استاد راهنما:
 

دکتر علی حسینایی
 

 
 

استاد مشاور:
 

دکتر حمزه اکبری داغی
 

 
 

تابستان 1393
 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                         صفحه
 
چکیده 1
þ فصل اول: کلیات  پژوهش
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مساله  4
1-3- اهمیت وضرورت تحقیق. 7
1-4- اهداف تحقیق 9
1-4-1- هدف کلی. 9
1-4-2- اهداف فرعی 9
1-5- پرسش های تحقیق 9
1-5-1- پرسش اصلی 9
1-5-2- پرسشهای فرعی. 9
1-6- فرضیه تحقیق. 10
1-6-1- فرضیه اصلی. 10
1-6-2- فرضیه های فرعی. 10
1-7- متغییرها. 10
1-8- تعریف مفاهیم 10
1-8-1- تعریف نظری 10
1-8-2- تعریف عملیاتی . 12
þ فصل دوم :  ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه. 14
2-2- فرسودگی شغلی 14
2-3- مفهوم و تعاریف مربوط به فرسودگی شغلی 16
2-4- عوامل بوجود آورنده فرسودگی شغلی. 17
2-5- مراحل فرسودگی شغلی 18
2-6- نشانه‌های فرسودگی شغلی. 19
2-7- پیامد‌های فرسودگی شغلی. 20
2-8- راه های بهبود فرسودگی شغلی 20
2-9- رابطه فرسودگی شغلی و ویژگیهای شخصیتی. 21
2-10- رابطه فرسودگی شغلی و ویژگی‌های محیط‌های کاری 22
2-11- نقش مدیران در پیشگیری از فرسودگی شغلی معلمان. 22
2-12- فرسودگی شغلی معلمان. 23
2-13- باور   26
2-14- باورهای غیر منطقی. 28
2-15- انواع باورهای غیرمنطقی. 28
2ـ15ـ1ـ باور غیرمنطقی تایید دیگران . 28
2ـ15ـ2ـ باور غیرمنطقی توقع بیش از حد (انتظارات زیاد از خود). 29
 
2ـ15ـ3ـ باور غیرمنطقی سرزنش کردن 29
 
2ـ15ـ4ـ باور غیرمنطقی واکنش نومیدی 30
2ـ15ـ5ـ باور غیرمنطقی عدم کنترل هیجانات 30
2ـ15ـ6ـ باور غیرمنطقی دلواپسی اضطرابی. 31
2ـ15ـ7ـ باور غیرمنطقی اجتناب از مشکلات 31
2ـ15ـ8ـ باور غیرمنطقی اتکا به دیگران (وابستگی) 32
2ـ15ـ9ـ باورغیرمنطقی درماندگی نسبت به تغییر خویشتن . 32
2ـ15ـ10ـ باور غیرمنطقی عدم کنترل در برابر مشکلات دیگران 33
2ـ15ـ11ـ باور غیرمنطقی کمال طلبی 33
2-16- مروری کلی بر نظرات آلیس درباره باورها. 34
2-16-1- روش های شناختی باورها . 36
2-16-2- روش های فراخوان عاطفی. 36
2-16-3- درمان عقلانی ـ هیجانی ـ رفتاری. 37
2-17- ماهیت سلامتی و آشفتگی روان شناختی 37
2-18- اصول ششگانه نظریه الیس 42
2-19- سبک زندگی. 43
2-20- چیستی و ماهیت سبک زندگی 44
2-21- واژه شناسی 45
2-22- مفهوم شناسی . 45
2-23- تعریف از زندگی در فرهنگ غرب و نظام دینی 48
2-24- زندگی دنیوی، ابزاری برای نیل به زندگی اخروی. 50
2-25- عامل خوشی و سعادت زندگی، یاد خدا. 51
2-26- بازیچه و بی‌ارزش بودن زندگی مادی دنیوی. 51
2-27- متأثر بودن خوشی و ناخوشی «زندگی» از عوامل غیرمادی. 51
2-28- متأثر بودن خوشی و ناخوشی «زندگی» از عوامل غیرمادی. 52
2-29- پرهیز از دلبستگی و توجه افراطی به زندگی دنیوی. 53
2-30- بهره گیری بیش از حد کفاف، عامل تباهی زندگی. 54
2-31- هر زیستنی زندگی نیست. 54
2-32- رفاه‌زدگی خط قرمز زندگی. 55
2-33- مذمت دلبستگی و فریفته شدن به زینت‌ها و جاذبه های مادی زندگی. 55
2-34- دوری از صاحبان نگاه ناصواب به زندگی. 56
2-35- سبک زندگی اسلامی 56
2-36- مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل. 57
2-37- مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج. 59
þ فصل سوم :  روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه.   63
3-2- روش تحقیق 63
3-3- جامعه ی آماری. 63
3-4- نمونه و روش نمونه گیری 63
3-5- نحوه جمع آوری اطلاعات و ابزار تحقیق 64
3-6- پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز 64
3-7- پرسشنامه سبک زندگی اسلامی کاویانی. 65
3-8- پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش. 65
3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها 66
þ فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1- توصیف داده های جمعیت شناختی. 68
4-1-1- متغیر سن 68
4-1-2- متغیر جنسیت. 69
4-1-3- متغیر وضعیت تاهل 70
4-1-4- متغیر وضعیت اقتصادی. 71
4-2- توصیف مقیاسها و خرده مقیاسهای پژوهش. 72
4-3- مقیاس و خرده مقیاسهای سبک زندگی اسلامی. 72
4-4- متغیر فرسودگی شغلی 73
4-5- مقیاس و خرده مقیاسهای باورهای غیر منطقی. 74
4-6- آزمون فرضیات 75
4-6-1- فرضیه 1. 75
4-6-2- فرضیه 2. 76
4-6-3- فرضیه 3. 77
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- بحث و خلاصه 80
5-2- بحث بر اساس فرضیات تحقیق 80
5-2-1- فرضیه اول 80
5-2-2- فرضیه دوم 81
5-2-3- فرضیه سوم. 83
5-3- نتیجه گیری. 84
5-4- پیشنهادات بر اساس یافته های تحقیق 85
5-5- پیشنهادات برای پژوهشهای آتی. 85
5-6- محدودیت‌های تحقیق 85
5-7- محدودیت‌های خارج از اختیار محقق. 86
فهرست منابع 87
پیوستها 91
چکیده انگلیسی. 100
 
