پایان نامه رشته مهندسی برق درباره:جایابی بهینه پستهای فوق توزیع |
پائیز 1385
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
مقدمه ۳
طراحی و برنامه ریزی شبکه های توزیع ۸
۲–۱– مقدمه ۹
۲–۲– معرفی سیستم توزیع ۹
۲–۲–۱– ساختار سیستم توزیع ۰۱
۲–۲–۲– سیستم توزیع شعاعی ۱۱
۲–۲–۳– پستهای فوقتوزیع ۱۱
۲–۲–۴– فیدرهای اولیه ۲۱
۲–۲–۵-پستهای توزیع و شبکه ثانویه ۲۱
۲–۳– برنامه ریزی سیستم توزیع ۳۱
۲–۴– عوامل موثر در برنامه ریزی سیستم توزیع ۵۱
۲–۴–۱– پیشبینی بار ۵۱
۲–۴–۲– گسترش پستها ۶۱
۲–۴–۳– گزینش مکان پست ۶۱
۲–۴–۴– عوامل دیگر ۹۱
۲–۵– شیوه های برنامه ریزی سیستم توزیع ۹۱
۲–۶– اهمیت مدلسازی ریاضی در برنامه ریزی سیستم توزیع ۱۲
۲–۷– ابزارهای برنامه ریزی ۴۲
۲–۸– نتیجهگیری ۵۲
: مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه مکانیابی پستهای فوقتوزیع ۶۲
۳–۱– مقدمه ۷۲
۳–۲– بررسی روشها و مدلهای ارائه شده در طراحی سیستم توزیع اولیه ۹۲
۳–۳-نتیجهگیری ۹۴
فصل چهارم : الگوریتم پیشنهادی برای مکانیابی پستهای فوقتوزیع
۰۵
۴–۱– مقدمه
۱۵
۴–۲– تعریف مساله مکانیابی پستهای فوقتوزیع
۱۵
۴–۳– فرضیات و متغییرهای تصمیم
۲۵
۴–۴– نحوه مدل کردن مراکز بار
۲۵
۴–۵– مکانهای کاندید برای احداث و نصب پستها
۳۵
۴–۶– مدل ریاضی برای مساله مکان و ظرفیت بهینه برای پست فوقتوزیع
۳۵
۴–۶–۱– تابع هدف
۳۵
۴–۶–۲– قیود منظور شده در مساله
۵۵
۴–۷– بدست آوردن چگونگی اتصال مراکز بار به پست فوقتوزیع
۶۵
۴–۸– مراحلی که برای حل مساله طی میشوند
۸۵
۴–۹– روش حل و بهینهسازی مساله مکانیابی پستهای فوقتوزیع
۸۵
۴–۹–۱– جزئیات متد شاخه و کران
۰۶
۴–۹–۲– شرایط انتخاب گره
۱۶
۴–۰۱– برنامه ریزی بلندمدت
۵۶
۴–۱۱– نتیجهگیری
۶۶
فصل پنجم : مطالعات عددی
۷۶
۵–۱– مقدمه
۸۶
۵–۲– نتایج عددی
۸۶
۵–۲–۱– آزمایشات انجام شده
۹۶
۵–۳– نتایج مربوط به پروﮊه مکان یابی پست فوق توزیع در ناحیه شرق شهر تبریز۳۸
۵–۴– نتیجهگیری
۹۸
فصل ششم : نتیجهگیری
۰۹
۶–۱– نتیجهگیری
۱۹
۶–۲– پیشنهادها
۲۹
مراجع و منابع
۳۹
فهرست شکها
۲–۱ : شکل عوامل موثر در گسترش پستها. ۶۱
۲–۲ : شکل عوامل موثر در انتخاب مکان پستها. ۷۱
۴–۱ : شکل نمایی از یک درخت کامل. ۹۵
۵–۱ : شکل ناحیه مورد بررسی در آزمایش یک. محل پست. ■ مراکز بار.● ۹۶
۵–۲ : شکل ناحیه مورد بررسی در آزمایش دوم. محل پست . ■ مراکز بار.● ۰۷
۵–۳ : شکل ناحیه مورد بررسی در آزمایش سوم. محل پست . ■ مراکز بار . ● نقاط کاندید . ۱۷
۵–۴ : شکل ناحیه مورد بررسی در آزمایش چهارم. محل پست .■ مراکز بار. ● نقاط کاندید .♦ ۲۷
۵–۵ : شکل ناحیه مورد بررسی در آزمایش پنجم. محل پست .■ مراکز بار. ● نقاط کاندید .♦ ۳۷
۵–۶ : شکل منطقه مورد آزمایش(برای آزمایشهای هفتم تا دهم). ■ نقاط کاندید ● پستهای موجود.
