پایان نامه ارشد درمورد نقاط مرجع استراتژیک، اتحادهای استراتژیک |
- * استراتژی های برابر و نابرابر. مطابق این طبقه بندی بین روشهای برابر و نابرابر تمایز وجود دارد. روشهای برابر شامل شرکتهایی میشوند که درجهای از مالکیت سازمانهای بازار مربوط را دراختیار میگیرند، شامل شرکتهای فرعی با مالکیت کامل و سرمایه گذاری مشترک. روشهای نابرابر مالکیت را شامل نمی شود بلکه صادرات و برخی اشکال ترتیبات قراردای مانند تولید تحت لیسانس یا فرنچایزینگ را در بر میگیرد. (کماکم، 2010)
- * استراتژیهای صادراتی، استراتژیهای قراردادی، استراتژیهای سرمایهگذاری مستقیم
- * استراتژیهای سلسلهمراتبی و استراتژ های مشارکتی
- * دستهبندی استراتژیها بر اساس نقاط مرجع استراتژیک(کانونتوجه و کنترل):
– استراتژیهای ورود با توجه به نقطه مرجع کانون توجه، به استراتژی های تولید در بازار داخل(استراتژی های صادراتی) و استراتژی های تولید در بازار خارج(استراتژی های غیر صادراتی) تقسیم می شوند. استراتژیهای صادراتی خود به دو دسته استراتژیهای صادراتی مستقیم و غیرمستقیم تقسیم میشوند. صادرات مستقیم به چند روش انجام میپذیرد: انتخاب نمایندگان صادراتی، نمایندگان فروش سیار، نمایندگان فروش خارجی، بخش صادرات در داخل، پست سفارشی. شیوه های صادرات غیرمستقیم عبارتند از: استفاده از شرکتهای تجاری، استفاده از شرکتهای مدیریت صادرات، همکاری در صادرات و توزیع، دلالان و نمایندگان صادرات، سازمانهای تعاونیصادرات (اعرابی، دهقان.1390)، عرضه محصولات از طریق کانالهای توزیع شرکتهای دیگر. (کیگان،1380،ص237) استراتژیهای غیرصادراتی به سه دسته تقسیم میشود: الف) اتحادهای استراتژیک: اعطای امتیاز، فرنچایزینگ، تولید قراردادی و سرمایهگذاری مشترک ب) مالکیت کامل یک شرکت تولیدی در خارج یا سرمایهگذاری مستقیم: خریداری یک شرکت کامل و ساخت یا ایجاد شرکت جدید ج)مونتاژ – استراتژیهای ورود بر اساس نقطه مرجع استراتژیک کنترل به دو دسته استراتژیهای کنترل انعطافپذیر و کنترل کامل تقسیم میشود. صادرات غیرمستقیم و اتحادهای استراتژیک جزء استراتژیهای کنترل انعطافپذیر و صادرات مستقیم و سرمایهگذاری مستقیم جزء استراتژیهای کنترل کامل دستهبندی میشوند.
- * بدون دسته بندی(اعرابی، دهقان.1390)
در این پژوهش از بین روش های ورود، استراتژی های صادراتی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
2.2.5.بازاریابی صادراتی
زمانی که یک شرکت سهم بازار خود را از طریق حفظ محصول در کشور خود به همراه اقدام در بازار بین المللی افزایش دهد، بازاریابی صادراتی رخ میدهد. استراتژیهای بازاریابی برای برآوردن تقاضاهای متفاوت باید تغییر کنند، البته از طریق بازارهای جدید با استفاده بازارایابی غیرمستقیم برای ورود به بازارهای جدید. بازاریابی صادراتی، اصطلاحی است که به فرایندی اشاره می کند که در آن یک شرکت روش هایی را برای افزایش فروش خودخارج از منطقه محلی ایجاد می کنند اما فرایند فروش در کشور اصلی را نیز ادامه می دهند. شرکت کاملا از آژانسهای دولت برای این فرایند کمک میطلبد. مهمترین عامل این خواهد بود که ابزار مشارکت در بازار بیرونی فراهم شود. در واقع بارزاریابی صادراتی فرایندی برنامه ریزی، اجرا و توزیع کالاها و خدمات است که شامل فعالیت های متنوعی مانند برندسازی، بسته بندی و تبلیغات و … به خارج از مرزهای داخلی می شود (یاداو,[31]2001).
2.2.5.1 آمیخته بازاریابی صادرات:
بازاریابی صادراتی به عنوان یکی از ابعاد اصلی بازاریابی بینالملل و شیوه ورود به بازارهای جهانی مورد توجه قرارمیگیرد. بازاریابیصادراتی، بازاریابی یکپارچهای از کالاها و خدمات میباشد که رهسپار به سوی مشتریان در بازارهای بینالملل است. بازاریابیصادراتی، درک محیط بازار هدف، استفاده از تحقیقات بازاریابی و شناسایی تواناییهای بالقوه بازار، تصمیمات راجع به طرح محصول، قیمت گذاری، توزیع و کانالهای آن، تبلیغات و ارتباطات، آمیخته بازاریابی را ایجاب می کند(کیگن[32]، گرین[33]، 2000). بازاریابی صادراتی شامل همه آن فعالیتهای بازاریابی میشود که در آن زمان شرکت محصولاتش را بیرون از بازارهای محلی خود عرضه می کند و زمانی که محصولات را به صورت فیزیکی از یک بازار یا کشور به بازار یا کشور دیگری روانه میشوند، اگرچه عملیات بازاریابی داخلی بر اهمیت اساسی خود باقی میماند. چالشهای عمده بازاریابی صادراتی انتخاب بازارهای مناسب یا کشورهای مناسب از طریق تحقیقات بازاریابی است. تعیین تغیییرات مناسب محصول برای برآوردن نیازها و تقاضای بازار صادراتی است و توسعه کانالهای صادراتی که بر اثر آن شرکت بتواند محصولاتش را به خارج عرضه کند. در این مرحله شرکت عمدتا بر شرایط محصول تمرکز دارد و عملیات صادراتی را به عملیاتی سودآور و
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 04:13:00 ب.ظ ]
|