 
چکیده
در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و سبک زندگی اسلامی با فرسودگی شغلی معلمان استثنایی استان گلستان پرداخته شده است. روش تحقیق دراین پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این تحقیق، کلیه معلمان استثنایی استان گلستان بودند. تعداد کل معلمان استثنایی 250 نفر و تعداد نمونه آماری بر اساس جدول کرجی و مورگان 152 نفر از معلمان استثنایی استان گلستان در سال تحصیلی 93-92 بودند که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه های استفاده شده عبارت بودند از پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (2001) مقیاس سبک زندگی اسلامی کاویانی (1388) و مقیاس فرسودگی شغلی مسلش (1993). یافته های پژوهش عبارتنداز بین باورهای غیرمنطقی  بافرسودگی شغلی معلمان استثنایی رابطه معنادار وجود دارد. بین سبک زندگی اسلامی با فرسودگی شغلی معلمان استثنایی رابطه معنادار منفی وجود دارد. و همچنین می­توان میزان فرسودگی شغلی را براساس باورهای غیرمنطقی و سبک زندگی اسلامی پیش بینی نمود.
 
  کلید واژه ها: باورهای غیرمنطقی، سبک زندگی اسلامی، فرسودگی شغلی، معلمان استثنایی
 
فصل اول
کلیات پژوهش
 

 

مقدمه
بی‌گمان زیربنای بخش بزرگی از بیماریهای جسمی و پریشانیهای روانی، میزان تحمل فشار روانی و ناتوانی فرد برای مقابله با آن است. هر چند بسیاری از شغلهای امروزی فشار روانی را نیز همراه خود دارد، اما دست اندرکاران آن می‌دانند چگونه باچنین فشارهای تنشزایی مقابله کنند و با وجود محرکهای فشار زایی که در کار روزانه با آن روبرو می‌شوند، می‌دانند چگونه از آثار زیان آور آن دوری گزینند. اما برخی افراد شاغل بدین اندازه توانایی یا امکان لازم برای مقابله یا فرار از محرکهای تنشزا را ندارند و همواره در معرض این محرکها هستند. چنین افرادی گرفتار فرسودگی شغلی می‌شوند و مشکل خود را در زمینه‌های گوناگون شناختی، هیجانی و رفتاری نشان می‌دهند (بدری، 1374).

     82%d9%88%d9%82%db%8c-%d8%ac%d8%b1%d8%a7/"> 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...