1-1-  بیان مساله

با توجه به اینکه شرکت ملی نفت ایران مسئول شناسایی، بهره برداری، استخراج، پالایش و صادرات منابع نفت و گاز ایران می باشد توجه به اثرات الحاق بر شرکت ملی نفت ایران و فعالیتهای آن بسیار حائز اهمیت می باشد. در بخش خدمات نفتی سعی می شود با شناخت کافی از اهداف سازمان جهان تجارت و انطباق قوانین و مقررات داخلی با قوانین و مقررات صنعت نفت مورد ارزیابی قرار گرفته و مزیت های نسبی و رقابتی آن شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد. این امر اهمیت شناخت و آشنایی به سازمان جهانی تجارت و ساختار، قواعد و موافقت نامه های آن را برای ورود به اقتصاد و تجارت بین المللی نشان می دهد. بدیهی است با توجه به اینکه الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت از سال 1375 آغاز و در سال 1384 نیز پذیرفته شده و کشورمان در حال حاضر بعنوان عضو ناظر می باشد که مسیر صعودی خود را علیرغم کارشکنی برخی از کشورها طی نموده است دلایل اجتماعی این موضوع مزیت های است که در اثر این الحاق بوجود خواهد آمد می باشد که دسترسی به بازار جهانی، جذب سرمایه گذاری، توسعه صادرات و اصلاح سیستم حمایتی در اقتصاد کشور و همچنین اجبار دولت به گسترش حیطه عملکرد بخش خصوصی و حذف تدریجی یارانه ها و اصلاح نظام بانکی و ارزی کشور را بصورت کلان در پی خواهد داشت. که از سال 84 تاکنون دولت جهت همسویی با این سازمان جهانی اقدامات خاصی را انجام داده است که ما را در رسیدن به این الحاق و ارتباط با این سازمان جهانی نزدیک تر کرده است هر چند که فعالیتهای گسترده ای بایستی در سایر بخشها بخصوص انطباق قوانین داخلی با آن بعمل آید. این تحقیق در شرکت ملی نفت ایران به جهت اهمیت تاثیر گذاری این شرکت در عرصه اقتصاد ملی انتخاب گردیده که می تواند موثرترین و بزرگترین شرکت کشور در تامین درآمدهای ارزی و ریالی و اتکاء صنعت کشور به آن باشد. زیرا که اثرات مهم و استراتژیک این الحاق بر صنعت نفت و کشور بسیار تاثیرگذار بوده و موجب ارتقاء سطح دانش و تکنولوژی صنعتی کشور و گسترش ارتباطات سیاسی و اقتصادی کشور خواهد شد.

1-2- اهمیت تحقیق

  • اهمیت تحقیق به جهت اینکه موضوع الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت یک موضوع استراتژیک و ملی است باید بطور جدی به آن پرداخته شود و الحاق به این سازمان در بلند مدت امری اجتناب ناپذیر است و کشور ما بزرگترین اقتصاد بیرون مانده از این سازمان جهانی است.
  • اهمیت تحقیق بواسطه تاثیر زیاد بر شرکت ملی نفت ایران است که با توجه به مزیت های نسبی و رقابتی در تولید و فروش نفت ،گاز و فرآوردهای نفتی و اتکا اقتصاد ایران به این سرمایه ملی و تاثیراتی که این الحاق در صنعت نفت کشور دارد بیشترین اثر را در این بخش با افزایش تولید، صادرات و درآمدهای نفتی بر کشور خواهد داشت.
  • اهمیت تحقیق به جهت تاثیر الحاق بر کشورمان از لحاظ اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی و اینکه کسب مزایای این الحاق نیاز به بستر سازی زیادی دارد که در نهایت موجب توسعه سیاسی و تجاری و اصلاح ساختار اقتصادی، رشد صنعت و بهبود تکنولوژی و سایر موارد مرتبط دیگر خواهد شد که حضور ما را در عرصه تجارت جهانی و بین المللی تقویت خواهد کرد.

1-3- پرسشهای تحقیق

  • فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت با توجه به مقررات داخلی شرکت ملی نفت ایران چگونه است؟
  • ساختارها و روابط حاکم بر توافق نامه های سازمان جهانی تجارت تا چه میزان با مقررات ملی و نفت تطابق دارد؟
  • عضویت در سازمان جهانی تجارت چه تاثیری بر توسعه خدمات مرتبط با شرکت ملی نفت ایران دارد؟

1 1-4- جایگاه حقوق تجارت و تقسیمات علم حقوق

1-4-1- تعریف حقوق تجارت

انسان از زمان های قدیم احتیاج به معاملات وتبادل کالاداشته،زیرایک فردبه تنهایی قادربه تهیه مایحتاج خودنیست وهرکس قسمتی ازآنراتهیه می­نماید. ازگذشته های بسیارقدیم که بشراین احتیاج را احساس نموده معاملات به وسیله مبادله انجام می­شده است . رفته رفته درنتیجه ارتقاءسطح زندگی،ترقی ورشد فکری بشر، این احتیاج شدت پیداکرده و پول را واسطه و وسیله معاملات قرارداده­اند واین رسم تابه امروزباقی است. بنابراین تجارت امری جدید نیست واززمان قدیم لازمه حیات بشروجزءلاینفک زندگی انسان بوده است.حقوق تجارت مجموعه قواعدی است که برروابط بازرگانان و اعمال تجاری حکمفرما است. برخلاف حقوق مدنی که روابط افراد جامعه راشامل می‌شود،حقوق تجارت به وضع قواعدی ویژه برای تجار واعمال تجاری می‌پردازد، به همین جهت در مواردی که راه حل صریحی درحقوق تجارت پیش ­بینی نشده باشدبه قواعدحقوق مدنی مراجعه            می‌شود. [1]

1-4-2- پیدایش حقوق تجارت

باتوجه به ماهیت هم زیستی و اجتماعی بودن انسان، احتیاج به معامله وارتباط تجاری ازهمان ابتداضروری بوده است، ازاین رو، طبقات اجتماعی برای این ارتباط رسوم و عاداتی را رعایت می نمودندکه با مرور زمان و به جهت توسعه، این رسوم وعادات عمیق­تروپیچیده­ترگردیدوهم رعایت آن نوعی خصیصه الزام پیدا نموده است. همین رسوم و عادات تجارتی به مرور زمان به صورت قانون گسترش یافت. به همین جهت است که گفته میشود حقوق تجارت عمدتاً حقوق عرفی است. به بیان دیگر حقوق تجارت همان عرف موجود درمعاملات بین تجاربوده است که مدرن شده است. حقوق تجارت موجب تولد تجارت در بین مردم نبودبلکه حقوق تجارت زایده روابط بین تجار است. درگذشته مسائل مربوط به تجارت به صورت قانون مستقل وجود نداشت وکشورهای دنیا ازاین جهت به سه دسته بزرگ تقسیم می­شوند. دسته اول:کشور­هایی که دارای حقوق تجارت مستقل نیستند مانند ایتالیا، انگلستان.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...