بعلاوه مجمع اعضای هیات اجرایی 30-15 نفره را برای مدت 3 سال انتخاب می کند. این هیات مسئول اجرای سیاست های اتاق بازرگانی بر اساس توصیه های رئیس هیأت رئیسه می‌باشد .

  1. 4. دبیرکل: دبیر کل که با معرفی هیات اجرایی اتاق توسط مجمع انتخاب می‌شود، دبیرکل سرپرست دبیرخانه اتاق بوده و با کمیته های ملی کشورهای مختلف برای اجرای برنامه های اتاق ارتباط و همکاری نزدیک دارد .

اتاق با اکثر سازمانهای بین المللی مانند سازمان تجارت جهانی ( W.T.O) ، سازمان ملل متحد  ( UN) ،  مرکز تجارت جهانی ( ITC) و غیره همکاری و ارتباط دارد . کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی که محل استقرار آن در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌باشد، دارای 5 کمیسیون به شرح زیر می‌باشد . –        کمیسیون بانکداری –        کمیسیون بیمه حمل –        کمیسیون حقوقی –        کمیسیون تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و مخابرات بند سوم – فعالیت ویژه اتاق: در بین راه کارهایی که اتاق برای انجام برنامه‌ها و تحقق اهداف خود از آنها استفاده می کند می توان از دو راه کار اساسی نام برد. 1–تعمیروجمع آوری رویه هاو عرف های تجاری در زمینه‌ی انواع فعالیت های تجارتی و تنظیم و تدوین آنها به صورت «مقررات متحدالشکل» که اثر مهم و وسیعی در یکسان سازی و مراودات تجاری دارد. 2–تشکیل چندسازمان تخصصی دائمی ومستقل درچارچوب تشکیلات اتاق مانندمؤسسهحقوق و رویه‌ی تجاری،یامرکزکارشناسی بین المللی که کار آنها ارائه خدمات تخصصی در زمینه‌ی بازرگانی بین المللی است، که در بین این سازمان‌ها «دیوان بین المللی داوری اتاق»مهم‌تر و قدیمی‌تر است و در عمل موفقیت های زیادی کسب نموده است، نظام داوری اتاق یک نظام پیشرو، شاخص واثرگذار در عرصه‌ی داوری بین المللی به شمار می رود.

گفتار چهارم – سازمان های وابسته به اتاق

الف) کمیسیون تخصصی اتاق: نظر به گسترش و تنوع فعالیت های اتاق –برای بسیاری ازامورتخصصی کمیسیونهای خاصی دردبیرخانه اتاق تشکیل یافته اند–دراین کمیسیونهاکارشناسان برجسته ازملیتهای مختلف فعالیت دارند –  کمیسیونهای مزبورجلسات مرتب دوره ای درپاریس ویادرصورت اقتضادرمحل های دیگر جهان تشکیل می دهند کمیته های ملی می توانند بر حسب توجه و علاقه ای که نسبت به یک موضوعات مورد رسیدگی دارند به این جلسات نماینده بفرستند. کمیته‌ی ایرانی نیز از این فرصت استفاده می کند و در موارد لزوم نمایندگانی برای ارائه نظرات کارشناسی اعضای خود به جلسات کمیسیون اعزام می دارد. مشارکت کارشناسان ایرانی در نتیجه کار بعضی کمیسیون‌ها مؤثر و مورد تقدیر بوده است. اتاق بازرگانی بین المللی به منظور فعالیت در بعضی امور مؤسسات مستقلی تأسیس کرده است که هر یک منشاء‌خدمات پر اهمیتی در سطح بین المللی هستند. ازجمله این سازمان‌ها عبارتند از: 1–دیوان داوری اتاق بازرگان یبین المللی Ihe ICC Court of Arbitration دیوان داوری ICC بزرگترین مؤسسه‌ی داوری بین المللی است که داوری در اختلافات بازرگانی بین المللی را سازمان می دهد. دیوان به انجام داوری و صدور رأی اقدام نمی کند بلکه خدمات مورد نیاز برای جریان و انجام یک داوری را، از قبیل ارسال مراسلات و مبادله لوایح و ثبت و ابلاغ آراء، از طریق دبیرخانه خود در پاریس ارائه می کند. لازم به تذکر است که داوران در رسیدگی به موضوع اختلاف و صدور رأی استقلال کامل دارند ولی مؤظف هستند که مقررات دادرسی دیوان را رعایت کنند و دیوان از این لحاظ بر جریان داوری نظارت می کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...