1-2 مقدمه امروزه، شرکت ها با قرار گرفتن در عصر رقابت صنعتی، شیفته و مسحور دنیای اطلاعات گردیده­اند. عصری که در آن، توانمندی شرکت­ها در به کارگیری دارایی­های نامشهود نظیر دانش و قابلیت کارکنان، روابط با مشتریان و تأمین کنندگان، کیفیت محصولات و خدمات، فناوری اطلاعات، و فرهنگ سازمانی بسیار حیاتی تر از مدیریت دارایی های مشهود و فیزیکی است. (نمازی و ابهری2010). زمانی که مطالعات و تحقیقات پیشین مربوط به حسابداری مدیریت رابطه میان محیط، ویژگی‌های سازمانی، سیستم کنترلی و عملکرد را بررسی کرده‌اند،‌ یک بررسی سیستماتیک تجربی مبنی بر اینکه آیا عملکرد سازمانی تحت تأثیر رقابت و تغییرات در سیستم کنترلی و حسابداری مدیریت قرار دارد یا خیر صورت گرفته است. (آبرنتی وبوونز 2005)[5]. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مدیریت شرکت، نحوه عمل در مقابل عملکرد رقباست، چنانچه شرکت‌ها سازمانی توانایی مقابله و بهبود وضع خود در برابر برنامه‌ها و شیوه‌های عمل رقبا را نداشته باشد به ‌راحتی از صحنه تجارت و رقابت کنار خواهد رفت. اطلاعات حسابداری مدیریت به دلیل نوع خدماتی که به مدیریت می­دهد می‌تواند کمک شایانی در پیروزی مؤسسات در برخورد با رقبا ایفا کند. این تحقیق ارزیابی رابطه بین رقابت و تغییر سیستم حسابداری بر عملکرد شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این فصل ابتدا به بحث نظری درباره موضوع تحقیق و متغیرهای اصلی تحقیق پرداخته و در ادامه پیشینه تحقیق در این زمینه را موردبحث قرار می‌دهیم. 2-2) مبانی نظری پژوهش: در این قسمت به توصیف و توضیح برخی از مبانی و مفاهیم موجود در علم حسابداری مدیریت در راستای مسائل مورد پژوهش می پردازیم: فدراسیون بین المللی حسابداران (آیفک(،حسابداری مدیریت را  اینگونه تعریف نموده است  :”حسابداری مدیریت فرآیند تشخیص،  اندازه گیری، انباشت، تحلیل، تنظیم، تفسیر و ارتباط اطلاعات (مالی و عملیاتی) است که برای برنامه ریزی،ارزیابی و کنترل سازمان و حصول اطمینان ازحسابداری و نحوه استفاده از منابع مربوط مورداستفاده مدیران قرار می گیرد. انجمن حسابداران مدیریت  ، حسابداری مدیریت را چنین تعریف می کند:”حسابداری مدیریت عبارت است از فرآیند تشخیص، اندازه  گیری، جمع آوری، تحلیل، تهیه، تفسیر و ارزیابی و کنترل داخلی فعالیت های سازمان برای تضمین و اطمینان از استفاده مناسب از سرمایه” . (1-2-2) تصمیم‌گیری حسابداری مدیریت، درواقع نقش مهمی در فراهم‌شده اطلاعاتی مؤثر برای تصمیم‌گیری مدیران در خصوص حل مشکلات موجود ارائه می‌دهد. (2-2-2) برنامه‌ریزی  یکی از وظایف کلیدی و عمده حسابداری مدیریت، تمرکز بر وقایع آتی است. در بسیاری از شرکت‌ها، اطلاعات تاریخی می‌تواند برای ارزیابی تغییرات عملیات اصلی و راهنمایی برای عملیات استراتژیک باشد. حسابداری مدیریت، نقشی مهم در فراهم‌سازی زمینه برنامه‌ریزی تأمین فعالیت‌های جزئی در اهداف کمی دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...