تحصیل و تدارک هرگونه شناخت ابطال  اثبات پذیر ، دانش انتقادی و معرفت متن محور : اعم از تبیینی ؛ انتقادی و تاویلی در باب پدیدارها، هنجارها ، اعتبارات و متن های حقوق بین الملل ، مستلزم تبعیت از  الگوهای روش شناسانه  علت کاو ، دلیل کاو و معناکاو  است . فقره دوم : فرضیه های فرعی : الف –  تحصیل شناخت ابطال – اثبات پذیر ؛ در باب پدیدارهای حقوق بین الملل ؛ مستلزم کاربست رویکردهای روش شناسانه علت کاو است . ب –  تدارک چارچوب های عقلانیت محور ؛ در باب کنش های جمعی ، اعتبارات و هنجارهای حقوق بین الملل ؛ مقتضی کاربست گفتمان های روش شناسانه دلیل کاو است . پ – خوانش و تاویل متن های متکثر حقوق بین الملل ؛ مستلزم توسل به الگوهای روش شناسانه معناکاو است جستار دوم : مبانی روشی و ادبیات تحقیق مبحث نخست : نوآوری در تحقیق مطالعه اجمالی منابع و مصادر بومی حقوق بین الملل عمومی موید آن است که حقوقدانان ایرانی به دلایل و علل بعضا شناخته و ناشناخته ای در حصار تنگ روش شناسی های کلاسیک اثبات گرایی خام بیکنی، اثبات گرایی منطقی حلقه وین و قیاسی – نومولوژیکال پوپری[30] قلم زده اند ؛ البته این موضوع در باب پایان نامه های دانشجویی به مراتب مشهودتر و پررنگ تر جلوه می نماید ؛ بنابراین، تلاش شده است افق های ذهن به سوی سه الگوی اصلی روش شناسی علت کاو ، دلیل کاو و معناکاو با فروعات و شعبه های متکثر و متنوعی از قبیل روش شناسی های میان رشته ای ،  انتقادی ، سیستمی ، حقوق و اقتصاد ، فرایند حقوقی و روش شناسی های تفسیری ، تحلیل گفتمان ، و دلیل کاو با پشتوانه عقلانیت ارتباطی و ابزاری گشوده شود . در این راستا با طرح و تدارک نکات بکر و بدیع و در چارچوب اصل هم ترازی گفتمان و نظریه و رویکرد و دکترین حقوقی ، زمینه توسعه و بالندگی و یا حداقل شناخت بهینه و جامع قواعد ، نظام و دانش حقوق بین الملل بر پایه دکترین حقوقی ایرانی فراهم گردد. نکته بدیع دیگر تحلیل مبانی فلسفه علم حقوق بین الملل عمومی در حوزه مسائل روش شناسی و به ویژه طرح گفتمان های نوظهور و نوپدید در حیطه مسائل رویکردی در کنار مسائل نظری حقوق بین الملل است که با تکیه بر اصل کثرت گرایی روش شناختی حقوق بین الملل کنونی را از تنگنای عقل گرایی خام روش شناختی و اثبات گرایی تنقیح نشده معمول و مرسوم و مسلط بر اذهان و اندیشه ها به طور نسبی رها می سازد و ساخت و ساحتی تازه و تاثیرگذار از مباحث و مقولات روش شناختی ارائه و عرضه می نماید . البته نوآوری این تحقیق محدود به جهات گفته شده نیست ؛ چرا که فقر ادبیات حقوق بین الملل در حوزه مسائل روش شناختی به حدی چشم گیر و مشهود عام و خاص است که تحول اساسی در این عرصه ضروری است [31]و این تحقیق عهده دار فتح بابی در این زمینه و بعد مغفول مانده است که به ندرت در میان پایان نامه ها و رساله های تکمیلی نمونه و نظیری برای آن می توان یافت . مبحث دوم : اهداف مشخص تحقیق افزون بر بررسی و مطالعه پویش تاریخی و تحولات جامعه شناختی مقوله روش شناسی علوم اجتماعی و طرح و تبیین مبادی و مبانی معرفت شناختی آن ؛ بررسی مفهوم و مبانی روش شناختی حقوق بین الملل عمومی که شامل فقره نخست : با ارائه دیدگاهی نوظهور و کثرت گرایانه در فرایند تحلیل مفهوم ، مبانی ، قلمرو و دامنه کاربست روش شناسی های علت کاو حقوق بین الملل ؛  و ارائه نمونه ها و مصادیق تاریخی آن به ویژه روش شناسی های اثباتی ، فرایند حقوقی بین المللی ، حقوق و اقتصاد ، رویکرد فمینیسم ، حقوق و روابط بین الملل ؛ به انسجام روش شناختی این ساحت و تنویر ذهن حقوقدانان کمک شایان توجهی خواهد نمود . فقره دوم : با ارائه و عرضه تحلیلی ازچارچوب مفهومی ، مبانی ، قلمرو و دامنه کاربست روش شناسی های دلیل کاو حقوق بین الملل  ؛ با پشتوانه عقلانیت ارتباطی و با الهام از یافته های مکتب فرانکفورت و به ویژه تحلیل های بدیع و منتقدانه یورگن هابرماس و ماکس وبر در مقوله روش شناسی علوم اجتماعی و حقوق بین الملل انتقادی ؛  بعدی انتقادی و عقلانیت محور به ساحت روش شناسی حقوق بین الملل می بخشد . فقره سوم :  با رویکردی تحلیلی در بنیادهای مفهومی ، مبانی ، قلمرو و دامنه کاربست روش شناسی های معناکاو حقوق بین الملل  ؛ مخصوصا روش شناسی های تحلیل گفتمان[32] ، هرمنوتیک[33] و بینامتنیت حقوقی ، جلوه ای از متن محوری حقوق بین الملل را تدارک دیده و به توسعه این علم بالنده در قلمرو تاویل و تفسیر کمک شایان توجهی می نماید .[34] فقره چهارم :  باتحلیلی بهینه و انتقادی پویش های تاریخی و معرفتی  دانش روش شناسی – به مثابه معرفتی درجه – تراز دوم  – با تکیه بر تحولات و یافته های فلسفه علم حقوق بین الملل که فراتر از بررسی جهات و جوانب دستوری حقوق به ساحت های معرفتی حقوق بین الملل نیزنظر دارد [35] پیوندی تئوریک بین حقوق بین الملل و فلسفه علم حقوق برقرار می سازد و الگوهای تبیین ؛ بررسی تکوین و آزمون نظریه های حقوقی – اعم از نظریه های اثباتی ،هنجاری ،انتقادی ، طبیعی، فمینیستی و واقع گرایی حقوقی[36] ؛ معرفت شناسی ، هستی شناسی و روش شناسی علم حقوق را از حیث تعاملی که با مقوله روش و روش شناسی حقوق بین الملل در لایه ها و سطوح سه گانه آن دارد ، برای مخاطبان عرضه و ارائه می نماید . مبحث سوم : اهداف کاربردی این پایان نامه در شمار تحقیقات بنیادی – نظری و توسعه ای با هدف تولید ایده – گفتمان و بومی سازی پویش های تاریخی – منطقی دانش روش شناسی حقوق بین الملل است که تاثیر دیرپا و موثر آن منوط به عرضه در مقیاس گسترده و خارج شدن از قالب پایان نامه و تبدیل شدن به منبعی تاثیر گذار در مطالعات بومی ونوین حقوق بین الملل است . بدیهی است اندیشوران حقوق بین الملل بومی اگر خواهان خروج از سلطه دیرینه روش شناسی های خام اثبات گرایی و عقل گرایی افراطی کلاسیک[37] هستند که مجالی برای گسترش علوم با رویکرد بهینه و ثمربخش تجربی و استقرایی از نوع ابطال گرا در تمدن اسلامی باقی نگذاشت، [38] ضرورتا بایستی با تجهیز ذهن و اندیشه خود به روش شناسی های نوظهور و به ویژه روش شناسی های هرمنوتیک ، بینامتنی حقوقی ، تحلیل گفتمان انتقادی و کنش ارتباطی در مقام شناخت بهینه متن های متین حقوقی ؛ و اعتبارات و نرم های حقوقی شرایط و زمینه های تکوین نظریه ای بومی بر مدار جهان بینی ، هستی شناسی و معرفت شناسی اسلامی و آزمون آن بر مدار تجربه – منطق –  حقوق بین الملل ابطال گرا – اجماع جامعه علمی – حقوق بین الملل پارادایم محور – حقوق بین الملل هنجاری – گراند نورم – و سایر گونه های آزمون نظریه حقوقی بین المللی فراهم نمایند[39] که پیش شرط اولیه چنین مهمی اشراف به مبانی و سازه های نوین روش شناسی می باشد. این پژوهش با ارائه و معرفی و نقد بهینه نسل های اول ، دوم و سوم روش شناسی[40] حقوقی خلا موجود در حوزه مطالعات بومی را تا حدی شناسایی نموده و می تواند در دانشکده های تکمیلی به مثابه منبع درس سمینار و روش شناسی و نقد و بررسی مکاتب فاسفی حقوق بین الملل و بعضا درتحقیقات مربوط به دانشجویان و دانش آموختگان علوم اجتماعی – مبانی ، نظریه و روش شناسی – معرفی گردد. مبحث چهارم :  تعریف دانشواژه ها  و اصطلاحات تخصصی روش شناسی ؛ در عالی ترین سطح تناظر با علوم اجتماعی ، دانشی آلی و درجه – تراز دوم است که شیوه تحصیل شناخت ، فهم و تولید عقلانیت در باب پدیدارها، رمزگشایی از متن هاو ارائه دلیل برای نرم ها و اعتبارات جمعی را عرضه ، تحلیل و تفسیر می نماید. [41]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...