مقاله درباره اطلاعات حسابداری مدیریت، داراییهای نامشهود |
1-2 مقدمه امروزه، شرکت ها با قرار گرفتن در عصر رقابت صنعتی، شیفته و مسحور دنیای اطلاعات گردیدهاند. عصری که در آن، توانمندی شرکتها در به کارگیری داراییهای نامشهود نظیر دانش و قابلیت کارکنان، روابط با مشتریان و تأمین کنندگان، کیفیت محصولات و خدمات، فناوری اطلاعات، و فرهنگ سازمانی بسیار حیاتی تر از مدیریت دارایی های مشهود و فیزیکی است. (نمازی و ابهری2010). زمانی که مطالعات و تحقیقات پیشین مربوط به حسابداری مدیریت رابطه میان محیط، ویژگیهای سازمانی، سیستم کنترلی و عملکرد را بررسی کردهاند، یک بررسی سیستماتیک تجربی مبنی بر اینکه آیا عملکرد سازمانی تحت تأثیر رقابت و تغییرات در سیستم کنترلی و حسابداری مدیریت قرار دارد یا خیر صورت گرفته است. (آبرنتی وبوونز 2005)[5]. یکی از مهمترین چالشها در مدیریت شرکت، نحوه عمل در مقابل عملکرد رقباست، چنانچه شرکتها سازمانی توانایی مقابله و بهبود وضع خود در برابر برنامهها و شیوههای عمل رقبا را نداشته باشد به راحتی از صحنه تجارت و رقابت کنار خواهد رفت. اطلاعات حسابداری مدیریت به دلیل نوع خدماتی که به مدیریت میدهد میتواند کمک شایانی در پیروزی مؤسسات در برخورد با رقبا ایفا کند. این تحقیق ارزیابی رابطه بین رقابت و تغییر سیستم حسابداری بر عملکرد شرکت را مورد بررسی قرار میدهد. در این فصل ابتدا به بحث نظری درباره موضوع تحقیق و متغیرهای اصلی تحقیق پرداخته و در ادامه پیشینه تحقیق در این زمینه را موردبحث قرار میدهیم. 2-2) مبانی نظری پژوهش: در این قسمت به توصیف و توضیح برخی از مبانی و مفاهیم موجود در علم حسابداری مدیریت در راستای مسائل مورد پژوهش می پردازیم: فدراسیون بین المللی حسابداران (آیفک(،حسابداری مدیریت را اینگونه تعریف نموده است :”حسابداری مدیریت فرآیند تشخیص، اندازه گیری، انباشت، تحلیل، تنظیم، تفسیر و ارتباط اطلاعات (مالی و عملیاتی) است که برای برنامه ریزی،ارزیابی و کنترل سازمان و حصول اطمینان ازحسابداری و نحوه استفاده از منابع مربوط مورداستفاده مدیران قرار می گیرد. انجمن حسابداران مدیریت ، حسابداری مدیریت را چنین تعریف می کند:”حسابداری مدیریت عبارت است از فرآیند تشخیص، اندازه گیری، جمع آوری، تحلیل، تهیه، تفسیر و ارزیابی و کنترل داخلی فعالیت های سازمان برای تضمین و اطمینان از استفاده مناسب از سرمایه” . (1-2-2) تصمیمگیری حسابداری مدیریت، درواقع نقش مهمی در فراهمشده اطلاعاتی مؤثر برای تصمیمگیری مدیران در خصوص حل مشکلات موجود ارائه میدهد. (2-2-2) برنامهریزی یکی از وظایف کلیدی و عمده حسابداری مدیریت، تمرکز بر وقایع آتی است. در بسیاری از شرکتها، اطلاعات تاریخی میتواند برای ارزیابی تغییرات عملیات اصلی و راهنمایی برای عملیات استراتژیک باشد. حسابداری مدیریت، نقشی مهم در فراهمسازی زمینه برنامهریزی تأمین فعالیتهای جزئی در اهداف کمی دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 08:11:00 ب.ظ ]
|