هر پدیده­ای از نظر کمّی و کیفی ویژگی­هایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگی­ها به ماهیت و نحوه دستیابی به آنها وابسته است. این پدیده ­ها به عنوان متغیر در طول زمان دچار تحول و دگرگونی می­گردند. هدف از هر تحقیق اعم از توصیفی یا تبیینی دستیابی به اطلاعات در مورد این تغییرات است. یافتن پاسخ و راه­حل برای مسأله انتخاب شده در هر تحقیق مستلزم دست یافتن به داده­هایی است که از طریق آنها بتوان فرضیه­هایی را که به عنوان پاسخ­های احتمالی و موقتی برای حل­مسأله تحقیق مطرح شده ­اند را آزمون کرد. (خاکی، 1378: 159) در این پژوهش از روش­های زیر برای جمع­آوری داده­ ها استفاده شده است: منابع کتابخانه­ای (مقالات فارسی و انگلیسی، کتاب­های فارسی و انگلیسی) و پرسشنامه که ابزار اصلی گردآوری اطلاعات این پژوهش می­باشد. هر یک از ابزارهای جمع­آوری داده­ ها، در واقع این امکان را فراهم می­‌آورند که داده­های مختلف را از آزمودنی­‌ها جمع­‌آوری نمود. در میان این ابزارها، پرسشنامه­‌هایی که بسته هستند به علت وسعت کاربردی که دارند از اهمیت خاصی برخوردارند. (خاکی، 1378: 247) در پژوهش حاضر از پرسشنامه های استاندارد سلامت سازمانی و تعهد مدیران هر کدام بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت (کاملاً مخالفم، مخالفم، نظری ندارم، موافقم و کاملاً موافقم) می­باشند استفاده می­شود.  

2-6-  روایی واعتبار یابی ابزار پژوهش

ابزار اندازه ­گیری باید از نظر فنی دارای مشخصات روایی[29] و پایایی[30] باشداصطلاح”روایی“ به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است اشاره می­ کند. (دانائی فرد،1387: 245) مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه‌­گیری را در یک فاصله‌ زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه‌­گیری پایایی از شاخصی به نام”ضریب پایایی“ استفاده می‌­کنیم و اندازه­‌ی آن معمولاً بین صفر تا یک تغییر می‌­کند. ضریب پایایی ”صفر“ معرف عدم پایایی و ضریب پایایی ”یک“، معرف پایایی کامل است. (خاکی،1379: 245) در این پژوهش از پرسشنامه­های استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (OHI ) و تعهد سازمانی آلن و می­یر  استفاده شده است، روایی این ابزارها برای پرسشنامه سلام سازمانی هوی و فیلدمن قبلا در پروژه شریفیسنجیده و ضریب آلفای کرونباخ 0.96 را به دست آورده و برای پرسشنامه تعهد آلن و می­یر، قبلا در پروژه اشرفی سنجیده و ضریب آلفای کرونباخ 0.92 را به دست آورده است.

2-7-  شیوه ­های تجزیه تحلیل اطلاعات

در این پژوهش برای تجزیه تحلیل داده­های بدست آمده هم از روش های آمار توصیفی و هم از روش های آمار استنباطی استفاده شده است.

2-7-1-  آمار توصیفی:

به یک مجموعه از مفاهیم و روش­های به کار گرفته شده جهت سازمان دادن ،خلاصه کردن ،تهیه جدول ،رسم نمودار و توصیف داده­های جمع­آوری شده آمار توصیفی گفته می­شود. به طور کلی آمار توصیفی چکیده و تصویری از داده­های مورد مشاهده را با کمک ارقام استاندارد و نمودارها ارائه می­دهد. (خاکی،1379: 285)

2-7-2-  آمار استنباطی :

2-7-2-1-  آزمون کولموگروف- اسمیرنوف(K-S)

این آزمون جهت بررسی ادعای مطرح شده در مورد توزیع داده­های یک متغیر کمی مورد استفاده قرار می­گیرد. که اگر مقدار Sig کمتر از 5 درصد باشد H0 رد می­شود و ادعای نرمال بودن پذیرفته نمی­ شود.

2-7-2-2-  آزمون اسپیرمن[31]:

مطالعه‌ رابطه‌ بین متغیر‌ها را در اصطلاح آماری مطالعه‌ همبستگی می­‌نامند. اندازه‌ همبستگی بین متغیر‌ها ضریب همبستگی نامیده می­‌شود که معمولاً از صفر تا 1+ و از صفر تا 1- تغییر می­‌کند. ضریب همبستگی 1+ را همبستگی مثبت کامل و ضریب همبستگی 1- را همبستگی منفی کامل می­‌نامند و ضریب همبستگی صفر نشانگر آن است که بین دو متغیر هیچ نوع همبستگی وجود ندارد. ‏جدول (3-1) تفسیر ضرایب همبستگی رانشان می دهد. جدول (2-1)تفسیر ضرایب همبستگی(دلاور،1377،ص206)

این نوشته در رشته مدیریت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها. ویرایش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...