پایان نامه ارشد درباره پیشرفت تحصیلی، سلسله مراتبی |
گروه های آموزشی1633/135067/414383/351117/9120100 بررسی آمارهای ارائه شده از طرف مسئولین و نیز مشاهده مستقیم آزمایشگاههای مدارس، نشان میدهد که در چند سال اخیر تلاشهای زیادی جهت تجهیز مدارس از لحاظ مواد شیمیایی، ابزار، تجهیزات و نرم افزارهای ویژه آموزش مجازی و شبیه سازی فعالیتهای عملی صورت گرفته است؛ اما این اقدامات تاثیر اندکی در استفاده اثربخش از آزمایشگاهها و انجام فعالیتهای عملی درمدارس دوره متوسطه داشته است(حسینی،1381). همچنین مطالعات مختلف (بدریان، 1385؛ کیامنش، 1382) نشان میدهند که بسیاری از کشورهای برخوردار که دارای مدارس و آزمایشگاههای بسیار مجهزمیباشند(از جمله آمریکا)، فاقد کیفیت آموزشی مقبول و مؤفقی هستند. همچنین برخی از کشورهای نیمه برخوردار و یا حتی کم برخوردار که از حیث برخورداری از امکانات و وسایل آزمایشگاهی در حد مطلوبی نیستند، کارنامه درخشانی در آموزش علوم و مهارتهای پایه دارند. این وضعیت در کشورایران و نیز مدارس مناطق مختلف قابل مشاهده است. برگزاری مسابقات دانشآموزی انجام فعالیتهای آزمایشگاهی که هر ساله به صورت منطقهای و کشوری برگزار میشود، نشان داده است که اغلب مدارس موفق در زمره مدارس کم برخوردار و نیمه برخوردار هستند. این امر نشان میدهد که شاخصهای موفقیت در میزان پیشرفت تحصیلی و نیز مسابقات آزمایشگاهی برخی از مدارس کم برخوردار و حتی غیر برخوردار از امکانات فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی، در مقایسه با مدارس مشابه اما برخوردار، چشمگیرتر بوده است. بررسیهای اولیه نشان داده است که میزان توجه ویژه معلم، مدیر و کادر اداری این مدارس موفق، دلیل اصلی انگیزش وموفقیت دانشآموزان بوده و کمبود امکانات نتوانسته است مانع اجرای فعالیتهای آزمایشگاهی شود. مدیران مدارس به عنوان برنامهریزان و سیاستگذاران اصلی فعالیتهای آموزشگاهی نقش پررنگتری در این امر داشته و اهتمام ویژه آنان به استفاده بهینه از امکانات آزمایشگاهی و آموزش اثربخش علوم پایه نقشی تعیین کننده دارد. توجه ویژه مدارس برخوردار به آمادهسازی دانشآموزان جهت قبولی در آزمونهای ورودی دانشگاهها سبب گشته است تا در این نوع مدارس به جای پرداختن به آموزش عمیقتر و مفهومیتر علوم، آموزش کلیشهای و کنکور محور ملاک قرار گرفته و بخش اعظم زمان کلاسهای درسی صرف ارائه مطالب بیشتر و نکات کنکوری گردد تا بدینوسیله شانس قبولی دانشآموزان در دانشگاهها افزایش یابد. این در حالی است که رویکرد آزمونهای ورودی دانشگاهها در سالهای اخیر به سنجش مفاهیم و مهارت ها معطوف شده و دانشآموزانی که مطالب را عمیقتر و مفهومیتر فرا گرفتهاند (از طریق انجام فعالیتهای آزمایشگاهی)، شانس قبولی بیشتری دارند. بررسی مطالعات انجام شده در زمینه دستیابی به حیطههای بالاتر سطوح شناختی و مهارتی در انجام فعالیتهای آزمایشگاهی، نشان داده است که این مهارتها را میتوان به پنج سطح مختلف طبقهبندی کرد. این طبقهبندی به صورت زنجیرهای و سلسله مراتبی ازساده به مشکل تنظیم میشوند طبقات بالاترضمن اینکه ویژگیهای خاص خود را دارند، ویژگیهای
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 05:17:00 ب.ظ ]
|