات را مطابق با استانداردهای از پیش تعیین شده انجام می دهند، به عبارت دیگر، هدف آن جلوگیری از عدم تطابق است (عباس[2]،2011، ص427). نظریهی وابستگی منبع، بر پایهی افزایش درک و فهم در مورد استاندارد است و موجب شفافیت دربارهی اینکه چگونه سازمانها مزایای استاندارد را فراهم می کنند، میشود. سازههای نظریهی وابستگی منبع بطور مستقیم با اهداف ایزو9000 در ارتباط است و هدف آن توصیف اثربخشی میباشد. این نظریه تلاش دارد تا مرز محیطی- سازمانی مناسب و پوشا از چگونگی عملکرد استاندارد پیشنهاد دهد و به عنوان ابزار سازمانی برای مدیران در نظر گرفته شود (سینق و همکاران[4]، 2011، ص 49). در ایران آن طور که باید و شاید، صنعت دارای پویایی و بهرهوری نبوده و صرف منابع به مراتب، بیش از آن چیزی است که لازم است و نه آن چیزی است که مورد قبول بازار رقابتی است. سؤالات و مسائل زیادی در زمینهی دریافت استقرار و فعالیت و نتایج بکارگیری استانداردهای ایزو 9000 در کشور ایران وجود دارد که پاسخ به آنها میتوانند هرکدام به عنوان راهکاری برای سایرین و گسترش فرهنگ صحیح استاندارد و در سطح ملی، سبب بقا و رشد در سطح جهانی باشد(فعله گری، 1386، ص 6). این تحقیق، اهمیت استاندارد بودن را در عملکرد درونی و بیرونی نشان میدهد و در این مقاله، به مطالعه نظریهی وابستگی منابع به عنوان ابزاری قابل استفاده برای مدیریت سازمانی محیط، پرداخته میشود. 1-2)بیان مسأله[5] صنایع برای حفظ موقعیت رقابتی و توان ادامهی حیات اقتصادی، نیازمند آن هستند تا سیستمهایی را بکار گیرند که هرروز موثّرتر و کارآمدتر میگردند و منجر به بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتریان و ذینفعان سازمان میشوند. امروزه سازمانهایی موفقترند که مدیریت کیفیت جامع را در برنامه های استراتژیک خود قرار داده و ایزو را در همین چارچوب مورد توجّه قرار می دهند. بنابراین ایزو یک زیرنظام ضروری و پدیدهای واسطهای در مجموعهی نظام کیفیت فراگیر میباشد و بعنوان پل ارتباطی بین مدیریت کلاسیک و مدیریت کیفیت عمل مینماید (فعله گری، 1386، ص 5). بررسی تاریخی کشورهای توسعه یافته، حاکی از این واقعیت است که به منظور ایجاد بسترهای رشد اجتماعی و ارتقای سطح آگاهی و رفتاری جامعه، استاندارد سازی و وضع قوانین و مقررات و نظارت بر اجرای صحیح آنها همواره از اولویت برخوردار بوده است. در شرایط حاضر، استقرار استاندارد ایزو9000 یکی از فراگیرترین الگوهای سیستمهای کیفیت و به عنوان یک ضرورت پیش نیاز برای مبادلات تجاری است (سلیمان زاده و مالک، 1388، ص 142). نظریهی وابستگی منبع، بر پایهی افزایش درک و فهم در مورد استاندارد است و موجب شفافیت دربارهی اینکه چگونه سازمانها مزایای استاندارد را فراهم میکنند، میشود. سازههای نظریهی وابستگی منبع بطور مستقیم با اهداف ایزو9000 در ارتباط است و هدف آن توصیف اثربخشی میباشد. در نظریهی وابستگی منبع، سازمانها از این استاندارد برای ایجاد تغییرات بنیادین درونی در جهت تثبیت و ایجاد تغییرات محیطی بهره میبرند و حتی اگر امکانپذیر باشد، صاحبان سازمانها میتوانند از هردوی این تغییرات یکجا بهره برند. در این تحقیق، نظریهی وابستگی منبع، مدلی متشکل از سه سازهی مهم میباشد: فرآیندهای داخلی، روابط با مشتریان و روابط با تأمینکنندگان. استاندارد، تمرکز زیادی بر فرآیندهای اجرایی سازمان دارد. در سازمانهای دارندهی گواهینامهی ایزو9000 فرآیندها و فعالیتهایی که بر کیفیت تأثیرگذار هستند، باید برنامه ریزی و مستندسازی شوند و بسیار مهم میباشند. با توجه به فرآیندهای داخلی، سازمانها موفق به پیشروی از طریق رویکرد سیستمی کاراتر و بهرهورتر خواهند بود. سازمانها زمانیکه تصمیمات خود را بر اساس حقایق یعنی تحلیل اطلاعات و داده های واقعی اتخاذ می کنند، موفقتر خواهند بود. استاندارد ایزو9000، فاکتورهایی دربارهی روابط با مشتریان دارد که شامل فرآیندهایی است که در رابطه با شکایات وارتقاِی سطح رضایت مشتریان میباشد. بنابراین سازمانهای دارندهی گواهینامهی ایزو 9000 نظارت دقیقی بر مشتریها، نیازهای کنونی و نیازهای آیندهشان دارند و آن را عامل کلیدی برای موفقیت کارشان میدانند. شواهد نشان می دهند که تکمیل کردن فرآیند درونی و فعالیت مشتریان رابطهی مستقیمی با عملکرد عملیاتی دارد. ارتباط با تأمینکنندگان، یکی از هشت اصل ایزو9000 میباشد. ایجاد روابط صمیمانه با تأمینکنندگان و نتایج مثبت آنها، سبب ایجاد اطمینان بیشتر و ثبات در عملکرد سازمان میگردد. فرآیند خرید، فرآیندی است که معمولاً باید بدون ارتکاب به اشتباهی انجام شود. زیرا خرید خوب باعث فروش خوب و در نتیجه افزایش رضایت مشتری میشود و گواهینامهی ایزو9000 کمک قابل توجهی به صاحبان مشاغل برای ایجاد ارتباط با تأمینکنندگان است (سینق و همکاران،2011، ص53). در بین انواع مقیاسهای عملکرد، شاید عملکرد عملیاتی برای اندازه گیری اثربخشی ایزو9000 بهترین باشد و اغلب با میزان تولید ناقص، عملکرد ارسال، میزان ضایعات، فهرست موجودی، سنجش میشود. در طول چند سال گذشته، مطالعات متعددی در مورد عملکرد عملیاتی گواهینامهی ایزو9000 انجام شدهاست. از آنجا که ایزو9000، سیستم کیفیت مستند شده و ساختارمند است، مستند سازی خوب می تواند دستورالعملهای موثّرتر کار و کنترل تمام جنبههای فرآیند تولید را که منجر به کاهش هزینه و کنترل بهتر کسب و کار میشود را ایجاد کند (یو ژان و لین،2007، ص210).
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 08:57:00 ب.ظ ]
|