برخی معتقد برآنند که در این سیستم خطر بی­تابعیت شدن یا تابعیت مضاعف کاهش میابد، اما به طور مطلق از بین نمی­رود زیرا اگر در کشور شوهر، اصل آزادی زن در تابعیت برقرار باشد و زن خارجی به تابعیت آن کشور در نیاید و در کشور زن از سیستم وحدت تابعیت خانواده پیروی گردد، از زن سلب تابعیت می شود و زن آپاترید خواهد شد. هم چنین اگر در کشور زن اصل آزادی در تابعیت برقرار شود و زن  تابعیت خود را از دست ندهد و در کشور شوهر هم تبعه کشور شناخته شود زن دارای تابعیت مضاعف می­گردد.(کار ، 1378، ص178) 1-4-2 بررسی مبانی تعیین تابعیت طفل       برای تعیین تابعیت کودک معیارهای مختلفی وجود دارد و دولتها بر حسب دیدگاه­های بنیادین حقوقی و یا مصالح سیاسی و اجتماعی خود، یک یا چند معیار را مبنای تابعیت طفل در نظام حقوقی و قانونی خود قرار می­ دهند.      قانوگذار قانون مدنی ایران، خون و نسب را اصلی ترین معیار تابعیت طفل قرارداده است و در مقام بیان و شمارش اتباع ایران می گوید: «کسانی که پدر آنها ایرانی است اعم از اینکه در ایران یا خارج  متولد شده باشد تبعه ایران محسوب می شوند.» (ارفع نیا ، 1378، ص80-81) یکی از حقوق مسلّم هر انسان، این است که حق تابعیت دارد و می ­تواند به میل خود تبعیت یک مملکت و جامعه­ای را بپذیرد و از مقررات خاص آن مملکت و جامعه اطاعت کند و از مزایای زندگی اجتماعی آن نیز همانند دیگران برخوردار گردد. (عبادی، پیشین، 96) در اینجا سخن ما حقوق اختصاصی کودکان نیست بلکه می­خواهیم بگوییم همان حقوقی که بزرگترها دارند کودکان هم دارند یعنی کودکان هم باید همچون افراد بالغ  از حقوق فردی و اجتماعی و خانوادگی برخوردار باشند. لزوم داشتن تابعیت، یک اصل حقوقی مسلّم و قابل قبول در تمام سیستم های حقوقی دنیا است بنابراین به محض تولد کودک تابعیت کشور معینی به وی تحمیل می شود. از این جهت کلمه تحمیل به کار می رود که نوزادی که بدنیا می­آید در واقع اختیاری برای انتخاب کشور بخصوص نداشته بلکه این رابطه تابعیت بر اثر ضوابط خاص و قوانین مخصوصی برقرار می گردد. (عبادی، پیشین، 57) پس طفل باید از کلیه مزایای که تبعیت از یک جامعه دربردارد برخوردار شود بنا بر اصل سه اعلامیه حقوق کودک « هرکودکی از بدو تولّد، دارای تابعیت خواهد بود» طفل نیز نسبت به جامعه خویش، دینی پیدا می­ کند که بعدها موظف است آنها را ادا نماید. طفل پس از آنکه به مراحل رشد رسید و قدرتی یافت که بتواند مستقلاً سرنوشت و برنامه زندگی خود بیندیشد و تصمیم بگیرد، غالباً همان تابعیت خانوادگی خود را امضا می­ کند و کمتر به فکر انتخاب یک تابعیت جدید  می افتد، لکن بهتر است این امضا نیز با درایت و مطالعه صورت گیرد مخصوصاً در زمینه دین که به طور کلی باید خود را از قید هر تقلید کورکورانه رها و آزاد گرداند همانطور که ملاحظه می شود تابعیت از لحاظ دینی نیز صدق می کند و طفل تابع دین خانواده خود محسوب می شود. پس مراد از تابعیت بستگی داشتن به یک مملکت و توطن در یک مرز و پیوست به مبانی و اصول و سنن اخلاقی و دینی و اجتماعی و خانوادگی است. کودک یک انسان نورسته است و همچون شاخه­ای که از کنار یک درخت جوانه زده است، تابع اصل و منشأ خویش است، مگر اینکه پس از رشد و بلوغ و کمال، برای خود وضع دیگری را انتخاب کند همین مسأله مورد نظر پیامبر عالی قدر اسلام نیز بوده و از طرف آن بزرگوار بدان إتکا شده، مانند آنکه فرمود: «ازدواج کنید که در روز قیامت من به کثرت جمعیت شما به امتهای دیگر سرافرازی میکنم، حتی جنینی که سقط شده است، در بهشت می ایستد و به او گفته می شود : داخل شو، می­گوید داخل نمی­شوم تا پدر و مادرم داخل شوند» امام صادق علیه السلام نیز فرمود:«فرزند مسلمان در پیشگاه خداوند بعنوان شفاعت کننده شناخته می شوند شفاعتشان مورد پذیرش است و به مسلمانی پذیرفته شده اند» و در جای دیگر می فرماید: «فرزند همین که به سن 12 سالگی برسد کارهای نیک آنها برای ایشان نوشته می شود» در این سخنان به طور ضمنی مسأله تابعیت کودکان، امضاء شده است و عملاً همه کودکان مسلمان از نظر احکام دینی، تابع پدر و مادر می­شوند کسی که هنگام انعقاد نطفه­اش پدر یا مادرش، مسلمان باشد، مسلمان محسوب می­گردد تابعیت انسان از یک جلسه و مرز و بوم، سرانجام به صورت عشق و علاقه به وطن و هم وطن تجلی می­ کند و این عشق و علاقه هرگاه در حدود صحیح و انسانی خود مورد توجه قرار گیرد از عواطف بسیار عالی و ارزشمند است همان گونه که وارد شده است «دوستی وطن از ایمان است».(عاملی، پیشین، ص118) فـصـل دوم          بـررسـی تـابـعیـت زن وکـودک در  نـظـام حـقـوقـی ایـران 2-1 بررسی تابعیت زن و کودک 2-1 -1 تابعیت زن در حقوق ایران تابعیت زن در حقوق ایران در راستای اقدام به حقوق زنان و به آزادی‌‌های فردی آنان می‌باشد. جنبش‌های طرفدار اصلاح طلبی زنان که از دهه 6 قرن بیستم میلادی مدافع حفظ حقوق بانوان بوده‌اند به ممنوعیت تحمیل تابعیت زوج به زوجه تأکید داشته‌اند و به نوعی مساوات طلبی و دفاع از حقوق زنان موجب طرفداری از نظریه تفکیک تابعیت شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...