منبع پایان نامه : جهانی شدن اقتصاد، صنعت خودروسازی |
- تولیدکنندگان بزرگ خودرو و سازندگان قطعات خودرو درهم ادغام شده و شبکه توسعه و توزیع جهانی را تشکیل داده اند
- به منظور کاهش هزینه های تولید، بهره گیری از ظرفیت خالی و سرمایه گذاری در توسعه محصول، ادغام های جهانی در این صنعت رخ داده و می دهد.(تقوی، 1381)
2-6-4-صنعت خودرو و سازی و تحولات اقتصاد جهانی
تحوّلات اقتصاد جهانی به نحوی است که امروزه کالاهای صنعتی واسطه بخش مهمی از تجارت بینالمللی را تشکیل میدهند.این امر مبیّن آن است که محل استقرار کارگاهها یا صنایعی که در تجارت شرکت میکنند تنها و به طور کامل در یک کشور یا یک بلوک استقرار ندارند.شرکتهای خارجی(چند ملیتی)که به مرور نقش آنها افزایش مییابد،مواد لازم را از کشورهای مختلف میگیرند و کالاهای تولیدی را نیز در کشورهای مختلف به فروش میرسانند.یک شرکت چند ملیّتی ممکن است در کشوری پژوهش کند،در کشور دیگر قطعات صنعتی بسازد،در کشور سوم آنها را مونتاژ کند،در کشور چهارم کالاهای ساخته شده را به فروش برساند و بالاخره سود حاصل را در بانکهای کشور پنجم به سپرده بگذارد.( الوین تافلر،1375( بر این اساس،مشخص کردن یک خودرو به عنوان آمریکایی،فرانسوی یا ژاپنی صرفا نشانگر کشوری است که خودرو در آنجا مونتاژ میشود. گذشته از این،تحوّل بزرگ دیگر ادغام کمپانیهای بزرگ با یکدیگر به منظور ایجاد یک قطب صنعتی، کاهش هزینههای موازی،انجام سرمایهگذاری مشترک تحقیق و توسعه و استفاده از تجارب یکدیگر است.بدین ترتیب شرکتها محل استقرار جغرافیایی خود را تنوّع میبخشند و متناسب با شرایط و امکانات،محل مونتاژ یا تولید خود را تعیین میکنند( الوین تافلر،1375(. در چنین شرایطی مفهوم تولید ملی،شرکت ملی یا صنایع ملی تغییر مییابد و کشورها باید سعی کنند از هر مرحله از ساخت یک کالا بیشترین سود و ارزش افزوده را به دست آورند.(P.Purkayastha,1994) در دنیای امروز خود اتکّایی نه به معنای اختراع در هر حوزهء اقتصادی بلکه به معنای تولید و مبادلهء علوم و دانش فنّی با شرایط مساوی است(R.Reich,1992). تحت چنین شرایطی تئوریهای سنّتی توسعه و تجارت برای تعیین منافع ملی،مزیّت نسبی،جایگزینی واردات و جهتگیری صادرات بر حسب وجود عوامل و منابع تغییر بنیادی مییابند.به عبارت دیگر،کاربرد آنها در اقتصاد بینالملل بیاثر شده است.از همین رو،شناخت راه موفقیّت کشور در اقتصاد و تجارت بینالملل و اتخاذ سیاست مناسب به یک اصل ضروری تبدیل شده است. تشدید رقابت جهانی در صنایع مختلف به ویژه صنعت خودروسازی این نکته را تأیید میکند که بقا و دوام یک صنعت به توانایی رقابتپذیری آن بستگی دارد و کشورها باید سعی کنند تا با دستیابی به آخرین یافته های تکنولوژیکی،کاهش هزینه، قیمت و بهبود کیفیت،صنعت خود را متحوّل سازند و با تمرکز فعالیّتهای خود روی یکی از فرایندهای تولید،سهم خود را در بازار فروش حفظ کنند.