پایان نامه ارشد : رسانه، تبلیغات |
دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت دانلود رایگان متن کامل یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته حقوق دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی فصل چهارم تبلیغات خصمانه در عرصه دیپلماسی عصر نو مغایر با موازین حقوق بین الملل اگر بخواهیم دو فصل قبل را مرور کنیم باید گفت: امروزه اقتضاء منافع کشورها ایجاب می کند که نه مانند گذشته برای غلبه بر یکدیگر وارد جنگهای سنگین و پرهزینه مالی و جانی شوند. در حوزه سیاست خارجی خود بر اهمیت دیپلماسی عمومی و مجازی افزوده اند و این حوزه به عنوان عرصه ای جدید و با اهمیت به سرعت به ایفای نقش پرداخت. دیپلماسی نیازمند ابزاری بود تا بتواند قدرت خود را بر دیگران استیلاء بخشد. بهره برداری از فضای مجازی عرصه بین المللی، قدرت نرم کشورهای مدعی را به همراه داشت. بنابراین باید گفت: تکنولوژی و توسعه ابزار ارتباطات، با وجود مزایا و منافع آن، دغدغه های متعددی را برای کشورها ایجاد کرده که ضرورت نگاه حقوقی و اعمال محدودیت در چگونگی استفاده از این فضا را لازم ساخته است . اگر در گذشته ای نه چندان دور، دولتها تنها استفاده از سلاح و نیروی نظامی علیه خود را تجاوز تلقی می کردند، امروز سخن از جنگ سایبری است. یکی از انواع جنگ سایبری که به شدت منافع دولتها را متأثر ساخته و اعتراضات گسترده ای را به دنبال می آورد، تبلیغات خصمانه است. در این قسمت به طور خاص محدودیت های حقوقی اقدامات رسانه ها علیه منافع دیگر کشورها مورد بررسی قرار می گیرد که از آن به عنوان تبلیغات خصمانه یاد می شود. 1- جایگاه تبلیغات خصمانه در حقوق بین الملل ” اینجا محل سکونت شیرهاست” این عبارتی است که سرزمین های ناشناخته را نشان می داد و متضمن این معنا بود که در چنین مکانهایی ممکن است خطرات ناشناخته ای وجود داشته باشد.[98] اگر فضای سایبر جایگاهی در نقشه های جغرافیایی قرون وسطی داشت، حتماً آن را با همین عبارت نشان دار می کردند. جوامع به طور فزاینده ای به رسانه ها، اینترنت و فضای مجازی وابسته شده اند. با وجود این هرچه پیش می رویم علی رغم مزایای بی اندازه تکنولوژی، خطراتی نیز دولت ها را تهدید می نماید، به طوری که حتی پیشرفته ترین کشورها در مقابل حملات سایبری آسیب پذیر می باشند.[99] این مسأله درسالهای اخیر اهمیت بیشتری یافته و در آینده نیز بر اهمیت آن افزوده می شود. کارشناسان بر این عقیده هستند که در آینده هم از نظر شدت و هم گستره افزایش خواهند داشت، چرا که شیوه ها و ابزار حملات سایبری بیش از پیش در دسترس قرار گرفته و توانایی تکنیکی استفاده کنندگان همچنان در حال افزایش است. تخصص و تکنولوژیهای سایبر نسبتاً آسان و ارزان بوده و این امکان را فراهم می سازد که دولتهای ضعیف تر و حتی عوامل غیردولتی بتوانند آسیبهای جدی به قدرت های دیگر وارد نمایند. تبلیغات خصمانه از تاریخ باستان تا امروز وجود داشته و جزء لاینفک سیاست امپراطور یها و قدر تهای بزرگ بوده است. [100] این اقدامات را در صدر اسلام نیز شاهد بوده ایم؛ به طوری که می توان به مواردی چون تبلیغات شفاهی معاویه علیه امام علی علیه السلام و تبلیغات یزید علیه امام حسین(ع) اشاره نمود که گویای جنگ رسانه ای در صدر اسلام تلقی می شوند. حدود 160 سال قبل با منتشر شدن کاغذ اخبار به مدیریت میرزای شیرازی، ایران وارد جهان رسانه ای شد و این در حالی است که در غرب این تاریخ به (400) سال پیش برمی گردد. آنچه که امروز کیفیت و کمیت مساله را عوض کرده، توسعه زیرساختهای رسانه ای و تکنولوژی در یک قرن اخیر است. به ویژه از جنگ جهانی دوم به بعد، جنگ رسانه ای به یک ابزار علمی و استراتژیک تبدیل شده که از ارکان اصلی قدرت نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهد. 1-1- مفهوم تبلیغات خصمانه و عناصر آن جهت کسب شناخت درباره یک موضوع، گام اول ارائه تعریف جامع و مانعی از آن است از اینرو در این مقوله، شناخت مفهوم دقیق تبلیغات خصمانه مستلزم آن است که در ابتدا تعریف مختصری از این اصطلاح ارائه دهیم . از تبلیغات خصمانه در ادبیات رسانه ای تحت عنوان جنگ رسانه ای یاد می شود، از اینرو شایسته است ابتدا تعریفی از واژگان رسانه و جنگ ارائه دهیم، تا محدوده بحث را کاملا مشخص نماییم. 2-1 – تعریف رسانه برخی در تعریف رسانه گفته اند، منظور از رسانه های جمعی یا عمومی ، مجموعه ابزاری است که مورد توجه تعداد کثیری می باشد و از تمدن های جدید بوجود آمده است.[101] با توجه به ضعف تعریف ذکر شده لازم است به تعریفی دیگر توسل جست. رسانه هر وسیله ای است که انتقال دهنده فرهنگها و افکار افراد باشد، وسیله ای است برای نقل و انتقال اطلاعات، ایده ها و افکار افراد یا جامعه. اگر این تعریف موسع را بپذیریم، خود زبان نیز نوعی رسانه است بنابراین، رسانه، در مفهوم ارتباطی آن، هر عاملی است که می تواند پیامی را به مخاطب انتقال دهد. بزرگان دیگری نیز گفته اند، وسایل ارتباط جمعی به وسایلی گفته می شود که مخاطبان آن وسیع، فراوان و نا متجانس اند. این اجتماعات وسیع و نامتجانس می توانند توسط این وسایل دیگر با هم نزدیک گردیده و به تبادل آرا و تفاهم بپردازند. محققان با توجه به نقش ارتباطی رسانه، برای آن تعاریفی ارائه کرده اند، به نظر آنان رسانه ها مهمترین وسایل ارتباطی در جوامع بشری به شمار می آیند و سبب جهانی شدن و اهمیت فوق العاده آن همین بعد ارتباطی است. در فرهنگ الفبایی قیاسی زبان فارسی رسانه ها به عنوان مجموع ابزارها و روش ها برای برقراری ارتباط آنچه که ما از عنوان رسانه مورد نظر داریم، انواع وسایل ارتباط جمعی است که می تواند ملتی را به ملت دیگر ارتباط دهد، ابزاری مانند رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت که پیامها و ایده های فرستاده شده از یک کشور را در سطح گسترده به ساکنان کشور دیگر منتقل نمایند؛ ابزاری که بتوان آنها را تجهیزات یک کشور در جنگ رسانه ای علیه دیگر دولتها قلمداد نمود.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 10:55:00 ب.ظ ]
|