1- آقای رضا عمومی در سال 1389 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تحقیقی با عنوان” تاثیر فناوری اطلاعات بر رفتار های حرفه ای و فعالیتهای مدیران منابع انسانی در سازمانها ( مورد کاوی شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)” با راهنمایی دکتر مهرداد اله قلی زاده و مشاوره دکتر علی عالیخانی انجام داده است. هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین  به کار گیری فناوری اطلاعات و عوامل موثر بر وظایف و فعالیتهای رده های مختلف مدیران منابع انسانی، ذکر شده است و فرضیه ها را به صورت ذیل ذکر کرده است:

  • بین به کار گیری فناوری اطلاعات و افزایش سطح پاسخگویی  مدیران منابع انسانی رابطه معنی داری وجود دارد.
  • بین به کار گیری فناوری اطلاعات و افزایش سطح استقلال اطلاعاتی مدیران منابع انسانی رابطه معنی داری وجود دارد.
  • بین به کار گیری فناوری اطلاعات و افزایش سطح ارتباطات خارج از سازمان مدیران منابع انسانی رابطه معنی داری وجود دارد.
  • بین به کار گیری فناوری اطلاعات و افزایش سطح فعالیتهای دگرگون ساز مدیران منابع انسانی رابطه معنی داری وجود دارد.
  • بین به کار گیری فناوری اطلاعات و افزایش سطح فعالیتها و پشتبانی مرتبط با IT مدیران منابع انسانی رابطه معنا داری وجود دارد.

محقق با بررسی 157 نفر از مدیران سازمان مذکور با بهره گرفتن از اطلاعات حاصله از پرسشنامه و تحلیل نتایج منتج از نرم افزار SPSS به این نتیجه رسیده است که: بین بکارگیری فناوری اطلاعات و مولفه هایی همچون ” پاسخگویی” و ” ارتباطات خارج از سازمان” و ارتباطات خارج از سازمان” و همچنین ” فعالیتها و پشتیبانی مرتبط با IT مدیران منابع انسانی” رابطه مثبت با شدت های مختلف وجود دارد و این فرضیه ها تایید می گردد. ولی بین بکارگیری فناوری اطلاعات و “فعالیتهای دگرگون ساز مدیران منابع انسانی” رابطه منفی وجود دارد که یعنی این فرضیه رد میگردد. و بین فناوری اطلاعات و وظایف و فعالیتهای مدیران منابع انسانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. 2-  تحقیق دیگری با عنوان ” بررسی رابطه تأمین ونیاز به ابزارهای مدیریت منابع انسانی الکترونیکی با شایستگی ها و نقشهای آنان در سازمان” که امیر اردلان علائدینی با راهنمایی دکتر علی اوتارخانی در سال 1390 در دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام داده است، در این پژوهش سعی شده برای بررسی هر یک از متغیرهای تامین نیاز افراد حرفه ای منابع انسانی به ابزارهای E-HRM شایستگی ها و نقش های آنها مدلی ارائه شود. فرضیه های این تحقیق بدین صورت مطرح شده است:

  • بین شایستگی های مرتبط با کسب و کار و اجرای اثربخش نقش مدیریت استراتژیک منابع انسانی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.
  • بین شایستگی های مرتبط با کسب و کار و اجرای اثربخش نقش مدیریت تحول و تغییر زیرساخت رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.
  • بین شایستگی های مرتبط با کسب و کار و اجرای اثربخش نقش مدیریت زیرساخت رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.
  • بین شایستگی های مرتبط با کسب و کار و اجرای اثربخش نقش مدیر روابط کارکنان رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.

با بهره گرفتن از اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه و نتایج حاصل از نرم افزار های آماری و با بررسی رابطه بین دو متغیر مستقل و وابسته مشخص شد که آنها در ابعاد مختلف رابطه معنادار و مثبت دارند که شدت و ضعف آن متفاوت است. یعنی هر چهار فرضیه تایید می گردد.

  • در تحقیقی دیگر که با عنوان ” بررسی تاثیر فناوری اطلاعات (اتوماسیون اداری) بر کارایی“، توسط سارا شیخ بکلو با راهنمایی دکتر اصغر صرافی زاده در سال 1391 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، صورت پذیرفته محقق هدف اصلی از این پژوهش را شناسایی تاثیر فناوری اطلاعات (اتوماسیون اداری) بر کارایی سازمان بیان کرده است. و در راستای آن
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...