دارایی های نامشهود، ابعاد مدیریت دانش |
2-5-7- مدل امپریال بانک کانادا[9] این مدل بوسیله هربرت سنگ انگ[10] ارائه شده است. در این مدل بر ابعاد مدیریت دانش یعنی دانش صریح و نهفته تاکید شده است. این مدل دانش نهفته را سرمایه فکری می داند و آن را به عنوان اولین ایجاد کننده پویای دانش در شرکت می داند.اجزا این مدل عبارتند از: سرمایه انسانی: توانمندی های افراد سرمایه مشتری: وفاداری و مزایای حاصل از مشتریان سرمایه ساختاری: شامل توان سازمان برای پاسخ به ملزومات و نیازهای بازار در هر یک از این مولفه ها، دو سطح دانش وجود دارد. دانش صریح که بصورت رسمی است. سطح دوم دانش نهفته شامل شهود، دورنماها[11]، عقاید و ارزشهای فردی می باشد که در تجارب افراد تاثیر دارد. به زعم هربرت سنگ انگ دانش نهفته در سطح بالاتر از دانش صریح قرار دارد. دانش نهفته در هر یک از اجزا سرمایه فکری، شامل موارد زیر است. دانش نهفته در سرمایه انسانی شامل عقاید، ارزشها و ملاحظات و مقتضیات افراد است. دانش نهفته در سرمایه مشتری شامل نگرش عمومی و انفرادی مشتریان درباره ارزش کالاها و خدمات است. دانش نهفته در سرمایه ساختاری شامل شیوه کلی تفکر سازمان، فرهنگ سازمانی( شامل هنجارها و ارزشها) در این مدل فرهنگ سازمانی دارای نقش مهمی است و در سرمایه ساختاری قرار دارد. در واقع اجزای سرمایه فکری شامل موارد زیر است.(Sa´nchez-Can˜ izares etal, 2007) سیستم: روشی که به کمک آن فرایندهای سازمان انجام می شود. ساختار: توزیع وظایف و تعریف پست هر یک از اعضا سازمان استراتژی: اهداف شرکت و راه دستیابی و تحقق این اهداف فرهنگ: عقاید فردی، ایده های مشترک یا عمومی، ارزشها و هنجارهای درون سازمان شکل 8-2 : مولفه های سرمایه ساختاری مدل امپریال بانک کانادا 2-5-8- مدل ارزیابی دارایی های نامشهود مدل ارزیابی دارایی های نامحسوس ابزاری است که بوسیله اسویبی[12] برای اندازهگیری دارایی نامحسوس از طریق سیستمی از شاخص ها ابداع شده است. در این مدل برای اندازه گیری از دو فرایند استفاده می شود .(Sa´nchez-Can˜ izares etal, 2007)
- در جهت بیرون: با هدف اطلاع رسانی به سازمانهای دیگر برای ارتباط با شرکت (ارباب رجوع،ذی نفعان و عرضه کنندگان مواد اولیه)
- در جهت درون: بمنظور اطلاع رسانی به مدیران درباره میزان پیشرفت سازمان
مولفه های اصلی این مدل عبارتند از:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 08:56:00 ب.ظ ]
|