• بین بکارگیری فناوری اطلاعات (اتوماسیون اداری) و استفاده کمتر از زمان رابطه معنی داری وجود دارد.
  • بین بکارگیری فناوری اطلاعات (اتوماسیون اداری) و سرعت پاسخگویی به مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.
  • بین بکارگیری فناوری اطلاعات (اتوماسیون اداری) و افزایش دقت رابطه معنی داری وجود دارد.
  • بین بکارگیری فناوری اطلاعات (اتوماسیون اداری) و کاهش هزینه ها رابطه معنی داری وجود دارد.

از تحلیل انجام شده ناشی از نتایج پرسشنامه به این نتیجه رسیده اند که  بین بکارگیری فناوری اطلاعات (اتوماسیون اداری) و متغیر”استفاده بهینه از زمان” و متغیر ” سرعت پاسخگویی به مشتریان” و متغیر افزایش دقت در انجام کارها” رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ولی بین بکارگیری فناوری اطلاعات (اتوماسیون اداری) و متغیر ” کاهش هزینه های سازمان” رابطه ای وجود ندارد. 4- در تحقیقی دیگر با موضوع “بررسی عملکرد سیستم رایانه ای در اداره کل ثبت احوال استان فارس از حیث کارائی” که توسط  اسماعیل دلپسند، با راهنمایی دکتر فرج اله رهنورد و مشاوره آقای حبیب اله طاهر پورکلانتری در سال 80 صورت پذیرفته سوالات تحقیق به صورت ذیل بیان شده است: سوال (1) آیا کاربرد رایانه بر افزایش دقت در فعالیت های سازمان موثر بوده است ؟ سوال (2) آیا کاربرد رایانه بر افزایش سرعت فعالیت موثر بوده است ؟ سوال (3) آیا کاربرد رایانه بر کاهش هزینه ها موثر بوده است ؟ در مورد سوالات (1) و (2) جامعه آماری در سطح معنی دار 95/0 کاربرد رایانه را در افزایش میزان سرعت انجام فعالیت ها و میزان دقت انجام فعالیتها موثر قلمداد نمودند. اما در ارتباط با سوال (3) کاهش هزینه، جامعه آماری در سطح معنی دار 95/0 کاربرد رایانه را در کاهش میزان هزینه ها را چندان موثر قلمداد ننمودند. کاربرد این اصول اغلب از ارتباط متقابل جزئی با ملاحظه عملکردهای انسانی داخل سیستم ناشی می شود. با مزیت های ناشی از افزایش تکنولوژی یا فناوری عوامل چندگانه ای به طور مناسب در طراحی موثر سیستم های اتوماسیون دخالت دارند. اتوماسیون می تواند نحوه تقاضا را برای مشتریان تغییر دهد و تغییرات قابل ملاحظه ای را که قبل از اتوماسیون مشاهده نمی شد ایجاد نماید. در تعامل سیستم های اتوماسیون ـ انسانی مواردی وجود دارد که موجب عدم توازن بین آنها می گردد؛ حجم کار، سیستم هشداردهنده سریع، پرهیز از پیشداوری در تصمیم گیری، بی اعتمادی، اطمینان بالا، رضایت خاطر، کاهش مهارت های یدی. در صورتیکه اتوماسیون با دقت بالا اجرا نشود مشکلات مذکور ازدیاد پیدا    می نمایند. استنتاج : باتوجه به مطالب مطرح شده، چنین استنباط می شود که بکارگیری تکنولوژی نهایی قادر به ارتقاء عملکرد سازمانها نبوده است بلکه در راستای آن می بایستی ساختار سازمان و استراتژی نیز در تعامل کامل با تکنولوژی باشند و متناسب با بالارفتن تکنولوژی ساختار نیز رشد یافته و استراتژیها نیز بر مبنای آن طراحی گردد. بنابراین اولین وظیفه سازمانها در ارتباط با بکارگیری سیستم های مکانیزه این است که کارکنان را به شیوه مطلوب با پدیده های جدید تکنولوژی به وسیله آموزشهای به موقع و موثر مطلع ساخته تا با دانشی که آنان از این طریق کسب خواهند نمود بتوانند در بکارگیری تکنولوژی به منظور افزایش عملکرد موثر و مفید واقع گردند و بتوانند خدماتی با کیفیت بالا و هزینه اندک و با سرعت مناسب و دقت کافی بدون تکرار امور محوله به مشتریان خود ارائه نمایند تا بدینوسیله موجبات رضایت مندی مشتریان را پدید آورند. در این ارتباط نیز تحقیقات مختلفی در داخل و خارج از کشور انجام شده است که یافته ها حاکی از آن است که محققین پروژه های فوق الذکر به نتایج کم و بیش مشابهی دست یافته اند، لذا تحقیق حاضر براساس شواهد و نتایج مأخوذه منطقی به نظر می رسد.

2-50-2 پیشینه تحقیقات خارجی:

تعدادی از محققین نیز تأثیر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی را بر روی رفتار و ساختار سازمانی مورد آزمایش قرار داده اند. کای در سال 2004 در تحقیقی با عنوان «بررسی و طراحی سطوح سیستم اتوماسیون» در دانشگاه کالیفرنیا چنین ابراز می نماید. اخیراً طراحی سیستم اتوماسیون به منظور بهینه سازی کارها و سطوح مختلف اداری در صرفه جویی هزینه ها، نیروی انسانی و زمان، بیشتر و بیشتر می شود. اتوماسیون انجام امور خدماتی را تسهیل می نماید و بهره وری را افزایش می دهد. فرآیند اتوماسیون مستلزم تهیه و دستورالعمل ها و نمودار ترسیم فعالیت های سیستم می باشد. طراحی سیستم اتوماسیون براساس رفتار و عملکرد نظام ایجاد می شود و براساس آن فرآیندهای مختلف ساختاری سیستم صورت می پذیرد. (کای، 2004)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...