( سید نورانی،1380) تحوّلات تجاری و اقتصادی دنیا به شکلی پیش رفته که سرمایه و تکنولوژی با یکدیگر درهم آمیخته شده است بدنی معنی که تکنولوژی روز، دیگر کالایی آزاد و در دسترس عموم نیست و کشورها دیگر نه میتوانند تنها سرمایه وارد کنند و تکنولوژی را از جای دیگر خریداری کنند و نه میتوانند به راحتی تکنولوژی جدید را به دست آورند.تکنولوژی امروزه از حالت تصادفی خارج شده و جنبهء سفارشی پیدا کرده است.تحوّلات تکنولوژیکی در عصر جهانی شدن اقتصاد،کالاهای به اصطلاح غیرتجاری کرده است. همراه با جهانی شدن صنعت و تجارت،نظام حقوقی مالکیّت معنوی(داراییهای فکری(، رسمیّت بیشتری یافته است.این حقوق که در حال استاندارد شدن است امکان کپیسازی،مونتاژ، تکثیر و استفاده از مارکهای خارجی را نمیدهد و این امر دسترسی کشورها را به تکنولوژی با مشکل مواجه میسازد.امکاناتی که قبلا برای کشورهایی مانند آلمان،ژاپن،سوئیس،ایتالیا جهت کپی برداری و تولید محصول وجود داشت امروزه برای کشورهای توسعه نیافته از جمله کشور ما موجود نیست.وضع حق انحصاری استفاده از اختراعات و اکتشاف علمی کشورهای توسعه یافته،مانع دستیابی آسان کشورهای توسعه نیافته به تکنولوژی پیشرفته میشود و این بر سرمایهگذاری صنعتی در این کشورها تأثیر منفی میگذارد. شتاب و روند تغییر و تحولاّت فنّی و تکنولوژیکی بخش صنعت،به ویژه صنعت خودروسازی چنان سریع و غیر منتظره است که هماهنگی و انطباق با این تحوّلات را برای کشورها و شرکتها به یک امر حیاتی بدل ساخته است. کشورها دیگر نمیتوانند بدون نگرش به بیرون مرزها و تحولاّت اقتصاد جهانی برنامهای را با اطمینان طرّاحی و اجرا کنند.بدین ترتیب کشورهایی موّفق خواهند بود که از این شرایط برای افزایش منافع ملی خود بیشترین بهره را ببرند.برای رقابت در چنین شرایطی داشتن محصولات ارزان و با کیفیّت بالا اهمیّت زیادی دارد و این امر مستلزم انجام سرمایه گذاریهای مشترک با شرکتهای خارجی،گرفتن لیسانس،همکاری فنّی با شرکتهای معتبر خودرو ساز و قطعهساز جهان است.برای این کار باید شرایط و زمینههای لازم برای جذب سرمایهگذاری خارجی فراهم شود.(یوسفی، 1378)
2-6-5-شرکتهای چند ملیّتی خودروساز در جهان
طبق بررسیهای به عمل آمده بیشتر شرکتهای چند ملیّتی خودروساز در شش کشور آمریکا،آلمان،ژاپن،فرانسه،ایتالیا و انگلیس قرار دارند.این شرکتها عبارتند از: آلمان:فولکس واگن،بی ام و،دایملر بنز؛ آمریکا:جنرال موتورز،کرایسلر،فورد؛ فرانسه:پژو رنو؛ ژاپن:میتسوبیشی،نیسان،هوندا،ایسوزو، فوجی،دایهاتسو،سوزوکی،مزدا؛ ایتالیا:فیات،لانچیا،برتون؛ انگلیس:گروه خوروسازی(CA) آمارهای موجود نشان میدهد که بیشتر صادرات و واردات خودرو در کل دنیا در این چند کشور انجام میپذیرد. شرکتهای چند ملیّتی در مواردی همچون خرید و فروش قطعات،شراکت،ساخت و مونتاژ، تکنولوژی،بازاریابی و توزیع با یکدیگر و همچنین با دیگر کشورهای دنیا از جمله کشورهای جهان سوم همکاریهای گستردهای دارند.در ذیل به نمونههایی از مشارکت شرکتهای چند ملیّتی اشاره میکنیم:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 05:08:00 ب.ظ ]
|