۵۷ ۵–۷ : منطقه مورد مطالعه در پروﮊه جایابی پست که نحوه ناحیه بندی در آن نمایش داده شده است.
۲۸
فهرست جدولها
۴–۱ : جدول هزینه اتصال(هزینه ثابت و متغییر) یک بار به پست.
۴۶
۵–۱ : جدول نتایج آزمایش اول و نحوه تغذیه بارها.
۰۷
۵–۲ : جدول (۵-٢): نتایج آزمایش دوم و نحوه تغذیه بارها.
۱۷
۵–۳ : جدول نتایج آزمایش سوم(حالت اول) و نحوه تغذیه بارها.
۲۷
۵–۴ : جدول نتایج آزمایش سوم(حالت دوم) و نحوه تغذیه بارها.
۲۷
۵–۵ : جدول نتایج آزمایش چهارم و نحوه تغذیه بارها.
۳۷
۵–۶ : جدول نتایج آزمایش پنجم و نحوه تغذیه بارها.
۴۷
۵–۷ : جدول مشخصات مراکز بار(برای آزمایشهای هفتم تا دهم).
۵۷
۵–۸ : جدول نتایج آزمایش هفتم و نحوه تغذیه بارها.
۸۷
۵–۹ : جدول نتایج آزمایش هشتم و نحوه تغذیه بارها.
۹۷
۵–۰۱ : جدول نتایج آزمایش نهم و نحوه تغذیه بارها.
۰۸
۵–۱۱ : جدول نتایج آزمایش دهم و نحوه تغذیه بارها.
۱۸
۵–۲۱ : جدول مشخصات مراکز بار.
۷۸
چکیده مطالب
با توجه به رشد جمعیت وتوسعه صنعت و به تبع آن رشد بار، در بعضی مواقع پستهای موجود جوابگوی
تقاضای موجود یا مصرف در آینده نزدیک را نمیباشد، در چنین شرایطی باید پستهای موجود را توسعه داد یا
پستهای جدیدی را جایابی و نصب کرد. مساله مکانیابی پستهای فوقتوزیع یکی از موارد مهم در برنامه ریزی
سیستم های توزیع میباشد که اثر چشمگیری بر هزینه های بهرهبرداری از سیستم و مقدار سرمایه گذاری های لازم
دارد.
در این پایان نامه روشی برای دستیابی به مکان بهینه، تعیین ظرفیت و زمانبندی احداث و نصب پستهای
فوقتوزیع ارائه گردیده و تابع هدف مناسب برای مساله فرموله شده است. روش پیشنهادی در زمره برنامهریزیهای
غیرخطی قرار دارد. این متد بر پایه کسب حداقل تلفات و کمترین هزینه های ممکن تنظیم شده و در تابع هدف
هزینه های مربوط به زمین، ساخت و ساز و تجهیزات و نصب خطوط توزیع و فوقتوزیع (هزینه های ثابت) و
همینطور هزینه تلفات انرﮊی و توان (هزینه های متغییر) لحاظ گردیده است. برای طراحی روش دینامیک به کار
گرفته شده و برای تمام نقاط بار مقدار رشد بار بطور جداگانه منظور شده است. مبحث جایابی پستهای فوقتوزیع،
تعیین ظرفیت و حوزه سرویسدهی آنها یک مساله پیچیده با تابع هدف غیرخطی است که در الگوریتم پیشنهادی،
با توجه به نوع متغییرهای مساله و قیود انتخاب شده، برای حل و تعیین پاسخ بهینه روش شاخه و کران (B & B)
استفاده شده است. کارآیی روش ارائه شده از طریق طرح آزمایشهای مختلف و اجرای آن توسط نرمافزاری که
مبتنی بر الگوریتم پیشنهادی تهیه شده، مورد بررسی قرار گرفته است.
علاوه بر این آزمایشات، نتایج یک پروﮊه عملی که بر روی قسمتی از شبکه واقعی یکی از شهرها، توسط نرم
افزار تهیه شده اجرا شده، ارائه گردیده است. شبکه مورد نظر، در برگیرنده منطقه وسیعی بوده و شامل ۳۶ مرکز بار
82%d9%88%d9%82%db%8c-%d8%ac%d8%b1%d8%a7/">
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-06] [ 01:24:00 ب.ظ ]
|