پایان نامه ارشد درباره انتقال اطلاعات، قرن نوزدهم |
نوشتهاند که «در عین حال این جارچیان برای ایجاد جذابیت، در کار خود، همانند روزنامههای امروز، پیامهای بازرگانی شفاهی و اخباری از رویدادهای جاری را هم میگنجاندند».[9] 2ـ تحولی شگرف با پیدایش صنعت چاپ اختراع صنعت چاپ را باید آغاز انقلابی در عرصه تبلیغات بازرگانی به شمار آورد. در این مرحله است که شیوههای سنتی جای خود را به روشهای مدرن بازاریابی داده و به موازات پیدایش و گسترش گونههای جدید رسانههای ارتباط جمعی متحول و متکامل شدهاند. درباره نخستین گامها اتفاق نظر وجود ندارد. عدهای معتقدند «با ظهور و رواج چاپ و نشر روزنامهها، اولین آگهیهای روزنامهای در سال 1625 نیز متولد شدند»، [10]برخی دیگر نوشتهاند «اولین آگهی بازرگانی در سال 1478 میلادی به زبان انگلیسی و همزمان با تحولاتی که در صنعت چاپ به وقوع پیوست، چاپ شده است. نخستین پیام بازرگانی مطبوعاتی با سابقهای حدود 300 سال، در سال 1710 چاپ شد».[11] بعضی دیگر گفتهاند «خیلی پیشتر، در سال 1478، یعنی همزمان با تحول صنعت چاپ، اولین آگهی مطبوعاتی که اختصاص به فروش مجموعه مقررات کلیسا داشت، منتشر شد. با گذشت زمان و تحول در فنون چاپی روشهای ارائه آگهی هم متحول و با چاپ روزنامهها و نشریات ادواری، شکل آگهیها هم دگرگون شد. اولین آگهی از این دست در سال 1652 توسط یکی از صادرکنندگان قهوه عرضه شد و به دنبال آن در سالهای 1657 و 1658 آگهی شکلات و چای هم به نظر مصرفکنندگان رسید».[12] هرچه هست «نخستین آگهیهای چاپی، اعلامیههای مصور ساده و ابتدایی بود که تاجران توزیع میکردند. این اعلامیهها را، که در قرون وسطا و سالهای بعد از آن تنها وسیله تبلیغاتی بودند، جارچیان نیز در محلهای پررفتوآمد به اطلاع عموم میرساندند که خود نوعی تبلیغات بود. از قرن 16 میلادی به تدریج نظام بازار جهانی به وجود آمد. اکتشافات اروپاییان و در پی آن گسترش شبکه معاملات تجاری بینالمللی باعث شد که زندگی اقتصادی از حد کشاورزی برای امرار معاش، تولیدات خانگی و فعالیت کارگاههای کوچک بگذرد. راههای تجاری بین خریداران و فروشندگانی که پهنههای گسترده خشکی و آب جدایشان کرده بود حلقههای اتصال بازرگانی به وجود آورد و در نتیجه تبلیغات بازرگانی به ابزاری مهم در «ارتباطات بازرگانی» تبدیل شد. از اوایل قرن هجدهم در انگلستان و از اواسط همان قرن در متصرفاتش در آمریکای شمالی، روزنامههایی به وجود آمد که به «تبلیغگران» معروف بودند. به موازات افزایش و گسترش روزنامهها در قرن نوزدهم، آگهیهایی بازرگانی نیز نقش خود را درردهبندی اطلاعات شغلی گسترش دادند. در آن زمان روزنامهها راههایی را آزمودند که اهمیت بسزایی در رونق بعدی تبلیغات داشت. در اوایل قرن نوزدهم، اروپا و آمریکا شاهد ظهور روزنامههایی بودند که دامنه مخاطبانشان را وسعت بخشیدند. این روزنامهها، در عین آن که وسیله انتقال اطلاعات تجاری بودند، عده زیادی از کارگران باسواد را نیز جلب کرده بودند، در حالی که تبلیغات بازرگانی، کماکان به شکل ردهبندیشده ارائه میشد. این روزنامهها زمینهساز فعالیت رسانههایی بودند که در اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم، با شکلهای جدید تبلیغات برای مصرفکنندگان پا به عرصه وجود گذاشتند. با طلوع عصرصنعت در قرن نوزدهم، کالاهایی که پیش از آن با دست تولید میشد، حال در مقیاس وسیعتر تولید و استاندارد میگردید. افزایش حیرتآور ظرفیت تولیدات صنعتی، به بازارهایی دورتر و فراتر از بازارهای سنتی و محلی نیاز داشت؛ در نتیجه، در کنار تولیدات صنعتی شبکههای جدید ملی و بینالمللی حمل و نقل (راهآهن، کشتیرانی، گذرگاهها) و ارتباطات (تلگراف و به ویژه خدمات پستی) برای تسهیل سیستم توزیع ظهور پیدا کرد. ساختار زندگی روزمره نیز تغییر میکرد. کسانی که زندگی شغلیشان به تولیدات خانگی کالا برای مصارف شخصی و محلی محدود میشد، از بین رفتند و بهتدریج به کار در کارخانهها، یا مؤسسات بازرگانی مشغول شدند که در زمان کوتاهتر و با صرف انرژی کمتر به تولید برای مصرف میپرداختند. همچنانکه صنعتیشدن میزان تولید کالا را افزایش میداد و در حالی که اقتصاد مبادلهای و کار دستمزدی، جایگزین امرار معاش به شیوه سنتی میشد، امکان ایجاد بازارهای وسیع مصرف نیز فزونی مییافت. با کاهش درآمد، قدرت خرید مصرفکنندگان کاهش مییافت و افزایش تولیدات و ناتوانی مصرفکنندگان در خرید کالاها، فروشندگان را با مشکل روبهرو میکرد. از اینجا بود که نیاز به تبلیغات تجارتی برای دعوت به مصرف بیشتر احساس شد و در اواخر قرن نوزدهم مؤسسات جدیدی به منظور تبلیغ برای مصرف ایجاد شدند».[13] برخی نویسندگان [14] تحولات تاریخی تبلیغات بازرگانی را در جهان به صورت زیر خلاصه کردهاند: سال 1704ـ چاپ اعلانهای دستهبندیشده در روزنامهها به پهنای یک ستون و در ذیل یک عنوان سال 1833ـ نصب جعبههای فروش مطبوعات سکهای و ظهور روزنامههای یک پنی که به چاپ آگهیها هم میپرداختند. سال 1849ـ پیدایش اولین کارگزار برای تهیه آگهیهای حراج سال 1871ـ تأسیس اولین آژانس رسمی آگهیهای بازرگانی سال 1887ـ رواج چاپ آگهی در مجلات سال 1895ـ بهرهگیری از چاپ تصویر در تبلیغات بازرگانی سال 1914ـ تأسیس سازمان FTC (کمیسیون تجارت فدرال)، به منظور ضابطهمند کردن تبلیغات بازرگانی سال 1926ـ تأسیس اولین شبکه رادیویی و پخش آگهی از رادیو دهه 1960ـ تولید و پخش اولین آگهیهای 30 و 60 ثانیهای تلویزیونی
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 09:59:00 ب.ظ ]
|