1. به یکی از خروجی­های اصلی واحد مربوطه یا مجموعه سازمان توجه شود.
  2. میزان رضایت­مندی مشتریان یا مصرف کنندگان خروجی مورد نظر بررسی شود.
  3. دلایل نارضایتی مصرف کنندگان از خروجی مورد نظر و نوع مشکلات موجود در روابط موجود میان شش مؤلفه سازمان بررسی شود.

شکل ۲-۶-مدل شش خانه ای ویزبورد، (ویزبورد[40]، 1976) 2-3) استراتژی‌ها تغییر و تحول سازمانی هرگونه تغییر و تحولی در سازمان به منظور تأمین سلامت سازمانی و افزودن برکارآئی و اثربخشی سازمان صورت می‌پذیرد . متغیرهای اثربخشی چهار دسته‌اند فلذا استراتژی‌ها تحول نیز به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند که در رابطه با آن‌ها بایستی به دو نکته قبل از اعمال استراتژی­ها توجه نماییم. نکته اول : هر یک از متغیرها رابطه متقابلی با یکدیگر داشته و در تعامل باهم می­باشد لذا اعمال تغییر در هر یک از آن‌ها دگرگونی در سایر متغیرها را در پی دارد . بدین منظور قبل از اجرای هر استراتژی تغییری مثلاً استراتژی تغییرساختار سازمانی اثراتی که این تغییر بر سایر متغیرها خواهد داشت را دقیقاً ارزیابی نماید مثلاً اثر تغییر ساختار بر ترکیب نیروی انسانی. نکته دوم : هرگونه تغییر و تحولی در متغیرهای چهارگانه سازمانی توسط نیروی انسانی انجام می‌پذیرد ، چرا که سه متغیر ساختار ، تکنولوژی و وظایف جزو جنبه‌های فیزیکی سازمان بوده و خود قادر به اعمال تغییر نیستند و تنها نیروی انسانی است که می‌تواند با بهره گرفتن از توان جسمانی و توان ذهنی خود تغییرات مورد نیاز را اعمال کند و این تغییرات اعمال نمی‌شود تا زمانی که نیروی انسانی متحول نشود. بدین خاطر است که می‌گویند : پیش‌شرط هر تحولی داشتن نیروی متحول است. 2-3-1)استراتژی تغییر تکنولوژی به لحاظ تنوع‌پذیری و رشد روزافزون تکنولوژی در جوامع امروزی پیش‌بینی تغییر و تحولات در زمینه گسترش بهره‌برداری از آن در آینده مشکل است اما امروزه شاهد هستیم که بسیاری از سازمان‌ها سعی دارند با بهره گرفتن از تکنولوژیهای نوین ، سیستم ها و روش‌های کاری خود را بهبود بخشند به عبارتی لزوم تغییر در تکنولوژی از آنجا نشأت می‌گیرد که هر سازمانی برای نیل به اهدافش نیاز به ابزار ، وسایل و ماشین‌آلاتی می­باشد که از یک سو این ماشین‌آلات بعد از یک برهه زمانی بازدهی و کارآئی خود را از دست می­ دهند و از سوی دیگر با نوآوریهائی که صورت می‌گیرد دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیچیده‌تری به بازار عرضه می­گردد و در این میان سازمان‌ها به منظور به‌روز و به هنگام نگه‌داشتن خودشان از این تکنولوژیها بهره می‌برند که تا شاید کارآئی و اثربخشی خودشان را بهبود بخشند. 2-3-2)استراتژی تغییر ساختار یکی از عوامل بسیار موثر در کارآئی یا عدم کارآئی یک سازمان ساختار آن سازمان می­باشد که متشکل از تشکیلات و روش‌ها است . فلذا برای بهبود کارآئی و اثربخشی سازمان زمانی که مشکل در ساختار آن باشد می‌توان از این استراتژی بهره برد از آنجایی که ساختار سازمانی متأثر از عواملی همچون ارتباطات، اندازه سازمان ، پیچیدگی سازمان ، حیطه نظارت ، تمرکز و عدم تمرکز می­باشد . لذا اعمال تغییر در آن لزوم هر یک از عوامل فوق را در پی خواهد داشت. 2-3-3)استراتژی تغییر وظایف گاهاً مشاهده می‌شود که علت عدم آگاهی یک سازمان در ترکیب مشاغل و نحوه طراحی آن نهفته است فلذا با بهره گرفتن از این استراتژی ها می­توانیم به طراحی مجدد  تجزیه و تحلیل مجدد مشاغل  واسطه روشهائی همچون مشاغل و ارزیابی‌های دوره‌ای مشاغل سازمان وظایف و کارکردها را در راستای بهبود کارآئی و انطباق مناسب بین مشاغل و با شاغلین و سازمان تغییراتی را اعمال نماییم. 2-3-4)استراتژی تغییر نیروی انسانی نیروی انسانی به عنوان استراتژیک ترین و حساس‌ترین منبع سازمان پیش از سایر عوامل در بالا یا پایین بودن کارآئی و اثربخشی سازمان دخیل می­باشد .فلذا هرگاه نیاز به تغییر در افراد باشد ، ابتدا بایستی سطح این نیاز را تعیین نمود ، سپس تغییرات مورد نظر در آن سطح را اعمال کرد . این سطوح عبارت‌اند از: الف)تغییر در دانش : در این سطح از افراد می‌خواهیم که مقالات ، جزوات و یا کتابهائی را مطالعه کرده و دوره‌های تخصصی را در مراکز آموزشی بگذرانند. ب)تغییر در نگرش : بدین منظور از افراد می‌خواهیم با مشارکت در گروه‌ها به اصلاح نگرش‌های خود پرداخته و به نوعی بر میزان بینش و بصیرت خود در عمل بیفزایند. ج)تغییر رفتاری فردی : در این سطح رفتار افراد از جنبه‌های تفاوت‌های فردی ، شخصیت ، ادراک ، انگیزش ، انتظار و… تحلیل‌شده سپس با بهره گرفتن از نظریه‌های کاربردی روانشناسی و سایر علوم رفتاری تغییر مورد نظر در رفتار فردی صورت می‌پذیرد. د)تغییر رفتار گروهی و سازمانی : هرگاه نیاز به تغییر رفتار افراد در داخل گروه‌ها و اجتماعات مختلف مورد نظر باشد با بهره گرفتن از فنون روانشناسی ، جامعه‌شناسی و سایر علوم اجتماعی از طریق افزودن بر تعاون، همنوائی و انسجام گروهی از یک سو و کاستن از تنش ، تعارض و اختلافات گروهی ، از سوی دیگر رفتار افراد را متأثر از رفتار گروه یا سازمانی که عضویت آن را دارد تغییر می­دهیم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...